Grisodlaräventyr DoD

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Hepp!

Lyssnade oväntat på spelsnackarna då de pratade om Caldarox o med anledning av hur usel en "gubbe" gjord med 250 bakgrundspoäng är så blev jag sugen på att börja en kampanj på riktig grisodlarnivå.

Så, har ni något tips på bra start, äventyrsfrö?

Funderar hittills på:
  • Gatstrykargäng från fristaden/annan stor stad i Ereb ?
  • Drängar/hjälpredor i Utkante/någon annan håla
Även om det aldrig någonsin lyckas så älskar jag tanken på "humble beginnings" o sedan feta yxor o episkt :)

C
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Precis som du säger gillar jag kampanjer där rollpersonerna börjar från botten och arbetar sig uppåt, men har märkt att det inte alltid fungerar strålande.

Ett knep jag brukar ta till är att låta första äventyret vara en konflikt mellan rollpersonerna och ett gäng lokala busar. Busarna är liksom rollpersonerna amatörer, men har en ledare som är något mer av en utmaning, vi kan kalla honom Brölus Pösus. När äventyret är slut har rollpersonerna omintetgjort busarna, men Brölus Pösus lyckades dessvärre komma undan. Rollpersonerna har nu en motivation att få tag i ledaren. Längre fram kommer de att träffa ett gäng banditer och det visar sig då att Brölus Pösus har arbetat sig upp och numera är banditernas ledare. Han kommer även då undan även om resten av banditerna besegras. Under kampanjens gång kommer rollpersonerna hela tiden hoppas på att de blivit så mycket skickligare att de kan ge Brölus Pösus än läxa, men precis som de ökar hans färdighetsvärden och inflytande hela tiden. När rollpersonerna blivit såpass bra att de är att betrakta som hjältar kan Brölus Pösus ha blivit hövding över de vilda isbarbarerna i norr, eller överhuvud för kontinentens mest fruktade lönnmördarkult.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi gjorde något liknande i en spelgrupp där jag var med för några år sedan .
??????
Vi körde grisodlar fantasy/comming of age story.

Vi började som tonåringar /preteens och nån var lärling till smeden och nån var son till byns jägare och en tredje var dotter till borgmästaren osv osv vilket då senare resulterade i att smedslärlingen blev krigare och jägarsonen blev just det jägare/spårare och borgmästsrdottern blev tjuv/faceman när äventyret väl kom igång .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Well, grisodlning måste ju förvisso inte handla om just åkerbruk, men jag tycker ju att det är en jäkligt bra början att fokusera just på en gård, eller en liten by.

* Typ först måste man rädda gården från råttor och vildsvin som vill äta upp skörden.

* Sen avancerar man till att rädda gården från vättar.

* Sen räddar man hela byn från orcher.

* Sen visar det sig att hela kungariket är hotat.

* Och till slut visar det sig att man måste slåss för att rädda världen.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Tack för ideér

Jag gillar tanken med Tabula Rasa o sedan fullt ös.

Måste se Warriors! det var ett kul uppslag om man börjar stadsbaserat, vilket kanske gör det lättare att få till en blandad bakgrund, Dängrots variant har jag också haft på lut för många år sedan då jag började med några karaktärer i byn Utkante.

C

ps, det svåra är bara att få till ett äventyr, är notoriskt usel på det..
 
Top