Nekromanti Gå till nyaste olästa inlägg?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Före uppdateringen så kunde man gå till senaste olästa inlägg i en diskussion via en ikon i tex Senaste Inlägg. Jag hittar ingen sådan funktion längre. Går det aktivera igen? Det är ett otyg att man nu hamnar på sista inlägget i en diskussion istället.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Big Marco;n319313 said:
Före uppdateringen så kunde man gå till senaste olästa inlägg i en diskussion via en ikon i tex Senaste Inlägg. Jag hittar ingen sådan funktion längre. Går det aktivera igen? Det är ett otyg att man nu hamnar på sista inlägget i en diskussion istället.
Alltså, funktionen finns kvar om man går ner i subforumen. Det är ju ett extra klick, men jag har börjat känna mig tvingad att göra det ändå, eftersom Senaste inlägg är så totalt oanvändbart nu.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Big Marco;n319313 said:
Före uppdateringen så kunde man gå till senaste olästa inlägg i en diskussion via en ikon i tex Senaste Inlägg. Jag hittar ingen sådan funktion längre. Går det aktivera igen? Det är ett otyg att man nu hamnar på sista inlägget i en diskussion istället.
Svaret är att det går att aktivera.

Sen är bara problemet att lista ut hur. Där går jag bet med mina ytterst rudimentära JSON-kunskaper. Varje grej jag testar blir knas på nått jävla sätt.

/M
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Det räcker med att trycka på "Svar till"-länken för mig då den länkar direkt till inlägg.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Magnus Seter;n319384 said:
Svaret är att det går att aktivera.
Om ni kan få till /forum-vyn på alla forum och subforum vorde det prefekt. Då verkar ignoreringsproblemet lösas också av sig själv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Rickard;n319393 said:
Det räcker med att trycka på "Svar till"-länken för mig då den länkar direkt till inlägg.
Fast då hamnar du inte på första olästa, utan sista olästa. Om inte du har någon magi som gör att du ser första olästa. Isf vill jag ha den. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Nu är status:

Startsidan - verkar fungera så som man tänker sig. Senaste inlägg visar första meningen av senaste inlägg, vem som skrivit detta inlägg och länken går till... senaste inlägg.

Forum - fortfarande annorlunda. Samma trådar fast visar första inlägg, trådstartaren. Länken går dock fortfarande till sista inlägg.

Underforum - helt brutet (inga sista inlägg). Här tänker man ju sig att få senaste inlägg fast begränsat till underforumet ifråga.

Enskilda trådar - samma som för startsidan, vilket väl är rimligt (om man tänker sig de flesta går igenom senaste inlägg ett inlägg i taget oavsett underforum)

Kanske är detta good enough?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
CapnZapp;n319973 said:
Kanske är detta good enough?
Njä, eftersom "senaste inlägg" ALDRIG är det jag vill gå till. Jag vill till senaste OLÄSTA inlägg. I nuläget är högermarginalens lista helt oanvändbar för mig oavsett vilken nivå jag befinner mig på.

För att få funktionen jag vill ha måste jag antingen gå till ett underforum och titta på själva huvudlistan med trådar, eller gå till "Nya diskussioner" under Forum-tabben. Den sistnämnda är ju felbenämnd eftersom den inte bara visar nya diskussioner, utan även gamla diskussioner med nya inlägg, men jag hänger inte upp mig på det. ;)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Jag ska kolla på detta imorgon.

Tack Zapp för dina sammanställningar av status.

MVH

/Magnus
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Rymdhamster;n319976 said:
Blir det inte det första olästa inlägget man vill gå till? Eller kanske det äldsta?
Ehhh.. vad är det för skillnad mot vad jag skrev?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Bolongo;n319996 said:
Ehhh.. vad är det för skillnad mot vad jag skrev?
Senaste olästa är det sista i tråden (så läste jag det iaf), även om jag tror du menade tidigaste olästa inlägg. Det är iaf dit jag vill att funktionen för mig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Big Marco;n320000 said:
Senaste olästa är det sista i tråden (så läste jag det iaf), även om jag tror du menade tidigaste olästa inlägg. Det är iaf dit jag vill att funktionen för mig.
OK, då fattar jag. Och ja, det vore tydligare om jag sagt äldsta olästa inlägg.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Fast så länge listan heter senaste inlägg är det väl okej att senaste inlägg hamnar överst? :p
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bolongo;n319974 said:
För att få funktionen jag vill ha måste jag antingen gå till ett underforum och titta på själva huvudlistan med trådar, eller gå till "Nya diskussioner" under Forum-tabben. Den sistnämnda är ju felbenämnd eftersom den inte bara visar nya diskussioner, utan även gamla diskussioner med nya inlägg, men jag hänger inte upp mig på det. ;)
Vad vi vill åt är vad som på engelska kunde benämnas "discussions with recent activity".

Bolongo;n319974 said:
Njä, eftersom "senaste inlägg" ALDRIG är det jag vill gå till. Jag vill till senaste OLÄSTA inlägg. I nuläget är högermarginalens lista helt oanvändbar för mig oavsett vilken nivå jag befinner mig på.

För att få funktionen jag vill ha måste jag antingen gå till ett underforum och titta på själva huvudlistan med trådar, eller gå till "Nya diskussioner" under Forum-tabben.
Bortsett från om tidigast är äldst :p, vad vi rent tekniskt vill åt är forumets inbyggda funktion för att i länken ange ?goto=newpost som låter oss slippa ange en specifik post, och istället ge servern i uppgift att kolla när användaren i fråga senast läste tråden, och ta oss till den post som är äldst efter denna tidpunkt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Oooo! Om man nu kllickar på tabben "Forum" (under loggan, inte på själva loggan), så att man i senaste inlägg ser trådnamn med trådstartaren, snarare än namnet på den som postade senast, så kan man på trådar där det finns nya inlägg se en liten cirkel framför titeln. Klickar man på den kommer man just till det första olästa inlägget istället för allra sist i tråden =D

Såg den nyss, så rätt nytillagd gissar jag? Vet inte hur bra den funkar med det verkar lovande =)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Rymdhamster;n324882 said:
Oooo! Om man nu kllickar på tabben "Forum" (under loggan, inte på själva loggan), så att man i senaste inlägg ser trådnamn med trådstartaren, snarare än namnet på den som postade senast, så kan man på trådar där det finns nya inlägg se en liten cirkel framför titeln. Klickar man på den kommer man just till det första olästa inlägget istället för allra sist i tråden =D

Såg den nyss, så rätt nytillagd gissar jag? Vet inte hur bra den funkar med det verkar lovande =)
Ny och ny. Det har varit så ett tag. Men grejen är att du måste klicka på "Forum" igen (och inte till exempel på loggan) om du vill se den listan igen.

Förr (d.v.s. innan den senaste ändringen) fanns en sådan, korrekt fungerande, lista i högermarginalen var du än befann dig på forumet. Det besparade mig en massa klickande och scrollande.
 
Top