RECENSION Guldkorn i Shipmates

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Guldkorn är en ny avsnittstyp i Fummelpodden, där vi vaskar vi fram några spännande detaljer i ett rollspel. Det kan röra sig om spelets mekanik, setting eller något annat. Det blir inte riktigt recensioner – utan mer korta belysningar av intressanta grejer att inspireras av till sitt eget spelmakande, eller kanske att börja lägga in som husregler i sitt spelande.

Det finns redan en tråd för Fummelpodden här på forumet, men jag tänker att det kanske finns en bunt som inte alls är intresserade av podden i övrigt – men som kan vara nyfikna på specifika spel.

Guldkorn i Shipmates
Vi tar en titt på rymdopera-rollspelet Shipmates – av @Björn Wärmedal – och vaskar fram några fräna grejer i spelet.

Shipmates: https://www.lulu.com/shop/björn-wär...shipmates-rpg/paperback/product-1e4ejn6q.html
Björn Wärmedals katalog: https://www.lulu.com/search/?contributor=Björn+Wärmedal
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
476
Location
Uppsala
Guldkornsavsnitten känns som en jättebra idé (och det första var riktigt trevligt att lyssna på)! Jag tillhör dem som i första hand läser rollspel för att plocka ut guldkorn snarare än för att spela dem, så det här känna ju helt rätt för mig :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Guldkornsavsnitten känns som en jättebra idé (och det första var riktigt trevligt att lyssna på)! Jag tillhör dem som i första hand läser rollspel för att plocka ut guldkorn snarare än för att spela dem, så det här känna ju helt rätt för mig :)
Tack! Härligt!

Jag har lite samma strategi själv, även om jag försöker att testa vissa spel helt vanilj för att få en lite annorlunda upplevelse än jag får annars. Framför allt känns det trevligt att peka på positiva grejer och lyfta rollspel, snarare än att trycka ned spelskapares verk eller att bara komma med ett allmänt omdöme.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,880
Location
Nordnordost
Tack! Härligt!

Jag har lite samma strategi själv, även om jag försöker att testa vissa spel helt vanilj för att få en lite annorlunda upplevelse än jag får annars. Framför allt känns det trevligt att peka på positiva grejer och lyfta rollspel, snarare än att trycka ned spelskapares verk eller att bara komma med ett allmänt omdöme.
Fast det är ju bättre underhållning att såga saker till höger och vänster.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Fast det är ju bättre underhållning att såga saker till höger och vänster.
Jag önskar att fler följde i cinemawins och movies with mikeys exempel. Jag lyssnar hellre på någon prata om något de älskar än någon som pratar om något de hatar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Jag önskar att fler följde i cinemawins och movies with mikeys exempel. Jag lyssnar hellre på någon prata om något de älskar än någon som pratar om något de hatar.
Jag kan absolut tycka att det finns utrymme för bra, kritiska recensioner också! Det är mest att jag själv helst vill vara positiv. Dessutom har jag eventuellt aningen starkare kanaler att skrika i än skaparna bakom vissa spel – så då känns det bekvämast att inte alls slå nedåt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,880
Location
Nordnordost
Jag kan absolut tycka att det finns utrymme för bra, kritiska recensioner också! Det är mest att jag själv helst vill vara positiv. Dessutom har jag eventuellt aningen starkare kanaler att skrika i än skaparna bakom vissa spel – så då känns det bekvämast att inte alls slå nedåt.
Nej, sparka nedåt är inte snyggt. Jag hoppas att jag inte ägnar mig åt det.
 
Top