Varulv [Häxmästarnas rådslag] Andra rundan

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
BDG --> Empi (1)
Vimes --> Empi (2)
Impetigo --> Empi (3)
Korpa -->Empi (4)
Kim --> Empi (6)
Hellzon --> Empi (7)
Empidrevet, pt. 2

Det måste vara någon ulv där. Men är det rimligt att en ulv-Kim tar upp det här, så här synligt och visar upp sig själv? Hm, nu blir jag osäker. Är det alltså i klustret BDG-Vimes-Impetigo-Korpa vi hittar ulvar?

Jag blir ju mycket osäker nu.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
En fråga jag vill skulle vilja ha svar på.
Vad säger det om jag blir utröstad och är bybo? Vilken analys av rösterna sker då?
Om man av någon orsak skulle rösta ut dig nu så skulle det stärka/försvaga min teori om att du är ulv tillsammans med Halo+BDG. Men du är, än så länge, den minst ulviga i den kedjan.

Och får jag ut Halo (eller BDG) den här rundan som jag vill, och någon av dem visar sig vara gröna, så grönas du indirekt i mina ögon.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Förstod ni att Korpa skulle skjuta ned Empi? Eller hur tänkte ni? @Björn den gode @Impetigo @Vimes @Kim Nolemo
Jag räknade med att antingen du eller korpa skulle göra det som var bäst för byn. Detta både som ulvar och bybor eftersom ni fått svårt att förklara erom ni agerat mot byns bästa och blev ertappade.

Jag tycker att både du och korpa gjorde det som förväntades av er. Jag var ju tydlig i r1 med att det var vad jag förväntade mig av korpa. Din förmåga sa jag ingenting om men såg det som det självklara valet vilket man lätt förstår om man läser mina tankar om kleptomantikern.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Empidrevet, pt. 2

Det måste vara någon ulv där. Men är det rimligt att en ulv-Kim tar upp det här, så här synligt och visar upp sig själv? Hm, nu blir jag osäker. Är det alltså i klustret BDG-Vimes-Impetigo-Korpa vi hittar ulvar?

Jag blir ju mycket osäker nu.
Vad är det här för inlägg? Det är uppenbarligen tjuvtjockt med ulvar i denna gängen, det är ju som en fbi’s most wanted-lista. Bdg, korpa, vimes, jag, kim... saknas ju bara halo och du själv annats är det ju som en lista på drevmål.

Du får det att låta som att detta var kontroversiellt. Du blir mycket osäker nu? Du har väl lagt din röst på typ hela gängen, jag vet att du röstat på mig och kim i alla fall.
Konstigt inlägg som sagt...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vad är det här för inlägg? Det är uppenbarligen tjuvtjockt med ulvar i denna gängen, det är ju som en fbi’s most wanted-lista. Bdg, korpa, vimes, jag, kim... saknas ju bara halo och du själv annats är det ju som en lista på drevmål.

Du får det att låta som att detta var kontroversiellt. Du blir mycket osäker nu? Du har väl lagt din röst på typ hela gängen, jag vet att du röstat på mig och kim i alla fall.
Konstigt inlägg som sagt...
Kanske det, men jag har ju just nu Kim och Halo som mina mest misstänkta och den där listan och Larsson post fick mig att börja grubbla. Och: Halo9000 var aldrig med i Empidrevet.

Sedan blir jag förundrad över hur alla så lättvindigt kan säga saker som "att man gör det som är bäst för byn". Hur kan ni vara så säkra på vad det är? Hur kan ni lita så mycket på att andra förstår vad som är bäst för byn? Jag blev jättepaff när Xyas skrev att det var en no-brainer att Hellzon skulle sno Empis förmåga. Var det? Inte för mig!

Nej, jag vill hellre att vi tänker och resonerar tillsammans. Det för också med sig fördelen att vi kan dubbelkolla vad folk har sagt -- och vad sedan gör.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tror vi tänker olika där, Basse. Eller såhär: det är väl en skala mellan kaos och konsensus: totalt kaos gör att byn inte vinner på att vara majoriteten, och totalt konsensus gör att vi inte kan göra några analyser. Jag ligger mer åt kaos och du mer åt konsensus.

I just det här fallet tycker jag att det var en no brainer att du, Korpa eller Hellzon, eller allihop skulle säkerställa att Empi dog om ni var med på drevet. Hade vi röstat ut Empi och han inte hade dött hade det ju varit mycket märkligt (och intressant!) med tanke på att både Korpa och Hellzon röstade på honom. Hade ingen av er varit med i Empidrevet när det började dra ihop sig hade vi nog behövt tänka om (det var alltså det här jag menade med att de som kan lösa det får lösa det, när frågan var uppe i R1).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag räknade med att antingen du eller korpa skulle göra det som var bäst för byn. Detta både som ulvar och bybor eftersom ni fått svårt att förklara erom ni agerat mot byns bästa och blev ertappade.

Jag tycker att både du och korpa gjorde det som förväntades av er. Jag var ju tydlig i r1 med att det var vad jag förväntade mig av korpa. Din förmåga sa jag ingenting om men såg det som det självklara valet vilket man lätt förstår om man läser mina tankar om kleptomantikern.
Jag litar ju iofs inte på att bybor spelar bra sådär automatiskt som du var inne på i något senare inlägg, men hade inte Korpa typ sagt rakt ut att hon skulle skjuta ner Empi om han var på väg att röstas ut för att pangas hans extraliv? Det är så jag minns det iaf.
 

Kim Nolemo

Veteran
Joined
17 Apr 2017
Messages
159
Förstod ni att Korpa skulle skjuta ned Empi? Eller hur tänkte ni? @Björn den gode @Impetigo @Vimes @Kim Nolemo

Nu börjar jag vackla en aning i min röst på Kim. Larssons post har också varit bra. Men varför varför varför har ni vänta så länge?

Det kan ju vara så att fyra röster på Kim aktiverar ulvgenget.
Hade en tanke på att Empi kunde bli pangad då Korpa hade sagt att hon skulle göra det också. @Genesis Här är en intressant fråga, hade vi fått reda på vad Empi var när han dog och återuppstått? Jag misstänker att så inte är fallet.

Blir konstigt att svara på frågan om varför det tog tid igen men jag är arbetssökande och har en tendens att fastna framför datorn eller mobilen. Tränar på att ha tråkigt, och då är jag ute i skogen utan telefon. (Kanske lite för personligt men sådan är jag)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hade jag varit Hellzon hade jag knyckt siarförmågan och siat någon. Jag vill ju liksom ge något matnyttigt till byn och om jag är bybo så är det bättre att jag som grön snor siarförmågan->siar någon, än att jag ska lita på en BDG som kan vara en ulvsiare.

Bara för att visa hur jag tänker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
@Björn den gode, du är nog den spelare jag tycker är bäst på WRNU. Just nu röstar du på Kim Nolemo, är det en bra röst? Är du bybo har byn ju helt snurrat bort sig eftersom du är så pass misstänkt, kan du inte vara lite genialisk så att vi kommer på banan igen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag litar ju iofs inte på att bybor spelar bra sådär automatiskt som du var inne på i något senare inlägg, men hade inte Korpa typ sagt rakt ut att hon skulle skjuta ner Empi om han var på väg att röstas ut för att pangas hans extraliv? Det är så jag minns det iaf.
Jo, det pratades om det. Men jag uppfattade aldrig att Korpa sa att hon skulle genomföra mordet. Snarare tyckte jag att hon inväntade ytterligare konsensus.

Men det här är randanmärkningar utan större intresse och tråden är redan uppe i femton sidor. Herregud.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
hade inte Korpa typ sagt rakt ut att hon skulle skjuta ner Empi om han var på väg att röstas ut för att pangas hans extraliv? Det är så jag minns det iaf.
som jag minns det, och jag var ju direkt involverad, bad korpa om byns välsignelse att panga. Hon hade tidigare lovat att inte använda sin förmåga annat än i specialfall och tog empilynchning som exempel.

Jag gav mitt tydliga bifall att panga och uppmanade alla att göra detsamma. Vimes gav indirekt bifall enligt hans inlägg precis här ovan, sen var det ganska få röster som höjdes men ingen som sa ”nej” så jag tyckteäbdå att byn gav korpa carte blanche.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
@Björn den gode, du är nog den spelare jag tycker är bäst på WRNU. Just nu röstar du på Kim Nolemo, är det en bra röst? Är du bybo har byn ju helt snurrat bort sig eftersom du är så pass misstänkt, kan du inte vara lite genialisk så att vi kommer på banan igen?
Sluta fåna dig, vi vet båda två att du tror att jag är ulv, varför vill du så gärna rädda Kim? Sen har du rätt i sak att rösten ligger lite slappt där, jag har tyvärr inte hunnit med idag utan blivit tvungen att läsa lite selektivt, men om en kvart slutar jag jobba och då ska jag ta ett omtag på Kim som ju i vart fall ha vaknat och se om jag tycker min röst ligger bäst kvar där.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Larsson har helt klart grönat sig i mina ögon och jag är inte skeptisk längre. Jag håller inte nödvändigtvis med om allt, men det känns som byboresonemang snarare än ulvigt.

Jag har typ en timme innan rollspelet för att bestämma mig för om jag vill ligga kvar med min röst på Kim, men jag kommer att missa slutet på rundan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
@Genesis Här är en intressant fråga, hade vi fått reda på vad Empi var när han dog och återuppstått? Jag misstänker att så inte är fallet.
Det stämmer. Om Empiricus hade överlevt på grund av sin förmåga hade jag inte tillkännagivit hans lagtillhörighet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nu spelar jag säkert dåligt, men jag kan bara inte släppa att Kim "tyst som en mussla" inte har sagt något på hela rundan typ och så nu kommer den ena pärlan efter den andra. Plus att han själv var med på Empidrevet.

Ledsen Kim, fattar att du har en tuff situation privat, men nu tänker jag köra på Ockhams rakkniv. Lågflygeri är alltsom oftast ulvtaktik.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Nu spelar jag säkert dåligt, men jag kan bara inte släppa att Kim "tyst som en mussla" inte har sagt något på hela rundan typ och så nu kommer den ena pärlan efter den andra. Plus att han själv var med på Empidrevet.

Ledsen Kim, fattar att du har en tuff situation privat, men nu tänker jag köra på Ockhams rakkniv. Lågflygeri är alltsom oftast ulvtaktik.
Som en som själv haft svårt att få tiden att räcka till kanske jag är partisk, men hur vanligt är det egentligen att folk superlågflyger som riktig strategi? Det är ju det tråkigaste sättet att spela av alla.

Och detta är ju ett ganska tidskrävande spel - det är inte som att man är ifatt med en fejkad toapaus på fem minuter. Jag fick offra min lunchtimme till bybo-gudarna för att komma ifatt idag.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag tror det måste vara något missförstånd här, hur får du
till att jag har sagt att Hellzon är ulv?
Det har jag inte påstått? Bara att du tog upp detta i det inlägget vilket var lite udda med tanke på att den teorin inte var på tapeten innan.

Att du sen menar att det är fel att ens diskutera får mig bara att undra varför du isåfall skrev så som du gjorde?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
En fråga jag vill skulle vilja ha svar på.
Vad säger det om jag blir utröstad och är bybo? Vilken analys av rösterna sker då?
Det låter som att du är osäker på både om du kommer bli utröstad och på om du är bybo? Fast nä egentligen tycker jag att det här är ett ganska märkligt sätt att resonera på, inte lika mycket från dig men kanske mest från Vimes som skrev något liknande tidigare. Varför ska vi plötsligt börja fundera på så mycket vem som skulle kunna ge mest information om vi röstade ut dom och hade fel? Som jag skrev tidigare så är det extremt mycket mer information om vi hittar en ulv. Och att Vimes i första rundan var beredd att rösta ut både siare och väktare helt utan hänsyn till hur det skulle påverka informationen om vi hade fel (för nog får vi väl ändå gå med på att informationen ökar med en god siare i byn) så ska vi idag plötsligt resonera en massa vad det skulle betyda för informationen om vi har fel. Kan vi inte försöka hitta en ulv istället?
 
Top