Nekromanti Ge feedback på min sci-fi short story: Other Earths

osrick

Veteran
Joined
15 Feb 2014
Messages
70
Grymt bra!

Plus:
+ Cool paradox med både parallella världar och parallellt tidsflöde
+ Snygg 'classic clean SF'- känsla
+ Mycket bra språk/stil/flow
+ Bra namn, typ Jing och Kwame
+ Perfekt längd, lite 'flash writing'-känsla men också lik såna kortstories man brukade läsa i Analog etc
+ Nice klurig humoristisk slut-twist

Minus:
- "Superman" och "Iron man" - njaeeh. De namnen är så hårt knutna till originalfigurerna att man omedelbart får förväntningar om att bli dazzlad av någon slags amerikansk superhjältestory - vilket ju din berättelse inte är, utan något helt annat /men minst lika bra. Skapa egna tags (och undvik copyright-tjafs)
- De enskilda karaktärerna agerar/pratar lite för likartat. Differentiera karaktärerna lite mer mot varandra
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
osrick said:
Grymt bra!

Plus:
+ Cool paradox med både parallella världar och parallellt tidsflöde
+ Snygg 'classic clean SF'- känsla
+ Mycket bra språk/stil/flow
+ Bra namn, typ Jing och Kwame
+ Perfekt längd, lite 'flash writing'-känsla men också lik såna kortstories man brukade läsa i Analog etc
+ Nice klurig humoristisk slut-twist
Tackar och bockar, exakt vad jag hoppats på att någon skulle tycka.

osrick said:
- "Superman" och "Iron man" - njaeeh. De namnen är så hårt knutna till originalfigurerna att man omedelbart får förväntningar om att bli dazzlad av någon slags amerikansk superhjältestory - vilket ju din berättelse inte är, utan något helt annat /men minst lika bra. Skapa egna tags (och undvik copyright-tjafs)
Ja detta har du nog rätt i och att byta namnet påverkar ju inget, ska helt klart fundera på det.

osrick said:
- De enskilda karaktärerna agerar/pratar lite för likartat. Differentiera karaktärerna lite mer mot varandra
Det har jag inte tänkt på men det stämmer nog. Troligen så pratat alla som jag tror att jag pratar, mer troligt som jag tänker. Borde gå att få till något men några små justeringar.
 
Top