Göra handouts

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Jag vill göra en nyhetsartikel från DN från den 8 augusti 1926. Är det någon som har tips.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag tror kanske inte att det är det enklaste sättet, men här är hur jag skulle göra:
  • Hitta någon som prenumererar på DN, antingen deras största digitala paket eller papperstidningen. De har tillgång till DNs digitala arkiv.
  • Leta rätt på tidningen för aktuellt år och ladda ner den.
  • Beroende på format etc. så tänker jag mig att det inte borde vara helt omöjligt att öppna en sida i tidningen i Illustrator eller Photoshop. Jag skulle välja en sida som hade en lagom lång artikel som jag skulle kunna byta ut.
  • Kolla ifall jag kunde hitta något typsnitt som är tillräckligt likt det som används för rubriker resp. brödtext i originalet, och använda det.
Sedan brukar jag rekommendera block med "Newsprint"-papper. Jag har inte hittat någon svensk onlinebutik som för dem, men söker man på internet efter typ "A4 newsprint" så hittar man mycket, och billigt. Det är alltså papper känns väldigt mycket som tidningspapper (antagligen för att det är det).

Jag har ju bara tillgång till A4-skrivare, annars hade jag nog tagit åtminstone A3, det lär ju finnas A3-newsprint också och då hade man fått plats med en fullstor tidningssida.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,518
Location
Göteborg
Jag gör ungefär som Krank. Det kan bli riktigt tjusigt. Om man vill jobba lite mer så är det ofta typsnittet och den dåliga kvaliteten på trycket som ger bäst effekt. Min favorit är någon plugin som efterliknar verkliga tryckpressar - de kan ge extremt autentiska resultat.
 
Top