Nekromanti Gammal skåpmat kan även den vara nyttig...

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Kort recension

Jag testade sajten och köpte Elric! för $9.98 (vilket motsvarade ~76kr).
Att köpa saker var enkelt och smidigt, inga problem. Jag använde VISA-kort för betalning och köpdelen av sajten använde 256-bitars kryptering så det borde vara hyfsat säkert. När man klickat på den slutgiltiga köpknappen så får man ladda ner en liten fil.
Denna fil öppnar man sen med Adobe Acrobat Reader och i det programmet laddas sen filen ner. Hela grejen bygger på Acrobat's DRM-system, så det måste aktiveras i Acrobat först. När filen väl är nere kan man spara den (och skriva ut) på den dator man laddade ner från. Ska man hantera filen på andra datorer måste man aktivera sitt DRM-konto där.
"Produkten" då? Elric! kom som en 35MB pdf-fil inte inte alltför vass kvalité. Räcker väl för utskrift på en skrivare men inte mycket mer. Detta spel var "scanned from book", vilket verkligen märks. Skulle jag handla en bok från dem igen så tror jag att jag bara skulle köpa något som var från ett digitalt original. T.ex. rollformulär som finns med i regelboken går inte använda pga den låga upplösningen.

Så kort:

Att köpa: enkelt, snabbt, inga problem. Själva nedladdningen rätt slö.

Handhavande: som en pdf-fil man bara kan läsa på en dator åt gången. Inte det smidigaste som finns, men acceptabelt, ialf om man kan skriva ut från samma dator.

Produkten: Alldeles för låg upplösning på scannade böcker. Köp endast de som kommer från ett digitalt original.

/nippro
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Kort recension

Bra inlägg tycker jag. Själv har jag köpt TSR Alternity från SVG (har jag för mig de heter). Kvalisorten där var bra...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tyvärr så använder DTRPG något som heter DRM (Digital Rights Management), vilket gör att jag inte tänker köpa något därifrån. DRM innebär att man bara kan läsa dokumentet med Acrobat 6 (vilket f n bara finns för Windows 98 SE och senare, samt MacOS X) samt att man måste ha registrerat datorn i fråga hos Adobe (och man kan bara ha sex datorer registrerade på en gång). Dessutom har de en begränsning i säkerhetsinställningarna för sina filer som gör att man bara kan kopiera 10 textmassor (á max en sida) per 10-dagsperiod som grundinställning (jag är inte säker på om räknaren nollställs var tionde dag, eller om den "glömmer bort" att man tagit kopior 10 dagar efter att kopian tagits) - enskilda förlag kan ändra på denna spärr, Malhavoc har t ex tagit bort den.

Om jag betalar dyra pengar för en fil så vill jag ha rättigheten att göra vad jag vill med den. Det kan jag inte göra med DTRPGs filer: jag kan inte skriva ut dem på skolan (där de inte har Acrobat 6), jag kan inte klippa ut regler för att ställa samman husregelsdokument, jag kan inte klippa ut bilder för att göra tokens, jag kan inte sälja filen vidare, och så vidare.

DRM är dummerier som bara gör det svårt för laglydiga konsumenter (d v s folk som är villiga att betala för sina PDFer). Det är inte så vansinnigt svårt att knäcka skyddet (man kan t ex ladda ner en PDFskrivardrivrutin från nätet, t ex pdfFactory, och skriva ut dokumenten till denna - man blir dock av med bookmarksen på köpet, och resultatifilerna blir 5-10 ggr så stora som originalen), så det kommer inte att göra något för tillgänglighet via Kazaa/DC.

RPGNow och SVGames har lyckats rätt bra med att sälja PDFer på nätet utan idiotier som DRM. Steve Jackson Games har också PDF-försäljning på gång, och deras åsikt om DRM är "The l33t g00bs will break it anyway, and it annoys the honest people."
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Håller med. Liknande problem finns med vissa datorspel som vägrar köra om vissa program eller drivrutiner är laddade. Det angår inte dem vilken hårdvara jag har eller vilka andra program jag kör. Lika illa är call-home-skydd, vilka gör att programmet bara funkar om man har en fungerande internetanslutning som man vill offra kapacitet på för sådan skit eller om man har hackat det.

Gör bra grejor så köper folk dem! Gör man skit som ingen vill betala för så kommer de inte att betala, hur mycket man än trakasserar dem.

Angående PDF så finns det program som kan knäcka skyddet i PDF-filer. Kanske värt att prova?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Angående PDF så finns det program som kan knäcka skyddet i PDF-filer. Kanske värt att prova?
Jag har funderat på det, men å ena sidan har jag inte hittat något, och å andra sidan: om jag köper DRM:ade filer och sedan knäcker dem har jag fortfarande köpt dem. Då sänder det en signal till försäljaren att DRM är OK, och det är jag väldans osäker på om jag vill göra.

Annars har jag köpt ett par o-DRMade produkter idag: HARP (ICE har rea på den, endast $10, fast rean slutar idag) och Complete Spell Cards (till d20, fem bucks). Den förstnämnda finns på www.ironcrown.com, , den andra på www.rpgnow.com.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
För de som är d20-intresserade: Monte Cook har tydligen omförhandlat sitt avtal med Drivethru och säljer numera även oskyddade PDFer via White Wolfs onlinebutik. Det tycker jag är så pass bra av honom (att han lyssnar på sina kunders kritik) att jag tänker köpa något av honom... antagligen Arcana Unearthed i PDF-format, för glada fjorton bux. Eller kanske man ska nöja sig med Book of Hallowed Might II för sju... eller nåt annat mums.

Jag hoppas att det här innebär att även andra hoppar av Drivethru alternativt att de slutar med sitt dumma DRM.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Håller med dig fullständigt. DRM är ett otyg som snabbt bör förpassas till den sophög där det hör hemma. Det enda det gör är att trassla till livet för laglydiga konsumenter. Jag tänker aldrig köpa något på DTRPG, speciellt när RPGNow fungerar så himla mycket bättre.

Visst kan jag plocka bort DRM-eländet på ett ögonblick (och därmed bryta mot lagen), men jag tänker inte skänka ett öre åt folk som ägnar sig åt sådant skit.

/Mikael - på extra dåligt humör idag
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Visst kan jag plocka bort DRM-eländet på ett ögonblick (och därmed bryta mot lagen)
Så länge som du inte sprider det vidare så tror jag inte du bryter mot lagen. Det är antagligen fair use, på samma sätt som du får öka färgmättnaden på uppspelningen på en video du köpt eller stryka under saker i en bok du köpt. Har du köpt materialet så får du göra vad du vill med din kopia så länge som du inte sprider den vidare.

Det är i alla fall vad jag tror. Jag åkallar peterb för ett domslut!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
DRM [OT]

Jag är osäker på den europeiska varianten, men enligt DMCA är det strikt förbjudet. Och eftersom denna DRM ägs av Adobe, anser USA sig ha jurisdiktion över hela världen. Alltså bryter jag mot DMCA om jag plockar bort DRM i den fil jag har "köpt" och kan utlämnas till och bestraffas i USA

/Mikael
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: DRM [OT]

Är det inte redan halvt-om-halvt bevisat att DMCA inte på något vis har jurisdiktion utanför USA? Jag menar, de fick ju inte deCSS-killen utlämnad (en norrman som hade skrivit ihop ett program som knäckte CSS-skyddet, vilket var fullständigt legalt i Norge där han gjorde det).

Däremot får man se till att det man gör inte säljs till USA - det var därför FBI och Adobe satte dit Dmitri Sklyarov - han (och företaget han jobbade för) hade gjort ett program som knäckte just Adobes DRM, och sålde det till amerikanska kunder (de hade t o m anlitat en firma i USA för att hantera betalningar).

Förresten... du säger att du kan plocka bort DRM på ett ögonblick. De enda sätten jag har lyckats googla fram för att göra detta är:
1. Skriv ut till postscript-fil och konvertera tillbaka till PDF. Det kräver dock en PDF-konverter som är vänlig nog att ignorera flaggan som sätts i postscripten och säger "Jag är en säker fil, du får inte PDF:a mig". Resultatet blir dock lite halvtaskigt - jag har dels försökt med en drivrutin som heter PDFFactory som å ena sidan gör filerna 5-10 ggr så stora (har iofs bara använt den på deras gratis Exalted- och Gamma World-böcker), och å andra sidan sabbar texten (texten syns i PDFen, men när man kopierar den blir det bara gallimattias); och dels med en något hackad version av Ghostscript som iofs behåller texten men genererar änny större filer (Exalted blev 15-20 ggr så stor).
2. Använda ovan nämnda program från Sklyarov och Elcomsoft. Programmet säljs emellertid inte längre, och kräver att man installerar en gammal version av Adobe Ebookreader eftersom programmet använder vissa rutiner från AEBR och senare versioner har skrivits om så att programmets sätt att använda dessa rutiner inte funkar.

Så, har du några andra listiga sätt att plocka bort DRMen?
 
Top