Nekromanti GURPS

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Är det nåt som spelas? I så fall, vad tycker ni som spelar det? Jag har precis börjat kika på det och kan ingenting än...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Finns säkert folk som spelar det. Har ju ett antal år på nacken och dess glansdagar är nog förbi.

Lite beroende på vad man är ute efter men hade jag siktet inställt på ett generellt system hade jag kikat på Savage Worlds.

Hade jag velat ha något som är lite mindre crunchy än Savage Worlds och lite mer "indie" hade jag kollat på Solar System (samma system som The Shadow of Yesterday men lite mer utförligt och generiskt).

Olika pbtA (... powered by the Apocalypse) spel är också poppis. Sen vet jag inte om det finns en mer generisk upplaga av systemet bakom apocalypse world.

Slutligen hade jag också kikat på någon variant av Fate som också verkar vara ganska poppis vad det gäller generiska system.

Hmmm, blev lite allmänna rekommendationer förutom den inledande meningen om GURPS...

Cog.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag tror inte GURPs har många anhängare här.

Plus: System med avancerat rollfigursbyggnade som trots att det är rätt generiskt ändå säkert går att få funka jättebra med Westros (Västerås?). Massor av material. Dödlig stridssystem som stämmer bra med dödligheten i böckerna.
Minus: Regeltungt. Massor av material.
Frågetecken: Magi.

Jag tycker GURPS som en 80-talsVolvo: allting funkar som det ska, men det är rätt osexigt. (Baserat på rätt lite konkret erfarenhet av spelet, men jag har spelat några möten i alla fall). Med andra ord hade jag personligen nog titta på något annat system, även om det säkert synkar rätt bra med Westeros.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Skarpskytten;n296080 said:
Jag tycker GURPS som en 80-talsVolvo: det funkar jättebra, men det är rätt osexigt.
O så saknar man elhissar till fönstren, servo och rattvärmare, för man har ju blivit van vid det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Plus: EXTREMT många VÄLDIGT bra moduler. Jag har rätt många och köper gärna fler. Välresearchade, med information sammanfattad på bra, rollspeligt sätt.

Minus: Eftersom systemet har poäng är det lätt att tro att det är balanserat. Det är det inte. Poängen är, enligt en del av systemets försvarare, inte "balanspoäng" utan "valfrihetspoäng"... Hur som helst så får man liksom balansera själv, lite på känsla.

Som system betraktat är det väl egentligen inte bättre eller sämre än något annat tradsystem. Det är lite för mycket krångel för mig, men det tycker jag ju om alla system jag inte skapat själv.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Jag har en spelledare som är vansinnigt förtjust i GURPS, men jag har inte testat det än. Vid första anblicken tyckte jag det såg så oerhört krångligt och avancerat ut. Men nu när jag tagit mig tid att titta närmare verkar det inte riktigt vara så. Man behöver bestämma sig för en genre och ta bort det som inte passar in. Kvar blir det som används och då blir det mer användarvänligt. Eller har jag missuppfattat? :p

Jag är just nu väldigt inspirerad tematiskt av The Witcher och Game of Thrones. Det är någon av dessa två jag vill hitta "känslan" av i spelet. Kan GURPS fungera till det? Har ni andra förslag? :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är antagligen en av de få här på forumet som tycker om GURPS (jag tror det finns c:a 2-3 forumiter till som tycker om det).

GURPS fördelar:
- Det använder bara T6:or. Det är bara att plundra närmaste Yatzy och börja spela.
- Grundreglerna (GURPS Lite) är enkla. GURPS är det enda stora rollspel där jag skulle kunna spelleda ett helt äventyr utan att behöva titta i någon regelbok en enda gång. Nu hävdar säkert andra att det finns massor med indiespel, OSR-spel, och liknande som man också kan spelleda utan ha regelboken framme - men de spelen är små.
- Monster är lätta. Jämför med t.ex. DnD5 där en monster-beskrivning MINST tar upp en halv A4 - i GURPS behöver normalt ett monster bara ett par rader text (det är dock inte lika rules-light som monster i OSR).
- Spelledarpersoner är lätta. Många tror att en SLP måste vara lika avancerad som en rollperson. Det är fel. En SLP behöver bara ha så mycket stats så det räcker till interaktionen med rollpersonerna.
- Det är modulärt. Man har en väldigt liten regel-kärna och sedan lägger man på de saker man vill använda. De som hävdar att GURPS är komplext tror att man ska använda allt i regelböckerna. Det ska man inte.
- Det finns bra GURPS-böcker för allt. Jag skulle säga att den enda bok som saknas är Indien (det skulle finnas, men det projektet havererade). Faktum är att GURPS-böckerna har så bra rykte att folk som spelar andra spel använder GURPS-böckerna som käll-material.

Det har hänt att jag besökt icke-rollspelare, vi har diskuterat rollspel och de har velat prova t.ex. DnD - men jag har sagt: "nej, det går inte för ni har inga 20-sidiga tärningar och jag har inte regelboken med mig".
Med GURPS finns inte det problemet. Finns det ett gäng sex-sidiga tärningar (vilket finns i de flesta hem) kan jag improvisera fram ett GURPS-äventyr (eller kunde, det är nästan 10 år sedan jag spelade GURPS sist, så jag har hunnit glömma de flesta reglerna).

Det viktigaste man måste tänka på är när man som spelledare startar en ny kampanj, är att bestämma vilka regel-moduler man använder. De flesta GURPS-kampanjer som kraschar gör det för att spelledaren tillåtit saker som egentligen inte ska vara tillåtna i kampanjen.
Observera att detta även gäller vilka disadvantages/advantages man tillåter och hur bra man kan bli i en skill.

En av de saker som folk brukar klaga på är att GURPS är tråkigt (som en Volvo).
Personligen tycker jag det är GURPS styrka. Reglerna håller sig i bakgrunden och man kan ägna sig åt att rollspela.

Många brukar förslå Savage Worlds istället. Ja, Savage Worlds är mycket snabbare än GURPS - framförallt vid strider.
Det enda man ska betänka är att Savage Worlds inte är lika komplext som GURPS. Man kan alltså detalj-styra saker i GURPS som inte går att göra i Savage Worlds.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
@anth

Tack för den kommentaren. Mycket användbar och uppskattad. Jag vill ge det en chans. Vi får väl se vad jag kommer tycka om det sedan. Har du förresten tips på moduler för fantasy inspirerat av Game of Thrones och The Witcher? :p
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har själv aldrig spelat GURPS, men har tredje utgåvan hemma, och det är ett system jag helt klart skulle kunna tänka mig använda.

Som redan nämnts, oberoende om man gillar mekaniken eller inte, så är deras moduler ofta värda att införskaffa oberoende vad man använder för mekanik.

Min egna åsikt:
GURPS är setting-agnostisk, men inte spelstilsagnostisk. GURPS tillhör primärt paradigmen där spelledaren spelledaren simulerar settingen, och använder mekaniken i bakgrunden som ett stöd. Mekanikgrottande för spelare är mer om man rollspelar en ingenjör och använder fordonsmodulen eller liknande för att designa egna rymdskepp.

Så vill man ha mer mekanikinteraktion, eller mer narrativt spelande, blir system som GURPS ofta fel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
ManU77;n296103 said:
Har du förresten tips på moduler för fantasy inspirerat av Game of Thrones och The Witcher? :p
Tyvärr inte. Varken Game of Thrones eller The Witcher är min kopp thé. Jag vet inte ens vad de handlar om. :)

Jag såg att du redan startat en tråd om "A Song of Ice and Fire".

Faktum är att The Witcher finns som nysläppt rollspel med. Det släpptes för ganska precis 2 månader sedan.
https://www.rpgnow.com/product/248538/The-Witcher-Pen--Paper-RPG
 
Top