Nekromanti Gängstrider.. Nu är det här.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag funderade en massa över gängstrider, och jag har här ett system som ska behandla strider med gäng både på individnivå (5 mot 5 eller så) och gruppnivå (Två band på kanske 30 individer vardera, uppdelade i grupper)

Ta en titt, och säg vad ni tycker. (Mycket text blev det.. :gremwink:)
Som ni kanske märker så slår man bara en tärning, både när en soldat anfaller, och när 10 gör det samtidigt.. Tanken är att eftersom ju flera som ska "träffa", desto mindre blir variationen ändå. En tärning = Påverkar inte 10 personer så mycket. 10 tärningar = Inte så långt från genomsnittet. Typ. Det är tänkt att det man slår med tärningen är genomsnittet för hela gruppen. Funkar detta, statistiskt? Man kan ju iofs tänja lite på det: Att skjuta från punkt A på mål B har större chans att träffa helt/missa helt än om man spred ut sig, eftersom mål B blottade sig olika mycket mot punkt A varje runda.. Typ.

Vad sägs då? Mycket att läsa men.. öh.. Ni får en eterisk kram?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Intressant! ska läsa det. Visste inte att folk på forumet gjorde sina egna figurspel.

Har själv funderat på att konstruera ett generiskt figurslagsspel baserat på regelsystemet Fuzion.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oups, tillägg:

En normal soldat kan se ut ungefär så här:

Attackvärde: 5 (Eller kanske "Gevär" eller "Bredsvärd")
Försvarsvärde: 10
Moralvärde: 0
Taktikvärde: 5

Skada 0
Pansar 0
KP 2
 
G

Guest

Guest
häftigt!! jobbar du på ett företag eller ? hehe :gremgrin:jag orka inte läsa allt,men det verkad rätt ball!!

ps tuff text! :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
w00t! [ot] (börjar bra det här) ;D

Anonyma användare har jag inte sätt här på rollspel.nu sedan Filmforumet. :gremgrin: Men men, vad jag vet så jobbar inte Arvidos på ett företag. Han är bara väldigt duktig! :gremlaugh: Läs det! Det är värt det!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Anonyma Användare?

Hmm, anonyma ska ju inte få skriva här.. Det fixar jag, med mina nya adminkrafter.. *klick, blick* Lite synd, verkade vara en trevlig prick.. :gremwink: Men lite mystiskt var det väl.. eller?

Han är bara väldigt duktig!
Wheee!
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Om ni är sugna på fler fetgryma figurspel så är bloodbath ett underbart blodigt och skönt spelsystem!
MFH fatlizard
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Var hittar man det?

Ah äntligen finns det ett forum där man kan diskutera figurspelskonstruktion.

/Johan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja tack !!

Först & främst !!
En bra grej att använda. Stora strider tenderar att bli OTYMPLIGA. För det känns inte som det finns bra regler att använda.

En liten,kanske dum, undran, det här är "systemfritt" ? Kan man sätta in det i vilket rollsepl som hellst ?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Varsegod!

En liten,kanske dum, undran, det här är "systemfritt" ? Kan man sätta in det i vilket rollsepl som hellst ?

Det använder ju sina egna regler, så att säga.. Men det går att lägga "på" andra system, och man kan nog avgöra speldatan från det andra rollspelets data.. Vapenskicklighet blir attackvärde, vapenskada blir skada, osv.. Man får ju knixa lite, men det blir väl inte så svårt om man kommer ihåg att Attackvärde 2 är jättelågt, 5 normalt och 8 jättehögt, osv.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Bugg ??

"Kanske är en liten bugg som har smitit in.."

Snarare något som doktor Olle glömde att klippa bort... ( :gremwink: @ alla som har hört den vandringssägnen)

/Mogge, lite galen framåt kvällningen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men.. Funkar det då?

Okej, det kom inga kommentarer.. (Förutom Johan, Yassilus och Kalcidis, som verkade intresserade.) ..det kan jag väl leva med (hulk..snyft!)

Men, är det statistiskt korrekt? Systemet ska ju fungera både för Individer och Grupper: När en individ försöker sig på något slår man alltså Ob1T10+Skicklighet över Svårigheten. När man slår för en grupp så slår man också Ob1T10+Skicklighet över Svårigheten, och resultatet antas vara genomsnittsresultatet för alla individer i gruppen. Alltså, om man lyckas precis så lyckas precis hälften i gruppen. Lyckas man med en differens på 2 så lyckas hälften+2, misslyckas man med 3 så lyckas hälften-3, osv..

Funkar det då? "9" är ju ett läbbigt högt genomsnitt, om 10 individer får ett slumpat tal mellan 1 och 10, men det ska kompenseras av att tärningen är Ob, och en individ kan "lyckas flera gånger om", om han/hon lyckas extra väl.. Detta ska då kompensera för dom klantiga individerna, så man kan komma upp i ett så högt genomsnitt. På så sätt kompenserar man för "höga resultat", men det är fortfarande så att om man träffar på 5+ i en situation, så träffar ALLTID minst 2 personer i en grupp på 10. Kanske ska tärningen vara obegränsad åt andra hållet också, det går att få ett negativt resultat?

För er som inte vet:
Ob: Obegränsad. Slår du en 10 med en 10-sidig tärning, slå om med två tärningar.
Differens: Skillnaden på vad du skulle ha slagit, och vad du slog. "Hur mycket" du vinner/förlorar.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Men.. Funkar det då?

Jag tycker du ska ha Ob åt båda hållen som du skrev. Det är inte bara roligt det är...är roligt också... Man kan misslyckas fatalt! Alltid lika underhållande... :gremsmile: Både det här systemet och systemet i det ursprungliga inlägget är riktigt bra! g00d w0rk m8! :gremlaugh:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaaa du, Yassilus..

Dom två systemen är SAMMA, fast nu förklarade jag logiken bakom systemet.. :gremwink: Verkligen kul att du gillade det, då kan det ju inte ha varit dåligt, iallafall.. :gremsmile:

Vad jag ville veta var om mekaniken för att hantera stora grupper funkar, eller om det lönar sig bättre att skjuta med alla individer var för sig istället för med alla samtidigt, eller så.. Det skulle kännas lite sjukt..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äsch

Speltest, schmeltest! Jag har skrapat lite på ytan, men om jag inte har anpassat det rätt så kanske det, som sagt, är mer lönande att skjuta med en individ åt gången, än alla samtidigt.. Sånt märker spelarna efter ett större antal strider, och sen exploaterar dom det hänsynslöst.. Dessutom är det inte så det ska va. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Jaaa du, Yassilus..

Hmm...erkänner att jag inte riktigt hängde med i början... :gremwink:

Det måste ju fungera det är ju du som har gjort det! *smicker smicker* :gremlaugh:
 
Top