Nekromanti Gestalta Alverna

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Vi diskuterade lite i en tidigare tråd om hur man ska gestalta alverna på ett korrekt sätt. Men jag tänkte att vi kunde ta det i en egen tråd och höra hur ni gör?

Ydram;n128202 said:
Det jag är ute efter med alverna är att de ska kunna vara lite av en boogeyman. När du sätter din fot på alviskt område så måste du vara försiktig annars kommer du aldrig levande ut. Att se en alv på avstånd ska vara förknippat med fara. Gärna utan att visa dem direkt.

Det här blev nu bara ett koncept jag kom på i skrivandes stund. Tecken i naturen och ljud.
Jag tänker mig här "The Wild Hunt", att när du är upptäckt och har skymfat alverna så utser de dig som ett byte. Helt plötsligt måste du fly hals över huvud genom skogen med hundratals alver bakom varje träd som är ute efter dig. Så att när spelarna hör dessa signaler så ska de känna skräck.
Samma sak om du utses som deras fiende. De skickar dig någon på samma sätt som Hästhuvudet i Gudfadern användes. Alternativt som The Black Spot i Pirates of the Carribean.

Båda har fördelen att de förbli mystiska samt att det kommer bli en rädsla för det okända då spelarna och deras karaktärer vet att nått kommer att hända, men inte vad.
Jag tänker mig även att alverna kan ha ganska ointresserad syn på oss människor. Vi är bara i vägen och är ganska obetydliga generellt sätt. Det är bara när de tvingas som de kommer att interagera med spelarna. Och har karaktärerna brutit mot ederna de svurit så är de känslokalla och hänsynslösa när det gäller att kräva hämnd. Jag tänker mig att när en alv jagar en människa, eller nått annat för den delen, så är det verkligen ett villebråd. De slåss inte snällt, de skonar inga, de bryr sig inte om andra blir skadade eller att det ska vara en smärtfri död.

Tänker mig ett scenario där karaktärerna blir jagade av alver. De har brutit sig in i någon ondskefull plats, och sprungit därifrån med någon korrumperad artefakt. Alverna märker detta och märker karaktärerna för Jakten. Det enda karaktärerna hör är en karaktäristiskt alviskt hornstöt. Jakten har börjat. Nu vet alla alver att nån är märkt och kanske rent av mystiskt alltid hittar dem. Tänk en omvänd Häxcirkel, där alla som är med i Jakten kommer att hitta villebrådet.
I början är det få alver och de slåss inte schyst. Förgiftade pilar i ryggen, kanske inte ens dödar dem men de blir långsammare.
Sedan tar de skydd hos en annan oskyldig grupp karaktärer. Alverna dyker upp och mördar alla de får tag i.
De flyr igen och nu är en person efter. Alverna får tag i den personen, men dödar honom inte. De bara skadar honom svårt. Hugger av honom ett ben eller så. Sedan lämnar de honom. Det enda de andra karaktärerna hör är hans skrik på hjälp. Men de vet att alverna väntar på dem hos sin vän. De måste lämna honom...
Och så vidare...

Vad tror vi om det? Är det nått de mer nitiska alverna skulle göra, eller är de mer sammarbetsvilliga? Tänker mig tex att alverna i Det Förlovade Landet var tvungna att förhandla iom att de var ensamma mot ganska många människor, men hade det varit på deras hemmaplan hade det varit något helt annat?

Ny ritual:

Jaktens Tid.
Alvisk svartkonst/Häxkont
Magikern besvärjer en förbannelse över personerna. Fram till nästa fullmåne(?) så kommer varje person som deltar i Jakten att alltid veta vars personerna är och kunna spåra dem. DU kan fly, men inte gömma dig. Den förhäxade personen kommer märka ett häxmärke på kroppen, oftast i form av en svart kliande fläck som sakta men säkert skickar ut svarta vener ut på den förhäxades kropp.

Annars skulle jag gärna se bra regler för Stealth. Så att man kan gestalta hur något smyger sig på en.

Fråga: Kan alver se i mörker? Har de reflekterande ögon? För det vore coolt att se dem.
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Bra tråd.

**Spoiler**
Som jag tidigare skrev så har även jag några funderingar kring hur man bäst bygger upp symbaroums alver i spelarnas sinnen. Håller på att spela igenom Kopparkronan och min grupp kommer alldeles strax stöta på Hungerulven. Det är alltså det första mötet med alver och dessutom är det mer eller mindre meningen att Keri-Las ska dö. Det jag helst vill undvika är att spelarna får känslan av att "det här var ju inte så farligt...Hon dog ju typ direkt." Eftersom vi precis startat att spela och spelarna inte känner till Symbaroums värld allt för nära har de heller ingen bild av hur illa de ligger till. Det blir ingen "Oh shit, oh shit, oh shit"-faktor.

Den bild jag är rädd för att skapa är att alver inte är så farliga och att det inte spelar någon större roll om de lever eller dör. De behandlas som vilken annan bandit som helst. Hugg på bara.

SLs som redan varit igenom Kopparkronan får gärna dela med sig av sina erfarenheter och tips.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag lät de övriga karavandeltagarna drabbas av panik när det visade sig att den dödade hungerulven var en alv. De försökte dölja kroppen så gott det gick och flydde sedan platsen så fort som möjligt. Fick iallafall spelarna i någotsånär rätt inställning till alvernas allvarlighet.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
I just Det Förlovade Landet så skulle jag nog låta dem döda Hungerulven/alven som vanligt. Att de inte sedan får någon panik är väl egentligen inte så konstigt. Jag hade nog låtit SLP reagerat som Paal säger, med panik, för de vet vad som det innebär. Medans spelarna egentligen inte har någon anledning till det. Men sedan kommer utmaningen.

Jag har kört det två gånger. Första gången var det en regelrätt strid ungefär som beskrivs i äventyret. Det funkade, men jag upplevde inte att spelarna blev särskilt rädda för dem.
Andra gången gick spelarna med på att lämna över spejarna. Först fick de då nedgöra den som förvandlade sig till en Styggelse. Efter det så bad helt enkelt alverna dem lämna Ludo kvar på platsen. De hör Ludo skrika för att sedan plötsligt tystas. Ingen i gruppen fick en bra syn på dem. Så den gången blev de lite mer mystiska.

Skulle jag göra det igen, skulle jag nog genomföra det som jag skrev i orginalposten. De blir decimerade, en efter en. Antingen att alverna släpper iväg dem och jagar dem. Eller så anfaller de på natten, en efter en. Giftiga pilar ur mörkret etc. Det gör mig inget att om spelarna skulle lyckas möta dem face-to-face att de kan nedgöra dem i regelrätt strid, men jag tycker inte ett regelrätt anfall av alverna är stämningsfullt nog.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Vad mer kan man göra för att få alverna lagomt mysiga.
  • Jag tänker mig att man ska kunna upptäcka att man går in i ett alviskt område som en varning. Tänk er en stående sten, typ runsten, befäst med en järnring i den. En varning att här finns det alver, så våga inte komma hit. Kanske även har några sorters totempålar för att varna folk.
  • När de vill varna folk direkt kanske de sätter fast färgade pilar. En röd för när det börjar bli för nära. En sista varning. En svart när det innebär att nu kommer vi efter er. Tänker mig att alverna, om de har möjlighet, kommer in i lägret på natten och stoppar den väl synligt i mitten. Annars sitter den fast i ett träd längst stigen eller skjuts in på avstånd när karaktärerna ser det.
  • Andra ställen där alver håller till kan vara att man ser spår av deras riter. Säg att alverna har en någon sorts ritual där de tänder ett ljus. Kanske en minnesstund för en fallen frände. De tänder ett ljus på en speciell sorts sten, eller ett speciellt sorts träd. Spelarna springer på detta ljus mitt i natten.
  • De ser en Älg stå och beta på en skogsäng. Ett ypperligt tillfälle att fylla på dagsransonerna, tills de upptäcker att den har alviska målningar på sig. Det är visst någon alvs riddjur.
  • Alverna har även allierat sig med en viss sorts uggla. En vit ganska stor sådan. De använder den för tex Låna Best eller Hamnskifte. Så att när en sån fågel syns, då vet man.
  • Alviska pilar är karaktäristiska genom att de har annorlunda pilspetsar. De har nämligen tre eggar likt en modern pil. Samt oftast vita fjädrar från deras vita ugglor.
  • De använder även speciella pilbågar. De flesta är "vanliga" recurve-bågar. Medans Sensommaralver och Höstalver använder asymmetriska bågar. Tex Yumi.
  • I närstrid föredrar de spjut. Eller närmare så använder de Kortsvärd/Dolk, eneggade med framåtböjning likt en kukri eller bolo.
  • De kan även använda hundar för att jaga folk. Dessa hundar är nästan helt tysta och långa och slanka. De är oftast antingen vita eller stålgrå. Weimaraner eller Dogo Argentino.
  • När de signalerar för Jakten så ljuder även deras stora kopparhorn, med en väldigt karaktäristisk ton.
  • Om en alv svär en ed att döda någon, en personlig vendetta, så rakar den av sitt långa hår och sänder det till den personen. Tänk dig att vakna en morgon med en långt vitt hårsvall fastsatt på din dörr eller liknande. Dessa alver sminkar sig även helt askgrå av askan av det de har förlorat.
  • Alverna har även vissa speciella Mystiska krafter. Dimmvandring, som gör att de kan färdas jäkligt snabbt i dimma, bra att kombinera med Vädervända. De har även Alv-ljus, ett mystiskt ljus som lockar ut folk i skogen. De har även Drömsändning som gör att de kan kommunicera med sovande varelser och kanske rent av skada dem i sömnen.
(Sen har så klart inte alla Alver alla dessa förmågor och utrustning)
Sist men inte minst, utseendemässigt. Hittade några jäkligt trevliga bilder här http://ubermonster.deviantart.com/art/Wood-Elves-of-project-offset-217086136

Annars tänker jag mig att alver generellt har elfenbensfärgad hy, kanske en aning blåaktig ton ju yngre de är. Väldigt mörka ögon med en iris som täcker hela ögat, så du ser aldrig deras ögonvita. De har lite längre lemmar än vanliga människor, som blir verkar bli längre ju äldre alven är. De har oftast vitt hår, även om andra extremer förekommer. Tänker mig även alverna i Thor 2 och Hellboy 2.

Det var en massa brainstorming från mig, lite som jag har tänkt mig mina alver i Symbaroum. Bra eller Anus?
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Ydram;n128743 said:
Vad mer kan man göra för att få alverna lagomt mysiga.
  • Jag tänker mig att man ska kunna upptäcka att man går in i ett alviskt område som en varning. Tänk er en stående sten, typ runsten, befäst med en järnring i den. En varning att här finns det alver, så våga inte komma hit. Kanske även har några sorters totempålar för att varna folk.
  • När de vill varna folk direkt kanske de sätter fast färgade pilar. En röd för när det börjar bli för nära. En sista varning. En svart när det innebär att nu kommer vi efter er. Tänker mig att alverna, om de har möjlighet, kommer in i lägret på natten och stoppar den väl synligt i mitten. Annars sitter den fast i ett träd längst stigen eller skjuts in på avstånd när karaktärerna ser det.
  • Andra ställen där alver håller till kan vara att man ser spår av deras riter. Säg att alverna har en någon sorts ritual där de tänder ett ljus. Kanske en minnesstund för en fallen frände. De tänder ett ljus på en speciell sorts sten, eller ett speciellt sorts träd. Spelarna springer på detta ljus mitt i natten.
  • De ser en Älg stå och beta på en skogsäng. Ett ypperligt tillfälle att fylla på dagsransonerna, tills de upptäcker att den har alviska målningar på sig. Det är visst någon alvs riddjur.
  • Alverna har även allierat sig med en viss sorts uggla. En vit ganska stor sådan. De använder den för tex Låna Best eller Hamnskifte. Så att när en sån fågel syns, då vet man.
  • Alviska pilar är karaktäristiska genom att de har annorlunda pilspetsar. De har nämligen tre eggar likt en modern pil. Samt oftast vita fjädrar från deras vita ugglor.
  • De använder även speciella pilbågar. De flesta är "vanliga" recurve-bågar. Medans Sensommaralver och Höstalver använder asymmetriska bågar. Tex Yumi.
  • I närstrid föredrar de spjut. Eller närmare så använder de Kortsvärd/Dolk, eneggade med framåtböjning likt en kukri eller bolo.
  • De kan även använda hundar för att jaga folk. Dessa hundar är nästan helt tysta och långa och slanka. De är oftast antingen vita eller stålgrå. Weimaraner eller Dogo Argentino.
  • När de signalerar för Jakten så ljuder även deras stora kopparhorn, med en väldigt karaktäristisk ton.
  • Om en alv svär en ed att döda någon, en personlig vendetta, så rakar den av sitt långa hår och sänder det till den personen. Tänk dig att vakna en morgon med en långt vitt hårsvall fastsatt på din dörr eller liknande. Dessa alver sminkar sig även helt askgrå av askan av det de har förlorat.
  • Alverna har även vissa speciella Mystiska krafter. Dimmvandring, som gör att de kan färdas jäkligt snabbt i dimma, bra att kombinera med Vädervända. De har även Alv-ljus, ett mystiskt ljus som lockar ut folk i skogen. De har även Drömsändning som gör att de kan kommunicera med sovande varelser och kanske rent av skada dem i sömnen.
(Sen har så klart inte alla Alver alla dessa förmågor och utrustning)
Sist men inte minst, utseendemässigt. Hittade några jäkligt trevliga bilder här http://ubermonster.deviantart.com/art/Wood-Elves-of-project-offset-217086136

Annars tänker jag mig att alver generellt har elfenbensfärgad hy, kanske en aning blåaktig ton ju yngre de är. Väldigt mörka ögon med en iris som täcker hela ögat, så du ser aldrig deras ögonvita. De har lite längre lemmar än vanliga människor, som blir verkar bli längre ju äldre alven är. De har oftast vitt hår, även om andra extremer förekommer. Tänker mig även alverna i Thor 2 och Hellboy 2.

Det var en massa brainstorming från mig, lite som jag har tänkt mig mina alver i Symbaroum. Bra eller Anus?
Jag måste säga att det är riktigt bra idéer och dessutom får det mig sugen på att själv köpa rollspelet xD
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Ydram;n128743 said:
Vad mer kan man göra för att få alverna lagomt mysiga.

Det var en massa brainstorming från mig, lite som jag har tänkt mig mina alver i Symbaroum. Bra eller Anus?
BRA.
Det här är så snott till min kampanj.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jäkligt najs Ydram! Jag kommer helt klart att använda mig av några av dessa saker i kommande äventyr! Mer sånt här uppskattas. Jag har känt att jag varit lite för trevlig med de Alver som spelarna mött, men nu är det slut på det roliga.
 
Top