Gåtor/fällor/pussel

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Hej,

Mina spelare ska snart på lite traditionsenlig skattjakt och grottkrypande.
Vi spelar Eon 3 om det eventuellt har betydelse.

Har googlat runt en del men tycker mig inte riktigt hitta så mycket intressant.

Så ge mig era bästa gåtor, fällor och utmaningar jag kan slänga in i en grotta. Det ska ogärna vara strid med folk eller monster utan snarare gåtor eller pussel som (i bästa fall) kan blanda både tärningsslag och spelarnas egna problemlösningsförmåga.
Misslyckande kan innebära både förlorad skatt eller ungmö, tvingas ta en annan (svårare) väg eller rentav ond bråd död.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Oooh, jag älskar gåtor och pussel!

Det finns ju givetvis otaliga varianter av gåtor och pussel, dock passar ju inte alla i rollspel och lite beroende på spel så passar ju olika pussel.
På den här sidan här youtube-listan har TedEd samlat en rad olika gåtor, alla passar inte perfekt för rollspel men det går att titta igenom och se vad som skulle passa:

Jag gjorde nyligen om det här äventyret från scenariobiblioteket: http://www.scenariobiblioteket.se/produkt/morkrets-grotta/
till att vara ett problemlösningsscenario istället dvs. där jag såg till att alla hinder kunde finna andra lösningar än våld.

Några av de gåtor jag tycker om är:
Vågen: De får en gammaldags våg och skall försöka, med så få vikter som möjligt, mäta alla heltal mellan 1-40. Hur många vikter de behöver kan avgöra hur bra ledtråd de får eller hur enkelt väg de får framöver tex.

Skatten i mörka rummet (Från TedEd-länken ovan):
Det gäller att lista ut hur de ska göra det. Kan finnas en hel del ledtrådar att ge om de inte löser det men kan också vara en blockad för att inte komma vidare utan måste gå en jobbigare väg.

Jag gjorde också en egen gåta baserat på äventyrets första problem (från scenariobiblioteket): Istället för att slänga ett guld, silver och kopparföremål i brunnen så som ramsan säger så fann de istället en bild på brunnens kant som var en prispall med numrena (i periodiska systemet) för Guld, Silver och Koppar på plats 1, 2 och 3 (Brons är mestadels koppar anyway :) ). Tog dom ungefär 5 minuter att lista ut, dock hade jag sett till att förse dom med guld, silver och kopparföremål innan så det fanns tillgängligt.

Dessa kommer jag på på rak arm.
 

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Underbart! Stort tack för riktigt matigt med tips! Ska gräva i detta efter jobbet.
 
Top