Nekromanti Gammal magiker

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
i alla spel elle fantasyböker är magiker gammla och visa och mycket bättre än unga. Men i eon är det bättre med unga för dom har inget minus på atribut(åldringsslag). jag vet att eon är realistiskt men det förstör lite känsla (funderar på att ändra)

ville bara klaga/images/icons/tonguea.gif/images/icons/tonguea.gif/images/icons/tonguea.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gamla magiker får å andra sidan fler enheter att sätta ut på sina färdigheter.

Ett alternativ som gör att gamla rollpersoner inte diskrimineras när man ska se hur lyckad man är i sitt yrke är att låta framgångsslagen vara mot de omodifierade värdena.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Grejen är kanske att göra en ung magiker och sedan leva ett långt liv me mycket magi och lära sig av erfarenhet, då blir man mycket bättre än de nygjorda unga magikerna.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det löser väl inte problemet? De flesta spel har problem med ålder och erfarenhet. En femtioårig trollkarl skall vara bättre än en nyskolad artonåring, vilket inte märks i rollspel. Det blir ett betydligt större problem när man börjar resonera kring varelser som lever längre än människor, alver och dvärgar till exempel. En 150-årig dvärgkrigare borde vara ofantligt mycket bättre på att svinga sin yxa än sin mänskliga motsvarighet, vilket inte är fallet.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Bara för att tänka regeltekniskt så...

Man får ju + i enheter att dela ut om man är gammal. Samtidigt som man får fler slag på huvudtabellen som man kan välja till 'Mentala Egenskaper'.

Om man tänker regeltekniskt alltså, och det ska man inte göra /images/icons/wink.gif.

Rent RP-mässigt så blir man mer respekterad, har antagligen högre ställning så att säga och är... coolare...
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Re: Bara för att tänka regeltekniskt så...

en 70 årig magiker är balt men en sådan är regelrett väldigt dålig svag psykiskt klen och massa negativt som överväger stort de 30poeng extra som man får. man får dåligare psyke!!/images/icons/sad.gif
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Bara för att tänka regeltekniskt så...

Inte om du råkar ha "tur" när inte SL ser på...
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
men gör en alv eller dvärg då. den kan vara upp mot 100 år inte fått något åldringsslag och får all bonus för att vara gammal/images/icons/devil.gif
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ett förslag är att beräkna grundchanser i färdigheter efter karaktärens omodifierade värden (då ju dessa färdigheter lärdes i den gröna ungdommens dagar och då ändrade grundegenskaper enligt reglerna ju inte påverkar färdigheterna).

Sedan kan man dessutom slå karriaärsslagen med samma omodifierade värden (då ju den också gjordes i ungdommens dagar).

Detta innebär ju i så fall att en äldre magiker visserligen har lägre grundegenskaper än en yngre men har mer slag på egenskaps tabellerna samt mer enheter att köpa färdigheter för.

Summa sumarum av detta blir att en ädre magiker är bättre än en yngre då han har högre färdighetsvärden än en yngre (då det ju är dessa som talar om just hur bra magiker han är).

Sen hade ju jag i egenskap av spelledare nog kunnat tänka mig att ge ett par extra enheter att köpa magnituder för till en 75 årig magiker...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Sen hade ju jag i egenskap av spelledare nog kunnat tänka mig att ge ett par extra enheter att köpa magnituder för till en 75 årig magiker... "

Varför ska du göra det när en alv som är 8'000 år också bara får +30?

För övrigt så är det lite småunderligt att (nästan) alla magiker i vår spelgrupp är mellan 31 och 34 år... /images/icons/wink.gif
(man får ett extra slag på händelsetabellen och +10 yrkesenheter utan att behöva slå på åldringstabellen)
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
"Varför ska du göra det när en alv som är 8'000 år också bara får +30?"

Tycker du själv att det känns realistiskt om han nu mot förmodan har ägnat sina 8000 år till trägna studier av magins konst? Själv tycker jag inte det känns speciellt rätt och därför hade jag givetvis gett en sådan karaktär en hel del extra enheter.
Rätt känns det inte heller att låta en spelare spela en sådan karaktär, speciellt inte då han ju med stor säkerhet är inåtvänd och med sina tusenåriga erfarenheter måtte vara något av en halvgud i sina färdigheter (om han nu inte tillbringat de senaste 7000 åren med att stirra in i en vägg.../images/icons/wink.gif)
Reglerna är för mig bara en riktlinje hur det bör vara inte en fast doktrin man måste följa.

"För övrigt så är det lite småunderligt att (nästan) alla magiker i vår spelgrupp är mellan 31 och 34 år...
(man får ett extra slag på händelsetabellen och +10 yrkesenheter utan att behöva slå på åldringstabellen)"


Känner igen det där..."powergaming" är nog något som är svårt att bli av med. Samtidigt så kan man ju förstå dom när nu systemet ser ut på det viset.
Själv brukar jag i första hand diskutera vilken ålder som passar till just den här karaktären och sätta ålder efter det (alltså skippa själva slaget). Om sedan spelaren kan tänka sig att spela en icke fördelaktig ålder typ en 15 åring eller något liknande wså kan man ju som SL alltid se till att gynna denna spelare på så sätt att han kanske får passande slag på tabellerna eller något likande...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
""powergaming" är nog något som är svårt att bli av med."

Jag talar inte bara om powergaming, jag talar om fusk! /images/icons/shocked.gif Just det, du läste rätt (eller hörde rätt, om någon läste upp det för dig /images/icons/wink.gif). Hur som helst: Hur kan det annars komma sig att alla som gör en magiker får massa slag på mentala egenskaper och blir smart, har fotografiskt minne, etc., medan alla krigare får massa slag på fysiska och blir stark, tålig och extra superrörlig? Dessutom blir alla mellan 31 och 34 år. /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif [det borde finnas en smiley som föreställer en rykande Desert Eagle]


Jaja, men säg att han är 700 år då, då har han inte hunnit deppa länge. Vad jag menade med det hela är följande: Någon skrev att man borde ge extra enheter till en magiker som blir gammal, utöver de 20 eller 30 man får. Det tyckte jag var fel, därför skrev jag 8'000-år-grejen.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jag talar inte bara om powergaming, jag talar om fusk! Just det, du läste rätt (eller hörde rätt, om någon läste upp det för dig ). Hur som helst: Hur kan det annars komma sig att alla som gör en magiker får massa slag på mentala egenskaper och blir smart, har fotografiskt minne, etc., medan alla krigare får massa slag på fysiska och blir stark, tålig och extra superrörlig? Dessutom blir alla mellan 31 och 34 år. [det borde finnas en smiley som föreställer en rykande Desert Eagle]

"Alla" är en grov överdrift. Att spelledaren låter spelarna välja vilka tabeller han får slå på (eller till och med låter honom välja fördelar/nackdelar) är ett medvetet val. Samma sak med ålder.

Om spelaren fuskar och väljer när han inte får göra det, då ska spelledaren stoppa det./images/icons/mad.gif
För att minska problemen med att optimera ålder, ge en (1) bonuspoäng per år över 20 och slå alla extra bakgrundsslag på "händelser".

/Henrik
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Om spelaren fuskar och väljer när han inte får göra det, då ska spelledaren stoppa det."

Och om spelledaren inte har en enda tillstymmelse till bevis för det blir det ett jävla liv när det kommer på tal.

Det går inte att övervaka en karaktär till 100% med totalt 3 spelare som sitter och skriker om sitt... så att säga. Jag vet att vissa fuskar, man kan inte ha så mycket tur så många gånger att alla attribut alltid blir perfekta. Men va fan... jag får väl helt enkelt ge upp med det problemet och 1) skaffa en ny spelgrupp eller 2) ignorera det och avrätta karaktärer som fuskas för mycket.
 
Top