WRNU GDPR och rollspel.nu

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hur ser WRNU på de inlägg och meddelande som jag har skickat? Är de att betrakta som persondata? Kan jag be er ta bort dem?

EDIT: Magnus här, jag har flyttat första inlägget i den här tråden, som ursprungligen handlade om GDPR. Så ovanstående är ett svar på det inlägget som nu finns i tråden "Reglerna". Jag avklistrar också den här tråden för att rensa lite.
 
Last edited by a moderator:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Tant Ragnar;n284170 said:
Hur ser WRNU på de inlägg och meddelande som jag har skickat? Är de att betrakta som persondata? Kan jag be er ta bort dem?
Då blir det knepigare. Kan de användas för att identifiera dig? Då räknas de som persondata och informationen som identifierar dig ska tas bort.

Sen är ju frågan om själva meddelandet och/eller inlägget är att ses som persondata. Där har vi inte kommit fram till något otvetydigt svar i våra diskussioner. Det kompliceras lite av att meddelanden ofta är en del av en tråd där andra svar kan vara beroende av ett tidigare svar för att man ska förstå diskussionen.

Grunden är att allt som räknas som persondata som kan identifiera en person ska tas bort.

Just detta blir lite "läskigt" eftersom det innebär att stora delar av forumet riskerar att försvinna om vi tar bort en användare med många inlägg. Vi ska då också ta bort detta ur våra backup:er, vilket innebär att en borttagning inte kan ångras. En borttagning är oåterkallelig när det gäller meddelanden och inlägg, om vi tar bort dem.

Vi har redan gjort sådana raderingar, så det kommer nog i att landa i att vi tar bort allt om användaren vill det, även om vi i en strikt läsning av GDPR troligen skulle klara oss med att ta bort allt som kan identifiera en användare och låta "snacket" vara kvar.

/Magnus
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Det här är ett mycket bättre
GDPR arbete än de flesta myndigheter. Jättesnyggt jobbat :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Det är inte självklart att wrnu ens måste följa GDPR. Det finns ingen organisation bakom wrnu. Sidan drivs av en privatperson, och lagen är riktad mot organisationer. Jag som privatperson får spara vad jag vill hur som helst.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n284181 said:
Det är inte självklart att wrnu ens måste följa GDPR. Det finns ingen organisation bakom wrnu. Sidan drivs av en privatperson, och lagen är riktad mot organisationer. Jag som privatperson får spara vad jag vill hur som helst.
Sant. Tills detta testats ordentligt har jag hängslen, livrem och gummistövlar på! :grin:

/Magnus
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Magnus Seter;n284182 said:
Sant. Tills detta testats ordentligt har jag hängslen, livrem och gummistövlar på! :grin:

/Magnus
Låter rimligt med tanke på möjliga straff för brott mot GDPR.

a fine up to €10 million or up to 2% of the annual worldwide turnover of the preceding financial year in case of an enterprise, whichever is greater
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tant Ragnar;n284183 said:
Låter rimligt med tanke på möjliga straff för brott mot GDPR.
Det sagt, givet att det jobbar ungefär 70 pers på Datainspektionen så tror jag att det kommer att dröja ett tag tills man väljer att nagelfara ett hobbyforum om rollspel :)
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
949
Location
Uppsala
Björn Wärmedal;n284181 said:
Det är inte självklart att wrnu ens måste följa GDPR. Det finns ingen organisation bakom wrnu. Sidan drivs av en privatperson, och lagen är riktad mot organisationer. Jag som privatperson får spara vad jag vill hur som helst.
Tror detta bara stämmer om du har en databas för exklusivt privat/hemma bruk.

Sedan så menar de nog att en organisation är allt som har någon form av ekonomiskt syfte/aktivitet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Celledor;n284194 said:
Sedan så menar de nog att en organisation är allt som har någon form av ekonomiskt syfte/aktivitet.
Den enda ekonomiska aktivitet som pågår här är att jag betalar för hosting, domän och en VPS. :grin:

Så jag vete fasen hur det skulle kategoriseras.

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Magnus Seter;n284195 said:
Den enda ekonomiska aktivitet som pågår här är att jag betalar för hosting, domän och en VPS. :grin:

Så jag vete fasen hur det skulle kategoriseras.

/M
Däremot kanske den där föreningen som hänger på forumet bör verifiera att allt är lungt på deras ändå så du inte åker på skit för en sammanblandning med dem ;)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Det enda föreningen har "register" på är vilka användare som har betalat medlemsavgiften (och där med är medlemmar) och detta med hjälp av ett "ocr-nummer" som är unikt för varje inbetalning. Vilket behövs för att vi ska veta vilken användare som har betalat.

Föreningen sparar inga uppgifter om användare överhuvudtaget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Vicotnik;n284198 said:
Det enda föreningen har "register" på är vilka användare som har betalat medlemsavgiften (och där med är medlemmar) och detta med hjälp av ett "ocr-nummer" som är unikt för varje inbetalning. Vilket behövs för att vi ska veta vilken användare som har betalat.

Föreningen sparar inga uppgifter om användare överhuvudtaget.
Känns rent spontant som att synnergin mellan registreringen hos sverok, koplat med föreningens ocr-nummer och sen gentemot forumet skulle kunna ställa till det.

Men sånt räknar jag att ni har bättre koll på än mig :)
 
Top