Nekromanti Gamla äventyr

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag gillar orginal Ravenloft äventyret riktigt mycket men det behöver inte en re-make. Det var så långt före sin tid att det på många sätt känns som ett modernt äventyr. Slumpade platser och motivationer för skurken för re-play värde, bra kvinnliga npc:er, naturliga sätt för karaktärers bakgrunder att kopplas till Ravenloft och intressanta taktiker och råd för att spela skurken och andra npc:er. Vad jag vill se är en modern take to Valley of dust and fire, den farligaste modulen någonsin.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag förstår allvarligt talat inte vad artikelförfattaren menar.
Merparten av de modulerna HAR givits ut igen.
Sedan är det en smaksak vilken modul som är favorit eller eller ej.
Sedan har det även att göra med att vissa av modulerna är knutna till olika världar, som Greyhawk, som inte stödjs för tillfället.
anth said:
Och favoriten är Ravenloft. Den har bara givits ut ett halvdussin gånger och reviderats två gånger.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth;n30968 said:
Jag förstår allvarligt talat inte vad artikelförfattaren menar.
Merparten av de modulerna HAR givits ut igen.
Sedan är det en smaksak vilken modul som är favorit eller eller ej.
Sedan har det även att göra med att vissa av modulerna är knutna till olika världar, som Greyhawk, som inte stödjs för tillfället.

Jag tycker det är ganska tydligt vad författaren är ute efter:
Dungeons & Dragons has a long history and vast back catalog of adventures to enjoy, but many of the classics have fallen by the wayside because of newer editions' focus on new content. Don't get me wrong, that's great, but there are so many classic, awesome experiences that newer players would have to learn old editions of the game to play. With the new edition on its way soon, the news has cropped up that Night's Dark Terror, a classic adventure from the early days of D&D, will be reimagined for the game's starter set. So if Wizards of the Coast is in the mood to bring back good old adventures for the new game, then here's the ones they should use:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Flera av de där lät ju riktigt roliga. Har ingen erfarenhet av nått av dem, men på beskrivningarna lät det som en rätt intressant blandning av olika koncept.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Übereil;n30959 said:
http://www.escapistmagazine.com/arti...uld-Get-Remade

Vad är er åsikt om listan och vilka är era fatoritäventyr?

Übereil
Listan är ganska bra. Vecna Lives är okänd för mig, jag vet rätt lite om 2e-eran, men de andra kan jag gå i god för. Man måste dock vara medveten om att de alla har en old school encounter philosophy - alltså många, många strider som var och en avslutas relativt snabbt.

Det enda jag defintivt vill addera till listan är A1-4, Slavers-serien. Den lider något av att ursprungligen vara skriven som en serie konventsturneringar, men det finns idéer inbäddade i äventyren som går att brodera ut till en fylligare kampanj. Detta har delvis gjorts i reprint-samlingen "Scourge of the Slavelords", men det går att göra ännu mer.

(Det finns också ett uppföljningsäventyr, "Slavers" som utspelar sig 10 år senare, men det har jag inte läst så ingående.)
Eksem said:
Av ren nyfikenhet: A1-A4 upplever jag som väldigt linjära och ganska andefattiga, men du och många andra uppskattar dem mycket. Vad är det jag missar?
Bolongo said:
Som jag nämnde måste man brodera ut dem själv för att få ut den maximala potentialen. Det finns frön till ett större svep över hela den regionen av Greyhawk. Hur har slavhandeln blivit så stor? Hur kan en hel stad som bygger på olika sorters laglöshet frodas som den gör?
Bolongo said:
En annan grej man kan göra är att "flytta ut" vissa av slavlorderna från sina "egna" äventyr så att spelarna stöter på dem flera gånger, vilket ger mer kontinuitet. Ta till exempel skeppskaptenen man stöter på i samlingsversionen, varför inte byta ut honom mot någon av slavlorderna?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Det vore kanske vettigt, och inte allt för kostsamt, att ge ut nya versioner av klassiska äventyr, men "tvätta bort" allt speltekniskt ur dem (dvs inga stats, DC:s, etc). Man kan t ex "make a skill check to discover" istället för "make a DC 15 Perception check" eller vad det nu kan vara.

Samla istället det speltekniska i appendix - WotC kan ju själva ge ut appendixet för 5E, och låta andra ordna det för andra editioner.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Efter chrulls förklaring kommer här ett riktigt svar från mig, om än tråkigt.

Vi talar alltså om klassiska TSR-äventyr som skulle ges ut på nytt uppdaterade till DnD5.

För det första har vi Wizards nya policy om hur de ska ge ut äventyr kallade "encounters", "expeditions" och "epics". De gamla äventyren passar sällan in i denna nya stil, därför är det tveksamt om Wizards kommer att ge ut de gamla äventyren.

För det andra måste man förstå hur stor skillnad det är mellan de olika DnD-versionerna.
Vad skulle ni säga om att ta ett STAR WARS-äventyr och spela med CoC-regler? Ungefär så stor är skillnaden mellan OSR och DnD4.

I6 Ravenloft är mitt favorit-äventyr. Jag har försökt spela Ravenloft med DnD4-regler. Det gick inte. Jag menar inte att det var svårt eller att det blev dåligt. Ja menar att det inte gick. Överhuvudtaget.

Ja, man kan ge ut Ravenloft till DnD5, men då får man göra om lite saker. Och då talar jag inte om äventyret, utan om spelet.
Till att börja med får man kasta ut necrotic damage och införa level drain, lämpligtvis med PF-reglerna.
Men om man gör ett så stort ingrepp i reglerna, är det fortfarande DnD5 man spelar?
Tomatalven said:
Vadå gick inte överhuvudtaget att spela Ravenloft med DnD4? Vad hände när ni försökte? Allt måste väl ändå gå att konvertera med mer eller mindre arbete? Obs jag har varken spelat Ravenloft eller 4e, är bara nyfiken.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mjäääh... en ok lista, men det är mest en lista över mer eller mindre bra gamla moduler. Jag hade gärna sett lite bättre förklaringar till vad de har att lära nya spelare eller varför de skulle passa extra bra med DnD5 eller något i den stilen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
anth;n31495 said:
I6 Ravenloft är mitt favorit-äventyr. Jag har försökt spela Ravenloft med DnD4-regler. Det gick inte. Jag menar inte att det var svårt eller att det blev dåligt. Ja menar att det inte gick. Överhuvudtaget.

Ja, man kan ge ut Ravenloft till DnD5, men då får man göra om lite saker. Och då talar jag inte om äventyret, utan om spelet.
Till att börja med får man kasta ut necrotic damage och införa level drain, lämpligtvis med PF-reglerna.
Men om man gör ett så stort ingrepp i reglerna, är det fortfarande DnD5 man spelar?
Varför inte göra om äventyret istället så det passar spelet? Klart det inte blir samma äventyr, men det kan ju bli något som bibehåller stämningen och särarten hos originalet? Det hade säkert gått att göra till 4ed t.o.m.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Übereil;n30959 said:
http://www.escapistmagazine.com/arti...uld-Get-Remade

Vad är er åsikt om listan och vilka är era fatoritäventyr?

Übereil
Min åsikt:

Desert of Desolation - den är spännande och kul. Ett bra "skyltfönster" till en äldre tid.
Lost City - kul äventyr, är en bra kandidat för re-release.
Vecna Lives - har inte spelat den, men har hört blandade åsikter. Känns för modern för en remake, tycker jag.
Temple of Elemental Evil - har ju gjorts om nyligen, men är ju också en klassiker. Kan vara värt att göra om.
Ravenloft - gjordes om till 3:an, så jag tycker inte att den är aktuell för en nyrelese.
Expedition to the Barrier Peaks - tycker inte att den skulle tillföra något.
Queen of the Spiders - har jag ingen relation till. Men om Against the Giants finns med i den sviten så är det intressant ur ett historiskt perspektiv.

Med det sagt ... det är en fusklista. Flera på listan är inte "äventyr" det är "äventyrssviter" med massor av äventyr under olika paraplyer. Endast Lost City, Ravenloft och Expedition to the Barrier Peaks är "äventyr" som jag tänker på dem.

Så ... fusk!

Men, men, det är ju inte vetenskap det handlar om. Vilka äventyr till D&D vill jag se nyutgivna?

Isle of Dread

Hmmmm ... ja det är väl typ den dårå. Jag har massor med äventyr jag gillar, men ser inte att något annat av dem är "värda" att ge ut igen.

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tomatalven said:
Vadå gick inte överhuvudtaget att spela Ravenloft med DnD4? Vad hände när ni försökte? Allt måste väl ändå gå att konvertera med mer eller mindre arbete? Obs jag har varken spelat Ravenloft eller 4e, är bara nyfiken.
Jarl said:
arför inte göra om äventyret istället så det passar spelet? Klart det inte blir samma äventyr, men det kan ju bli något som bibehåller stämningen och särarten hos originalet? Det hade säkert gått att göra till 4ed t.o.m.
Folk tror att äventyret handlar om greven Strahd von zarovich i slottet Ravenloft - men det är fel. Äventyret handlar om hur äventyrarna blir instängda i landet Barovia och inte kan komma ut, samtidigt som de blir svagare och svagare (genom level drain) av alla odöda som attackerar dem - det är just denna bit som ger skräckkänslan i äventyret och det är just denna bit som inte går att återskapa med DnD4-reglerna eftersom det inte finns några permanenta effekter i DnD4.

Det är ungefär som att försöka konvertera ett CoC-äventyr till skämtspelet Toon. Ja, det går att konvertera men hela grundtanken med äventyret kommer att försvinna.

Det värsta man kan råka ut för i DnD4 är en effekt som sitter i en hel dag. Möjligtvis kan man minska ner äventyret så det utspelas under en enda dag, då kanske det kan fungera.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
chrull;n31045 said:
With the new edition on its way soon, the news has cropped up that Night's Dark Terror, a classic adventure from the early days of D&D, will be reimagined for the game's starter set.
Det är lite att ta i. Det de har sagt är att de har byggt ett äventyr likt Night's Dark Terror, inte att de gjort om Night's Dark Terror till den nya versionen.

Lite grann som att jag önskar att de skulle göra ett äventyr likt Dragon's Crown till Eberron. Jag menar inte därmed att jag specifikt vill ha ett äventyr där någon sabbar allas psi-krafter, och där rollpersonerna måste interagera med en kung och visa sig på styva linan i en arena, resa till vulkanöar och klara sig undan jättar, o s v. Vad jag menar är ett äventyr med stora insatser, där man reser fram och tillbaka över stora delar av den kända världen och stöter på karakteristiska saker för de platserna.
 
Top