Gammal är äldst

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Han skriver ju gaming, måste rimligen finnas folk som spelat andra spel sedan före 74, krigsspel kanske? Till och med rollspelshobbyn som vi känner den idag var ju fem år gammal 1974.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Han skriver ju gaming, måste rimligen finnas folk som spelat andra spel sedan före 74, krigsspel kanske? Till och med rollspelshobbyn som vi känner den idag var ju fem år gammal 1974.
Avalon Hill gav ut sina första krigsspel på 1950-talet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
Han skriver ju gaming, måste rimligen finnas folk som spelat andra spel sedan före 74, krigsspel kanske? Till och med rollspelshobbyn som vi känner den idag var ju fem år gammal 1974.
Om vi räknar alla tänkbara brädspel, så hamnar jag nog runt 1964, men skall det vara krigsspel, så var väl Risk mitt första. Minns dock inte när vi köpte det. Sent 60-tal, kanske? Avalon Hills Kriegspiel stötte jag på först 1973. Table Top (sjöslag) fann jag samma år.

Rollspelshobbyn före 1974 bestod väl enbart av två grupper runt Gygax och Arneson. Om den typen av isolerat spelande räknas, så började jag omkring 1967. Våra rollspelsregler på den tiden var dock lite flytande. ;) Men vi hade extremt välritade dungeon-kartor.
 
Last edited:
Top