God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Du har helt rätt. Scenariot har jag tyvärr inte lyckats få tag på, utan bara karaktärerna. Har även haft kontakt med Klas Lundqvist som tyvärr inte hade något kvar alls.
Noll kritik, synd att saker försvunnit i historiens dimmor bara. :(
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Life Lessons
Till: LARP London style
När: 2018
Av: Mo Holkar

Man spelar folk som deltar i en kurs där man ska måla av en levande model. Men man målar inte på riktigt utan man sitter och tittar på spelledaren som sitter på en stol. Man ska göra det sex gånger med olika musik spelandes och sedan ska man säga någon sanning om sin karaktär relaterat till temat för varje omgång. Samtalande eller ens interaktion mellan spelarna är minimal utanför att hitta på saker man gjort med någon mellan kurstillfällena.

Det känns som en halvfärdig kreativitetsövning och det hela känns djupt underlägset att, jag vet inte, faktiskt måla något? Vad är poängen med detta och vad ska man få ut ur det? Man spelar knappt en roll, man gör inget och det finns inget spelelement alls.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: The Best Medicine
Till: LARP
När: 2017
Av: Mo Holkar

Okej, så ibland faller saker på grundkonceptet. Så det här är ett scenario där man spelar komiker som ska åka och sprida askorna efter en död komiker som kremerats. So far so good. Men hela grejen med scenariot är tesen att fejkade skratt är lika bra som riktiga skratt så istället för att vara spelarna ska dra skämt ska man bara säga ”Jag säger något roligt om X” och hålla upp mellan 1 och 5 fingrar för att visa hur roligt det var. Sedan ska de andra spelarna (jag antar medan deras själar dör) låtsas att det var roligt. Det finns inte egentligen något annat innehåll här. Så det är bara den här fruktansvärda mekaniken som ska bära tre 25 minuter långa scener.

Det här är det enskilt värsta komediscenariot jag någonsin läst. Det är aktivt mindre roligt än ens ett det mest seriösa eller deppiga normala rollspelsscenariot för de tvingar mig inte att låtsas skratta.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: San Francisco by Ice
Till: Vampire the Masquerade
När: 1995
Av: Jan Barrish och Erik Winbo

Okej så ”by Ice” är ett kul ordskämt och att en Mosesliknande gestalt fördömer stadens vampyrer som sedan blir livrädda när deras childers börjar dö i olyckor orsakade av en märkligt massiv snöstorm är supercoolt! Men båda de sakerna slösas i det här väldigt dåliga scenariot.

Scenariot är dåligt skrivet. Det är en lång babblande beskrivning i nästan stream of consciousness form med dumma internskämt tydligare utskrivna än saker vitalt viktiga för att kunna spelleda scenariot, insprängd fast dialog överallt, ingen scen uppdelning, peka med hela handen instruktioner som inte leder till något, en nedlåtande ton mot spelarna och instruktioner till att förstöra för spelarna om de inte kan läsa scenarioförfattarens/spelledarens tankar. Men det är också en serie händelser karaktärerna inte kan påverka och som är tämligen nonsens. Varulvar och änglar från ingenstan? Karaktärerna flygs in akut från London av ingen anledning och blir skälda på av lika liten anledning. Jag vet inte varför jag pratar om resten när det här är en tråkig räls till ett antiklimax slut som inte går att påverka. Men även detaljerna är… Random pedofil vampyr halvvägs genom scenariot? Varför?

Scenariot börjar också med att etablera att författarna tycker att: ”regler är dumma, fula och luktar illa” innan de definierar vilka former varulvarna är i regelmässigt och fuskar genom att göra en färsk neonat till en medlem av 7e generationen uttryckligen så att dominate kraften inte ska fungera. Snyggt att använda reglerna ni inte gillar för att hålla folk på rälsen…

Det finns ingenting att ens stjäla här förutom den dåliga snöstormen. Men i det här scenariot är stormen bara en meningslös red herring och slösad.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: A Place to Fuck Each Other
Till: Lajvish
När: 2016
Av: Avery Mcdaldno och An Sheep

Jag är helt okvalificerat att recensera ett spel om queera utrymmen men det här är sjukt cool. Stjärntecken som mekanik, mantran som ”Jag hör inte hemma här” som ska upprepa och en gamification av relationer. Det hela är stiligt designat utan att kännas designat också.

Fan vad namnet är bra också.

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Döden är bara början
Till: Friform (är ett överrasknings lajv)
När: 2002
Av: Tobias Evert och Viktor Svärd

Det värst namngivna rollspelsäventyret någonsin? De har döpt det till samma sak som ett mycket mer välkänt Kult scenario och de måste ha vetat om det för de refererar Kult scenariot i det här scenariot!

Att de har valt ett trollnamn är dock sjukt passande för det här trollscenariot. Du tror inte de bara trollar men du har inte hört handlingen ännu! Så handlingen förmedlas genom allt kortare scener som går så här:

Först spelar man tonåringar i en slasher film som blir mördade. Sedan visar det sig att det inte var på riktigt utan man spelar egentligen de som sett filmen som sedan blir mördade av samma yxmördare som i filmen. Sedan visar det sig att man inte alls var de som såg filmen utan man spelar folk som hör en spökhistoria och sedan blir mördade av samma yxmördare. Sedan visar det sig att det bara var ett lajv så det var bara rollpersonerna som blev mördade. Men sedan spelar man lajvarna som blir mördade i sina drömmar av samma yxmördare. Men SEDAN visar det sig att lajvarna bara var spelarkaraktärer i KULT och man spelar deras spelare som blir mördade av samma yxmördare. Sedan slutar scenariot och man har någon utklädd till yxmördaren som väntar på spelarna när de går därifrån som hoppar fram och skrämmer dem.

Det är bara ett utdraget skämt men det är ett ganska kul skämt.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Köttmarknad
Till: Eget system
När: 2010
Av: Fredrik Stennek

Det här scenariot blev sedan omskrivet till en roman av samma författare.

Så man spelar krogvakter på den nya Stockholms klubben Köttmarknad. Hela scenariot går ut på att klubbar är vidriga och fyllda med mänsklighetens lägsta möjligt stenåldersimpulser. De är fyllda med rasism, sexism, borderline prostitution, våld och förnedring. Och beskrivningarna av de sakerna är fantastiska! Det är äckliga, mustiga, brutala och satiriska beskrivningar av saker och fenomen. Karaktärsdialogen som är utskriven är också väldigt bra och bör vara obekväm på precis rätt sätt runt bordet.

Att alla karaktärer är absoluta svin reflekteras bra av att deras karaktärsblad har: Kampsportsprofil, Missbruksprofil och Mörk hemlighet är perfekt. Det är så för mycket i beskrivningarna av det vidriga och hur vidriga spelarkaraktärerna är framför allt att det bara fungerar.

Men där slutar det bra. Det här är absolut rälsat. Det är egentligen bara karaktären Connys, den värsta av krogvakternas, historia och, tja: ”Conny bör spelas som SLP, då han driver mycket av handlingen. Men om det finns någon driftig och ondskefull alfahanne i gruppen, kan denne få spela Conny och se hur kvällen utvecklar sig.”

Så medan storyn där vakterna/spelarkaraktärerna tagit knark som får dem att tro att alla är zombies och att de går ultravåldsbärsärkagång där de mördar folk är kul, äcklig, intressant och bra skriven så är det här en rak linje där spelarna inte kan påverka något. Jag förstår att det här blev en hyllad roman. Det är intressant och bra skriven skräck. Men det tillför inget att det är ett rollspelsscenario.

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Scenario: Köttmarknad
Till: Eget system
När: 2010
Av: Fredrik Stennek

Så medan storyn där vakterna/spelarkaraktärerna tagit knark som får dem att tro att alla är zombies och att de går ultravåldsbärsärkagång där de mördar folk är kul, äcklig, intressant och bra skriven så är det här en rak linje där spelarna inte kan påverka något. Jag förstår att det här blev en hyllad roman. Det är intressant och bra skriven skräck. Men det tillför inget att det är ett rollspelsscenario.

2 av 5
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Även om det finns ett styrt förlopp till eskalering så är ju situationerna (scenerna) som leder dit ganska fria för spelarna att forma själva. Visst skulle det här scenariot kunna öppnats upp friare, men jag vet inte om det verkligen gjort det bättre. Jämför med vårt gamla ”favoritscenario” Vasen Road som jag minns som extremt styrt i sin scenindelning men ändå fantastiskt. Jag menar där,ed inte att det här scenariot når samma höjd, men jag tycker ändå det funkar bra även här. 😀
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Även om det finns ett styrt förlopp till eskalering så är ju situationerna (scenerna) som leder dit ganska fria för spelarna att forma själva. Visst skulle det här scenariot kunna öppnats upp friare, men jag vet inte om det verkligen gjort det bättre. Jämför med vårt gamla ”favoritscenario” Vasen Road som jag minns som extremt styrt i sin scenindelning men ändå fantastiskt. Jag menar där,ed inte att det här scenariot når samma höjd, men jag tycker ändå det funkar bra även här. 😀
Jag tror att problemet är att de styrda scenerna, som är beskrivna med amazing box-text, är så massivt styrande. Så scenen där alla knarkar i början hade kunnat vara fri men har så mycket utskriven dialog att den i praktiken inte är det. Samma med scenen där man flyr klubben. Det är inte jättesvårt att skriva om, men det ges noll detaljer för att karaktärerna gör något annat än EXAKT vad scenariot vill. Allting har great yta men inget innehåll om man lämnar den.

Det stora problemet är att Conny är 100% huvudrollen och att medan scenariot säger ”Någon kan spela honom” så ges det inga verktyg för det. Scenariot hade nästan kunnat spelas med spelledaren bara som Conny. Vilket är ett problem!

Så du kan reagera hur du vill på att din karaktärs flickvän blir hotad, men det får noll konsekvenser oavsett vad du gör för scenariot tillåter inte det. Vad som direkt hade gjort scenariot bättre var om det gick ”Conny har flippat ut och mördat en kille. Conny säger att snubben var en zombie. Folk börjar förvandlas till zombies och anfalla er. Vad gör ni?”. Och sedan gett detaljer som lät spelarna själva navigera situationen hur de vill. Att slutet är så styrt som det är med tidshopp är bara för att kunna leverera mer dialog som ja är tematiskt och ja bra skriven men som gör det till ett mycket sämre rollspels äventyr.

Det är flera gånger scenariot väljer att ha bra dialog eller en fet beskrivning istället för att lämna saker öppna för spelarna. Det är jättemycket ”Berättar en historia” på sätter som alltid får mig att vilja gå ”Skriv en bok istället!” men det har författaren gjort så jag behöver inte här.

Vasen kan vara så styrt det är i strukturen för alla val är viktiga och ändrar allt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: En flicka på halsen
Till: AD&D
När: 1996
Av: Helge Lind

Det här är en väldigt kul plot hook och sedan är alla delar av utförandet tråkiga.

Staden är tråkig! Huset är tråkigt! NPC:erna är tråkiga! Allting är kass mellanmjölks Sverige ”Oh nej, tänkt om något är fantastiskt eller spännande i vår fantasy” skit. Att spelledaren är instruerad rakt ut att rälsa gruppen att byta plats på tvillingarna när det visat sig att man kidnappat fel tjej och tjejen man kidnappat är helt galen för hon vill vara kidnappad är så bullshit. Den situationen kan gå så underhållande och explosivt fel på så många sätt att det är kass att rälsa tillbaka gruppen till ett tråkigt jävla hus igen,

I alla fall. Man hyrs in av en adelsdam för att kidnappa henne innan hennes bröllop så att hon istället för att gifta sig med en rik snubbe kan gifta sig med mannen hon älskar. Men adelsdamen har en tvilling som också vill gifta sig med adelsdamens sanna kärlek så hon drogar adelsdamen och ser till att bli kidnappad istället för sin syster. Killen adelsdamen vill gifta sig med fattar dock att det är fel tvilling och kräver att äventyrarna byter till den andra genom att lämna tillbaka den dåliga tvillingen och hämtar den bra tvillingen.

Det här är en bra plot hook! Det är lätt grunden i ett sjukt bra äventyr, Men alla detaljerna är tråkiga!

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tror att problemet är att de styrda scenerna, som är beskrivna med amazing box-text, är så massivt styrande. Så scenen där alla knarkar i början hade kunnat vara fri men har så mycket utskriven dialog att den i praktiken inte är det. Samma med scenen där man flyr klubben. Det är inte jättesvårt att skriva om, men det ges noll detaljer för att karaktärerna gör något annat än EXAKT vad scenariot vill. Allting har great yta men inget innehåll om man lämnar den.

Det stora problemet är att Conny är 100% huvudrollen och att medan scenariot säger ”Någon kan spela honom” så ges det inga verktyg för det. Scenariot hade nästan kunnat spelas med spelledaren bara som Conny. Vilket är ett problem!

Så du kan reagera hur du vill på att din karaktärs flickvän blir hotad, men det får noll konsekvenser oavsett vad du gör för scenariot tillåter inte det. Vad som direkt hade gjort scenariot bättre var om det gick ”Conny har flippat ut och mördat en kille. Conny säger att snubben var en zombie. Folk börjar förvandlas till zombies och anfalla er. Vad gör ni?”. Och sedan gett detaljer som lät spelarna själva navigera situationen hur de vill. Att slutet är så styrt som det är med tidshopp är bara för att kunna leverera mer dialog som ja är tematiskt och ja bra skriven men som gör det till ett mycket sämre rollspels äventyr.

Det är flera gånger scenariot väljer att ha bra dialog eller en fet beskrivning istället för att lämna saker öppna för spelarna. Det är jättemycket ”Berättar en historia” på sätter som alltid får mig att vilja gå ”Skriv en bok istället!” men det har författaren gjort så jag behöver inte här.

Vasen kan vara så styrt det är i strukturen för alla val är viktiga och ändrar allt.
Point taken, vilket är ledsamt för jag älskar temat. 😀
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Point taken, vilket är ledsamt för jag älskar temat. 😀
Temat är SJUKT BRA! Och med rätt spelledare tror jag det här var brutalt coolt på konvent.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Super Shredder's Neighborhood
Till: LARP
När: 2018
Av: Evan Torner

Okej, så det här är ett väldigt snabbt litet lajv vars hela regler får plats på en sida. Det har en helt absurd setting som är helt Copyright vidrig men samtidigt säger den saker om hur en enda dålig aktör kan förstöra för alla andra.

Så Super Shredder, superskurken från Turtlarna filmerna, har flyttat in i förorten. Han försöker lite grann dölja att han är en muterad superskurk men det är fan svårt. Han interagerar med sina grannar som misstänker att något är fel och skvallrar med varandra men som inte vågar göra något. Lajvet är slut när alla grannarna blivit mördade av Shredder, blivit förvandlade till muterade underhuggare (vilket Shredder inte ens vill han bara har lämnat det muterande slemmet liggandes där folk kan hitta det av apati) eller har flyttat från kvarteret.

Det är snabbt, kort, kul och det använder hur absurt det är för att tala om dåliga aktörer och varför man måste hålla dem ute.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: En bjørnetjeneste
Till: AD&D
När: 1994
Av: Palle Schmidt

Okej så äventyrarna är i en liten by där en grupp gycklare (som heter gøglere på danska! Vilket oändligt mycket bättre ord!) är på besök och uppträder med sin dansande björn. Någon blir dödad och kroppen är lite äten på. Byborna anklagar gycklarna och deras björn för mordet. Det ser ut som att alla gycklarna OCH BJÖRNEN kommer bli hängda. Vilket är hardcore. Äventyret förutsätter att äventyrarna går ”Fuck nej! Inte björnen!” men björnen har också en liten flicka till bästa vän som betalar dem för att hitta den riktiga mördaren. Sedan följer en okej om än extremt standard utredning. Det visar sig att den riktiga förövaren är en bybo som alla tror dött för ett tag sedan men som egentligen är en varulv.

Så långt är allt bra men nu kommer slut grejen och jag gillar den inte.

Varulven är gift med en man som när han fått reda på att hon blivit en varulv låst in henne naken i en cell under hundkenneln där han matar henne bara med rått kött. Han har sedan fejkat hennes död. Hon är så desperat att bli fri att hon erbjuder att prostituera sig till äventyrarna för att bli utsläppt. Texten är också supertydlig med att maken gjort ett misstag som låter henne leva. Absolut, det slängs in en brasklapp om att man kan försöka hitta ett botemedel men att det inte är inom ramarna för det här äventyret. Nej, äventyret håller fram det lyckliga slutet där man slår ihjäl kvinnan och blir potentiellt kompis med maken om man inte slår ihjäl honom också som standard slutet.

Det hela känns sjukt otillfredsställande och varulven känns 100% som ett offer man borde kunna rädda här och 0% som en skurk. Hennes make är 100% en skurk men han är bara en snubbe och inte en kul strid eller hinder alls. Så även på en grimdark ”hårda män fattar hårda beslut” nivå så är det inte tillfredsställande eller roligt. Varför är inte folk med på det här och dyrkar varulven? Eller varför är inte maken också en varulv men en ond en? Varför bygger vi inte upp för en awesome björn vs. varulvs strid? Varför måste man inte frakta varulven till ett ställe där hon kan bli botad tillsammans med gøglere på en vansinnigt vriden 7e inseglet resa med varulven i björn buren och björnen som gisslan hos byborna? Slutet är bara inte tillfredsställande eller kul men det kunde ha varit det så, så lätt! Istället dödar man en varulv som är inlåst och försvarslöst samt kanske en vanlig bybo som är ett hustrumisshandlande as.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Lyde i natten...
Till: AD&D
När: 1990
Av: Paul Hartvigson

Så direkt rejäla minuspoäng för dålig attityd när det skrivs om att det här äventyret kan användas för att förödmjuka självbelåtna spelare.

Okej, så äventyrarna är på resa och sover över i en ruin när kobolder kommer och stjäl deras saker. Gärna en skatt de jobbat hårt för att få tag på. Sedan följer en väldigt tråkig pastisch på Tucker's kobolds där kobold stammen använder Vietcong taktiker och miljön i deras lilla underjordiska näste mot karaktärerna. Det är inget inspirerade utan fällor, ras och bakhåll med mera. Det är vad du skriver om du vill göra en Tucker's kobolds pastisch och du inte känner dig särskilt inspirerad.

Du uppmuntrar också dina spelar att aldrig lita på något och ta upp 30 minuter av speltid varje gång de vilar. Så fuck you om du inte vill ha paranoida spelare och kör det här äventyret.

2 av 5
 
Top