Händelsernas centrum …

Quadrante

Grisbonde
… det hände häftiga grejer som rollpersonerna inte fick ta del av.

Massa spännande saker som … "Ni hör ryktas på stan att igår inträffade XYZ".

(Lösryckta citat, liknande dyker upp med jämna mellanrum)

När jag läser exempel som detta funderar jag om rollpersoner alltid måste vara i händelsernas centrum (känns det bättre så)?

Är det viktigt att ens roll är en ”historisk aktör” som kan ändra historiens gång, eller funkar det lika bra att vara del av ”ett historiskt skeende”?

Det viktiga är väl att karaktärerna står i centrum i det som händer i spel? De kanske inte kan stoppa Imperiets invasion av planeten, men möjligen bygger de upp en rebellbas någonstans i närheten. Eller så griper de in i det stora skeendet och lyckas i slutscenen spränga hela Dödsstjärnan. Det är ju upp till varje spelgrupp vad som är intressant. Jag tycker inte att detta ena är bättre eller sämre än det andra.

Är det så? Vet inte om jag tycker det är viktigt, men upplever att de flesta verkar känna just så. Men det kan bli lite patetiskt med ”nu räddar vi världen igen”. Faast, man vill å andra sidan kanske inte känna sig som en statist.

Men rollpersonerna är väl ändå nästan alltid huvudpersoner vid spelbordet? Det är inte samma sak som att de är huvudpersoner i den setting som man spelar i.

Men rollpersonerna är väl ändå nästan alltid huvudpersoner vid spelbordet? Det är inte samma sak som att de är huvudpersoner i den setting som man spelar i.

Lite det jag siktar in mig på. Att de inte alltid behöver vara huvudpersoner i den värld där man spelar för att det ska vara kul. Huvudperson vid spelbordet är man ju ändå.

Huvudperson vid spelbordet är man ju ändå.
Beror på. Om jag leker djävulens advokat kan spelledaren ha en Mary Sue med rollpersonerna och allt handlar om den karaktären. Jag ser inget fel med det, men kan förstå att alla inte tycker om att spela så.

Beror väl på vad man spelar för typ av kampanj och vad spelarna föredrar. En del vill spela Hans Solo, andra vill lira Wuher men man är väl alltid huvudfigurer i den lilla bubbla som gubbarna befinner sig i.

Jag tänker att det är en fråga om perspektiv. Rollpersonerna bör kännas som nyckelspelare i den berättelse som uppstår under spel. Det betyder inte att rollpersonerna alltid måste rädda världen. De kan utforska en gammal ruin, intrigera om inflytande i en stad eller jaga troll i en mörk skog och vara viktiga i den berättelsen. Om det samtidigt händer något jättespännande i världen som rollpersonerna bara får höra talas om riskerar det rollpersonerna gör dock att kännas smått i jämförelse. Så, som så ofta, gäller det att sätta förväntningarna på rätt nivå från början. Alltså, om spelet handlar om personliga relationer bland markpersonalen på en brittisk flygbas under andra världskriget bör det redan innan spelstart stå klart att rollpersonerna inte kommer att stå i händelsernas centrum för krigsförloppet. Om rollpersonerna istället är en specialstyrka vars uppdrag är att undanröja nyckelpersoner inom den tyska armén är situationen en helt annan.

Bubbla kommer alltid finnas där och det som sker vid spelbordet berör spelarna. Men det verkar som det finns en känslighet över att det ”får hända saker” utanför spelbordet. Hur känsliga spelarna är avgör givetvis hur väl de accepterar sånt.

Är det viktigt att ens roll är en ”historisk aktör” som kan ändra historiens gång, eller funkar det lika bra att vara del av ”ett historiskt skeende”?
Jag tycker det är bra att du skiljer på de här sakerna. För det är kärnan i resonemanget för mig.

Jag ogillar ofta om rollpersonerna tvingas vara aktörerna i det historiska skeendet. Särskilt i världar, regelsystem eller sammanhang där det är uppenbart att det är en lång serie av samverkande faktorer eller att det de utför hade kunnat göras av vem som helst.

Att klämma in rollpersonerna i händelsernas mittpunkt med ett skohorn, att forcera berättelsen, eller utrusta dem med plot-rustning, får ofta den motsatta effekten som äventyrsskaparen tänkt sig - åtminstone för mig personligen. Om de däremot kan bli världens mittpunkt mer ”organiskt” är det bara coolt.

Men att placera rollpersonerna på en plats eller tid där det händer dramatiska saker tycker jag är bra för dramat. Särskilt om de ges viktiga val kring det hela. Ska de engagera sig i det som händer? På vilken sida, på vilket sätt och hur mycket? Vad står på spel och vad vill de uppnå? Allt sånt tycker jag är väldigt kul i spel.

Jag har ju också en käpphäst som handlar om att det är en bortkastad möjlighet med spel som utspelar sig efter stora händelser. Som postapokalyps, det är ju väldigt mycket tråkigare att spela än apokalyps. Så det är ju grundfelet i mina ögon med Mutant, Twilight 2000 och Sagan om Ringen, och liknande - allt coolt har liksom redan hänt.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag gillar när rollpersonerna är i händelsernas utkanter, dvs. de märker av de stora skeendena och kan påverkas av dem, men de är inga centrala aktörer.

Last edited:
Hela Plommonkrönikan går ut på att spela människor som genomlever historiska händelser. Man kommer liksom inte att spela Mao Tse Tung när man litrar kulturrevolutionen. Man spelar elever på en högstadieskola. Det är iofs på sätt och vis också händelsernas centrum, då det händer en jäkla mycket på högstadieskolor under den tiden. Så beror ju på perspektiv.

Jag gillar när det pågår något stort men karaktärerna håller på med något litet. Världen står på randen till kärnvapenkrig, men vi utreder mordet på en pensionerad superhjälte.

Back