Nekromanti Ge mig feedback på rollpersonsgeneratorn! :)

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Kära medforumiter!

Jag tänkte höra om några av er skulle vara intresserade att testa mitt system för rollpersonsskapande och ge mig feedback på det?

Spelet är ett skräckderivat som till övervägande del är influerat av Chock och Kult, men som är tänkt att dra mer åt folklore och creepy pasta. Själva rollpersonsskapandet lånar en del från bl.a. Traveller och Mutant Chronicles, och jag har försökt utforma det för att vara snabbt och lättarbetat.

Jag behöver utomstående synpunkter - gärna från några som har tid att rulla ett gäng rollpersoner och ge feedback på hur de tycker att det funkar.

<3

 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Lukas;n218008 said:
Hur lång tid tar det att skapa en karaktär ungefär?
För mig tar det ca 10 minuter om jag struntar i att brodera ut bakgrunden. Jag är förvisso välbekant med både proceduren och rollformuläret. Jag skulle gissa att det tar 15-20 minuter för någon som gör det första gången.

Och man behöver helst en raderbar penna och tre T6:or.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Inspirerat av Traveller och Chronicles alltså. Då antar jag att det är någon sorts 'life path' historia. Jag är också intresserad för jag har länge själv varit sugen på att försöka komma på ett "smart" 'life path' system då det jag stött på inte riktigt varit min kopp the av olika orsaker.

Hit me up så skall jag svänga ihop en RP och se hur det går :)

Cog.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Tack! :) PM skickat. Låt mig veta om länken funkar.

Ja, det är ett lifepath-system. Jag har gått till det eftersom vissa spelare ibland drabbas av handlingsförlamning när de presenteras ett point buy system med massor av olika val. Systemet är tänkt att ge dem uppslag, utan att för den skull hindra någon från att göra den rollperson de vill ha.
Mina intentioner har även varit att det ska vara okomplicerat och snabbt, ifall någon behöver göra en rollperson på stört.

Ni får hemskt gärna höra av er med frågor, och det är okej att posta frågor och kommentarer här i tråden om ni vill.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Hur vill du ha feedback? (Och är det Terry Evans som står i bakgrunden på bilden?)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Guran89;n218190 said:
Hur vill du ha feedback?
Att skicka ett PM eller kommentera i tråden här blir nog enklast.

Det jag är mest intresserad av (tror jag) är hur processen upplevdes, och om det finns några uppenbara (eller åtminstone upplevda) svagheter i den.

- Är den lätt att följa?
- Var det kul/intressant att genomlida den?
- Vad är oklart och vad kan göras bättre?
- Vad verkar fånigt/löjligt av bakgrundsalternativen?
- Saknar ni någon typ av händelse i bakgrundsalternativen?
- Känns resultatet som en rollperson som skulle vara intressant att spela?

Jag vill också att det blir bra spridning på resultaten, så att inte rollpersonerna som genereras av processen blir alltför snarlika. (Om det sker blir jag tvungen att tänka om.) Jag har förstås redan gjort en bunt rollpersoner, och har tyckt att de blir hyfsat unika - möjligen med en obekvämt hög andel kåkfarare.

En personlig reflektion är att de saftigare delarna av bakgrundselementen (hemligheterna) infaller mycket sällan, men A) det är gjort så med flit, och B) man är tillåten att välja resultat fritt om man vill styra sin bakgrund åt det hållet.

Guran89;n218190 said:
(Och är det Terry Evans som står i bakgrunden på bilden?)
HELVETE, DU HAR AVSLÖJAT MIN METAPLOT! :mad:
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Och jo, jag välkomnar även synpunkter på språk och layout (även om den senare är väldigt ad-hoc). Ju fler hål och buggar jag hittar, desto bättre.
 
Top