Nekromanti guldmynt

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Om någon utav era karaktärer i början får en förmögenhet och lyckas få guldmynt. Villka sorts mynt använder ni då... Det är Ju lite skillnad mellan Jargiens solida, Cirefaliernas dukat och Consabers Remerier...
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
skulle säga att det beror på varifrån karaktären kommer ifrån. Jag brukar se till sunt förnuft har vi te.x. en dvärg så finns det oftast 2 möjliga guldmynt först o främst guldkrona o sedan det lokala myntet vad det nu mån vara då är det bara och se efter vad som är mest troligt att det borde vara och då brukar jag låte det va guldmynt av det slaget.
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
"Om någon utav era karaktärer i början får en förmögenhet och lyckas få guldmynt. Villka sorts mynt använder ni då... Det är Ju lite skillnad mellan Jargiens solida, Cirefaliernas dukat och Consabers Remerier..."

Man växlar guldmynten helt enkelt till de mynt som kommer från RPs samhälle. Det vore faktiskt mest klokast.

Men i min spelgrupp så orkar vi inte krångla mynten. Som ex. om Spez har 150 Silvermynt och är i Marek Pomian(cirefalisk stad i Caserion). Så måste han växla de pengarna till dinarer för att kunna köpa sig en tunna missleöl. Så vi kör helt enkelt med bara silvermynt.

*Spez lyfter upp den korkade thism-alven av ilska och med hjälp av hans otroliga armstyrka så kastar han honom ca4-5meter tills han slår i stadsmuren och går därefter in i värdhuset och tar ett stop kvasr*
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Våran praxis är solidor

Våran praxis är att vi räknar i Jargiska Guldsolidor och sedan räknar om så att RP har på sig mynt som kommer från sitt egna land eller folk eller vad det nu är.

/Naug
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
I regel boken så står det faktiskt att de guld mynt som menas är de som är värda 20s, dvs Jargiens Solida. Det lustiga är att definitionen bara står i Eon1 och tycks har fallit bort i Eon 2. Märkte det nu när jag skulle komma upp mina egna fakta(som faktiskt visade sig felaktiga :gremwink:)

Jag vet faktiskt inte vad jag brukar använda för mynt. En karaktär fick dock behålla de 360s mynt vi då trode att det var :gremwink:

/Hartland. Som känner att han bara upprepar det som andra redan sagt, men som ändrade för att försöka lägga till nått nytt
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
I våran grupp gör vi så att man får det lokala myntet dvs bor man i soldarn men är sarbier så får man det lokala....


Midar gillar guld
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
" I regel boken så står det faktiskt att de guld mynt som menas är de som är värda 20s, dvs Jargiens Solida. Det lustiga är att definitionen bara står i Eon1 och tycks har fallit bort i Eon 2. "

Det står faktiskt på ett ställe; i bakgrunds-tabellen för förmögenhet. Där står det att ett guldmynt är värt 20 silver :gremgrin: Kommer inte ihåg vad tabellen har för nummer men kolla själv :gremtongue:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
jag läste igenom stycket under förmögenhet.. Men när jag tänker efter så har jag för mig att det står innan... ska kolla upp det *Sträcker sig efter regelboken*

AHA! Fan det missade jag igår kväll... då kollade jag bara texten. Det står ju under tabellen (tabell 2-36). jag ber om usäkt för att jag hadde fel, men jag hoppas att ni tycker att ett misstag händer så lätt.

/hartland.
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Tack så mycket 1guld = 20silver. Äntligen!
Fy f-n vad vi har diskuterat det.

Schyte - På besøk i Norge
Alle taler Norsk.
Komandon om du inte har ett svenskt tangentbord:
¨+a=ä ¨+o=ö
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Satt och småbläddrade i regelboken och hittade en ganska bra indikation på hur det nog är tänkt: På förmögenhetstabellen i Eon II (Tabell 2-36) står det längst ned att ett guldmynt är värt tjugo silver. Känns väl ganska rimligt att det gäller allt guld man får via olika bakgrundsslag.

Mvh / Phelan
 
Top