Nekromanti Götterdämmerung-tråden!

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
I väntat på att Riotminds skall få igång sitt nya forum tänkte jag att vi kunde diskutera det "digitala" rollspelet Götterdämmerung i denna tråd.

Ordet är fritt. Kom med tankar, åsikter, frågor och kommentarer!

Vad tycker ni om Riotminds digitala satsning, specifikt för Götterdämmerung?

Personligen är jag väldigt besviken över att det inte finns några stats till alla monster i Charta Monstrum. Det är ju därför de flesta köper en monsterbok för att de ska slippa hålla på att hitta på egna stats, färdigheter och förmågor. Det känns som en klar miss men Riotminds kan givetvis fixa till det eftersom rollspelet är helt digitalt. Vad tycker ni?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Jag har (ännu) inte investerat i det nya digitala, men OM jag skulle spelleda Götter så skulle fokus definitivt ligga långt, långt bort från strid. Det intryck jag fått är väl snarare lite CoC fast 1700-tal, dvs jag skulle inte vilja ha monstren som stridsmotståndare utan som plot points. Lite som jag hört att det var i gamla Chock alltså, att man var tvungen att hitta andra lösningar än strid.

Jag köper monsterböcker för att få inspiration till monster att använda i mina berättelser. Stats brukar jag kunna improvisera utifrån situationen ifall det nu mot all förmodan blir strid mot monstren. Bästa monsterboken jag läst är ju helt klart The book of unremitting horror. Den har visserligen stats, men det viktiga är plot hooks, ledtrådar monstren lämnar efter sig, hur de reagerar i olika situationer...

Vore det däremot ett actionfokuserat fantasyspel till exempel, då hade jag nog brytt mig mer om stats. Och om jag trott för ett ögonblick att Riot lyckats bygga ett regelsystem jag ens ville använda (om jag nångång kör Götter blir det med andra regler).
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Med ett regelsystem som i Götterd. vill man gärna ha stats, sedan kan man ju lägga till/ta bort eller strunta i. Själv så har jag inte gått digitalt och tänker inte i nuläget göra det - jag är för fast i gamla hjulspår och älskar böcker för mycket (my loss, antar jag).
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Som jag sagt tidigare, så hade jag lätt pyntat för en PDF, och/eller en tryckt utgåva av Götter 2. Jag är ö.h.t. inte intresserad av en digital utgåva som inte går att ladda ned. Så jag vet ingenting om G2 dessvärre.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Jävla mushelvete! Raderat inlägg, börjar om...

Jag köpte in mig på den nya versionen. De två regelböckerna och jag är mycket missnöjd med hur text och illustrationer presenteras. Speciellt när man sitter med en stor bildskärm framför sig. Vilket är synd för jag gillar verkligen Götterdämmerung som koncept och det är ett av de få spel jag vill spela. Mystiken finns där och möjligheten att göra något intressant av det hela. Med inblandning av CoC, Kult och lite klassiska okulta väsen kan det bli riktigt bra.

Jag håller mig dock till böckerna då jag inte lider av BRP systemet.

Vad skiljer nya monsterboken från de monster som presenterats tidigare böckerna? Är material något att bygga på eller?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
PAX;n94881 said:
...Vilket är synd för jag gillar verkligen Götterdämmerung som koncept och det är ett av de få spel jag vill spela. Mystiken finns där och möjligheten att göra något intressant av det hela. Med inblandning av CoC, Kult och lite klassiska okulta väsen kan det bli riktigt bra.
Håller med!

Men två regelböcker??

Och hur är det med världsinfo och äventyrsuppslag?
Det var ju framförallt där som gamla G1 föll som en fura.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
krank;n94764 said:
Och om jag trott för ett ögonblick att Riot lyckats bygga ett regelsystem jag ens ville använda (om jag nångång kör Götter blir det med andra regler).
Riotminds styrka är att bygga världar. Deras svaghet är att de inte kan skriva regler. För mig är det ofattbart att de inte har kontaktat någon regelnörd som kan sköta den biten. Om de inte ens orkar skapa stats till sina egna monster då är det något som inte är riktigt rätt med regelsystemet.


PAX;n94881 said:
De två regelböckerna och jag är mycket missnöjd med hur text och illustrationer presenteras. Speciellt när man sitter med en stor bildskärm framför sig.
Det beror på att Riotonline bygger på att du skall använda dig av en surfplatta. Systemet är inte dynamiskt anpassat för att ändra sig för olika sorters bildskärmar.


PAX;n94881 said:
Vad skiljer nya monsterboken från de monster som presenterats tidigare böckerna? Är material något att bygga på eller?
Nu har jag bara skummat igenom Charta Monstrum men de stora skillnaden verkar vara att det är fler monster som presenteras och att ingen av dem har några stats. En del är gammal skåpmat hämtat från version 1 och en del från gamla Fenix-artiklar från den tiden då Riotminds höll på med sådant. Vissa monster ser dock väldigt inspirerande ut och jag är litet smått intresserad av att skapa ett äventyr som utspelar sig i Egypten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Klaatu;n95239 said:
Riotminds styrka är att bygga världar. Deras svaghet är att de inte kan skriva regler.
Det är möjligt att de kan skapa världar. Jag har hört bra saker om Trudvang. Jag har dock läst Götterdämmerung (första versionen) och menar att om de kan skapa världar så är det inget de visar där iaf. Där fanns en god grundidé och ett par intressanta sidor om magi; resten var "wikipediakunskap". Alltså klassiskt oanvändbar historisk kunskap, i stil med att lista sina fantasyländer med befolkning och import/export. Så man betalade för ett taffligt regelsystem och idén "1700-talet med monster" och inte så mycket mer...

Jag skulle ÄLSKA en bra beskriven "1700-tal med monster"-värld.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Klaatu;n95239 said:
Riotminds styrka är att bygga världar. Deras svaghet är att de inte kan skriva regler.
Hmm? Om GD1 är något att döma utifrån så har jag fått helt motsatt intryck. Strålande concept, men med knappt något kött på benen, och massor med regler.

...jag gillade förvisso inte reglerna heller.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Dazumal;n94779 said:
Som jag sagt tidigare, så hade jag lätt pyntat för en PDF, och/eller en tryckt utgåva av Götter 2. Jag är ö.h.t. inte intresserad av en digital utgåva som inte går att ladda ned. Så jag vet ingenting om G2 dessvärre.
Går det inte ens att skriva ut?
Om det går att skriva ut från webbläsare kan man ju skriva ut till en pdf-skrivare. Det blir nog asfult... men men...
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Snow;n95270 said:
Går det inte ens att skriva ut?
Om det går att skriva ut från webbläsare kan man ju skriva ut till en pdf-skrivare. Det blir nog asfult... men men...
Visst - det går säkert att komma runt, men det finns gränser för hur många rockringar man orkar hoppa genom för något som man egentligen hade velat ha i bokform.

Men som flera andra frågat; hur är de nya reglerna egentligen? Jag skulle gärna vilja läsa en rudimentär beskrivning av dem mer än "bra" eller "dåliga".
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Så har Riotminds släppt Götterdämmerungkampanjen:
DE SJU STJÄRNORNA

Eftersom informationen om denna produkt i stort är obefintlig så känns det verkligen som att köpa grisen i säcken. Är det någon som har köpt denna kampanj eller har någon annan information att dela med sig om den?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Klaatu;n101937 said:
Så har Riotminds släppt Götterdämmerungkampanjen:
DE SJU STJÄRNORNA

Eftersom informationen om denna produkt i stort är obefintlig så känns det verkligen som att köpa grisen i säcken. Är det någon som har köpt denna kampanj eller har någon annan information att dela med sig om den?
Vilken märklig marknadsföring. Nog för att det inte finns så mycket pengar att tjäna på rollspel men de vill väl ändå minimera förlusterna och framförallt vill de väl att människor ska läsa och spela Götterdämmerung?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Det är ett väldigt tomt forum som har varit uppe i två-tre dagar så jag tror det är smartare att stanna här, under korkeken och lukta på blommorna ;)
 
Top