Nekromanti gammal väger Fan inte upp!!

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
det finns nästan bara nackdelar med att vara gammal! vist man får lite mera färdighets poeng med statsen sängks ju som fan! ta magiker till exempel. en 20 årig jävla sparvel med ganska höga atribut får framgongsrik kariär medans en gammal 70 årig gubbe får misslyckad! den som är 20 kan höja utan problem sitt besveria värde till 15! och han får okså mer mangnituder att lägga ut på besvergielser och det betyder att den som är 20 är en mycket bättre magiker än den som är 70. jag tycker att ålder/3 är en bra uträkning på maxet i magifärdigheten! för det stoppar kobolder. jag tycker okså att man ska få mer mangnituder för att man är gammal och har lärt sig under en mycket längre period.minus i psyke är realistiskt i åldrings slag men hallå jag vill att det ska va fantasy och att en gammal magiker ska ha mer psyke en en sparvel!!

klaga inte på att jag klagar lite på mitt favorit spel!!

eon rules
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Om du studerat obskyra kunskaper, fjättrat drakar, rest världen runt, "been there, done that" från du är 10 tills du är 70 så har du nig en del "erfarenheter" du har ju säkert lärt dig en hel del. Men du märker nog att ditt minne inte är lika skarpt som förr, inte ditt sinne överhuvudtaget faktist. Du orkar inte "gå ut o röja" lika mycket som i yngre dar och utan regelbunden träning så faller dina magiska kunskaper lite i skymundan och förvittrar. Du spenderar dagarna mest av att sitta bekvämt, ta ett glas vatten, tala med en vän, än att vara ute på äventyr.

Är det så konstigt att en 70 år gammal man inte är lika skarpsinnig som sin yngre kollega? 70 år är en vördnadsvärd ålder och att man blir så gammal är rätt sällsynt(för människor då, som jag antar att vi pratar om nu). Jag vet inget alls om Eonreglerna, men det verkar som om det är ett mer realistiskt spel än de flesta. Att vara gammal är nog itne så lätt. Bara för att man har varit med i 70 år betyder inte att ens sinne, kropp och kunskap har varit en skarp stigande linje. Jag tror nog att du får tänka om lite när det gäller ålder,
 

Bullowar

Veteran
Joined
20 May 2001
Messages
72
Location
Vrigstad, Småland
70 år är ju som sagt en väldigt hög ålder i mundana, och därför tycker jag inte att det är så konstigt att en yngre kollega bättre utövar sitt yrke...

men om man istället tittar på en 50-åring som har hållt på med sitt yrke hela livet.. han är ju sämre på det än sin nyss färdighutbildade lärling... det låter lite konstigt i mina öron..

men man kan ju faktiskt lösa problemet genom att ge olika antal enheter beroende på ålder... inte bara yrkes, utan valfria också... och bildningen kanske också borde vara en smula högre.. (iofs blir du ju inte gammal om du inte har hög bildning.. lite konstig omvändning tycker jag)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Förslag på ändring:

Först och främst kan du slå yrkes-slagen före du drar ifrån åldersmodifikationer.

Sedan kan du göra om flera-enheter-grejen så att den ser ut ungefär så här:
18-30: Normalt antal enheter att dela ut.
31-40: +10 enheter.
41-50: +10 enheter.
51-65: +10 enheter.
66-70: +10 enheter.
71-100: +10 enheter.
101+: Se löpande text nedan.
Variant: Misslyckad ger bara +5 istället för +10, framgångsrik ger +15 istället för +10.

Detta är förstås en stor nackdel när den obligatoriska alv-kobolden kommer och gör en 8000 år gammal magiker bara för att utnyttja din regel.
Därför gäller följande för alver:
Man får +10 enheter för varje 50 år man är, över 100.
D.v.s. är du 200 får du +20 enheter, förutom de man får för 31-100.
Variant: Om man hade en misslyckad karriär får man +5 enheter per 50 år, lyckad ger +10 per 50 år och framgångsrik ger +15 per 50 år.

Spelbalans? Pfffff! Realism? Ja!

En annan regel:
Om man har arbetat/sysselsatt sig med samma sak i hela livet, får man efter 40 års ålder sänka valfritt yrkes-slag med Ob1T6 (till Ob2T6). Dessutom får man -Ob1T6 att plantera ut för varje ytterligare 20 år över 40. 60 år blir alltså totalt -Ob2T6, 80 blir -Ob3T6, och så vidare. Denna regel gäller inte mer än -Ob3T6, så att säga. Varför? Lite spelbalans.

Dessutom kan man tänka ut något liknande för bakgrundstabellerna.

Gamla magiker?
Klart man blir lite senil och dum med åren. Ytterligare en variant kan vara: Man får +1/+2/+3 magnituder (beroende på hur framgångsrik man är) för varje +5/+10/+15 enheter man får, att dela ut på besvärjelser/ritualer/whatever.
En framgångsrik magiker på 80 år skulle alltså få +3 • 5 = +15 magnituder att dela ut/alternativt skapa egna besvärjelser.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Låter ganska rimligt....din karriär har du ju trotts allt redan haft om du är en 70-årig gubbe /images/icons/smile.gif
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
det är realistiskt som fan!! men jag vill ha fantasy gubbar. trollkarl likt gandalf mm inte en sinil dumbom! men sereg det där har du rätt i slå före åldrings tabellen!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Förslag på ändring:

Som P|uT0NiUm sa:<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Spelbalans? Pfffff! Realism? Ja!


<hr></blockquote>

Om man använder sej av dessa regler så kommer inte den där alv kobolden du pratade om att dö. Han kommer att vara så mäktig att det inte går att dö!
Jag har ett ynkligt förslag som vi använder oss av när vi spelar. Mycket enkelt faktiskt. Om man är aningen gammal, d.v.s. 50+, så blir karriären automatiskt framgångsrik. Det simulerar även alla extra färdighetspoäng. Vi kör även så att man inte kan ha höga värden om man är 20, utan om man vill ha 15 i en färdighet från början så bör man vara minst 40, helst ännu äldre. Dessa regler är dock mindre realistiska än de som P|uT0NiUm föreslog, men det behåller ett uns av spelbalansen.
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Jag håller med dig på den punkten att som gammal borde man ju kunna mer, men å andra sidan så glömmer man mycket ju äldre man blir (oftast iaf). Ju äldre man är desto mer borde man ha haft tid att lära sig saker. Självklart. Men man blir åderförkalkad, skrynklig och impotent /images/icons/tonguea.gif

Det är väl bättre att börja spela sin karaktär när den är ung, för att därifrån spela upp den till önskad nivå/ålder, fortsätta därifrån tills man dör av ålder. Det är schysstare än att börja gammal. Alla har vi ju varit små en gång i tiden /images/icons/baby.gif
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Förslag på ändring:

Om man har arbetat/sysselsatt sig med samma sak i hela livet, får man efter 40 års ålder sänka valfritt yrkes-slag med Ob1T6 (till Ob2T6)

Menar du med detta att efter 40 års yrkesverksamhet blir det en vanesak, vilket gör att det flyter på bättre och det blir helt enkelt lättare att utföra sitt yrke? Eller nåt liknande.....
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Re: Förslag på ändring:

du kan skapa en odödlig karaktär......effektern ungdomlighet och en ritual som fungerar på samma sätt....

bara han har:

alstra biotropi 12
besvärjelse 15
alkemi 15

kan kongalera filament......

eller så gör du det ritualvägen
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Förslag på ändring:

Visst går det, men är inte den på väldigt många magnituder? Då finns ju inte mycket "plats" för andra besvärjelser men visserligen kan man ju studera rätt länge och på så sätt få de besvärjelser man vill, men jag vet inte om jag som SL skulle tillåta det, p.g.a. spelabalans.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Gandalf är inte en människa, vilket kan förklara varför han slipper ålderdomsproblem på samma sätt. Men jag förstår din tanke. Bara för att Tilesiyn(Merlin) var gammal så var han inte en senil gubbe. Jag förstår dig. Men om du nu kan spela en "Gandalf" övertygande, och inte bara gör en "boffertomte", alltså en überkaraktär. Så varför haka upp dig så på reglerna. Många regler kanske läggs upp för att göra spelet balanserat och därmed förhindrar Gandalfar. Strunta i de reglerna och gör den karaktär du vill ha.
 
Top