Fylla på vattenkylning som inte är menad att fyllas på

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har fått en gratis dator av en kompis. Jag behöver denna dator desperat. Problemet är att den har en Hydro Series H75 Liquid CPU Cooler, som inte är menad att någonsin tömmas. Icke desto mindre har en mindre begåvad person (inte kompisen jag fick datorn av) tömt den, på något vis, fråga mig inte ens hur man gör (tydligen drog han ut slangarna på något vis). Folk på internet verkar vid en snabb googling skeptiska till att detta går att åtgärda, och implikationen tycks vara att detta dyra kylsystem är fucked.

Finns det något jag kan göra, eller är det bara att ge upp?
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,876
Location
Nordnordost
Vet inget om vattenkylning. MEN har du plats i lådan borde du kunna stoppa i en annan kylare i stället, de är inte så dyra, hitta någon nerd som kan kika på foton av vad du har och kan rekommendera en ersättare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Kyler den många grunkor? Kylfläns till cpu är ju ganska enkelt att fixa en utbytare till.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
det stora problemet med att hitta en annan kylning är att moderkortet ser ut så här:

received_803449810525713.jpeg

Fläkten på moderkortet kommer alltså hamna jättenära grafikkortet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
det stora problemet med att hitta en annan kylning är att moderkortet ser ut så här:

View attachment 5534

Fläkten på moderkortet kommer alltså hamna jättenära grafikkortet.
Jo, men det ska ju vara möjligt ändå tänker jag. Jag är bara glad amatör men så länge du inte ska överklocka en massa så skulle jag ha tänkte "får det plats så får det plats", det är ju otroligt mycket utrymme för luftflöde i lådan och du ser ut att ha en ganska rejäl fläkt på ovansidan right? Vattenkylning är ju fräckt men ska du inte överklocka massvis så känns det overkill, men det kanske är tanken (eller redan gjort)? Jag skulle nog ha höftat lite och köpt en stock cooler som passar till processorn, kostar ju inte många hundralappar (om ens en) ink frakt! Men som sagt, jag är amatör, ett proffs hade kanske sagt något helt annat.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag ska se om jag kan hitta en bra guide på att fylla på All in One vattenkylare, men ja det ska gå.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, men det ska ju vara möjligt ändå tänker jag. Jag är bara glad amatör men så länge du inte ska överklocka en massa så skulle jag ha tänkte "får det plats så får det plats", det är ju otroligt mycket utrymme för luftflöde i lådan och du ser ut att ha en ganska rejäl fläkt på ovansidan right? Vattenkylning är ju fräckt men ska du inte överklocka massvis så känns det overkill, men det kanske är tanken (eller redan gjort)? Jag skulle nog ha höftat lite och köpt en stock cooler som passar till processorn, kostar ju inte många hundralappar (om ens en) ink frakt! Men som sagt, jag är amatör, ett proffs hade kanske sagt något helt annat.
Jo, det blir givetvis min fallback option. Men jag vill först säkerställa att den här vattenkylningen verkligen inte går att fixa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det kan vara värt att nämna också, att fastän det står på produktens hemsida att den inte ska refillas, så passar munstyckena från slangarna perfekt in i hål i pumpen/reservoiren, och verkar verkligen gjorda för att kunna dras in och ut.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Alternativ A:
1. Öppna kylplattan. Inspektera flänsarna på kylplattans insida (och om nödvändigt rengör försiktigt med en tandborste och ren handsprit om det har korroderat). Om kylflänsarna är böjda eller skadade på ett annat sätt så kan du lika gärna skippa resten av det här och kasta kylaren.
2. Skaffa destillerat vatten. Det måste vara destillerat vatten eller så kommer maskinen klogga igen. Skaffa mer än du tror att du behöver.
3. Skölj igenom slangarna med destillerat vatten (DV), sen koppla ihop hela pumpdelen.
4. Fyll på lite DV från platsen där kylplattan ska sitta. Skaka försiktigt tills vattnet har sjunkit. Fortsätt med det här tills vattnet varken sjunker eller det kommer några bubblor. Det är viktigt att du får ut så mycket luft som möjligt. Det kommer att ta jättelång tid.
5. Fyll på så att vattnet är på gränsen till packningen. Sen kläm på kylplattan och skruva på alla skruvar (skruvarna ska gå på motsatt sida hela tiden. Så skruvar du på en skruv kl12 så ska nästa på kl6, och sen kl3 och kl9 osv) utan att någonsin släppa på trycket och utan att någonsin tvinga skruvarna (de ska gå i utan särskilt mycket motstånd).
6. Se till att kretskortet som styr pumpen är snustorrt. Har för mig att Corsair är jobbiga för att det är öppet mellan kylplattan och styrkretsarna.
7. Koppla i elen och sätt på pumpen och lyssna. Om det kommer bubbelljud mer än 30 sekunder efter att du har satt igång pumpen så måste du gå tillbaka till steg 4 och återupprepa processen. Det är okej med lite luft i apparaten, men om du fortsätter att höra bubbelljud så kommer du inte få någon kyleffekt (samma princip som ett värmeelement)

Alternativ B:
1. Köp en ny AIO kylare. Det går på cirka 600-900kr.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Oj jag glömde helt bort denna tråden, jag har inte hittat någon bra allmän video men denna video går väldigt väl igenom vilka steg etc som behövs Refilling an AIO Liquid Cooler (Enermax Liqtech TR4), jag kan också påpeka att i min hydro h110i som jag hade avdunstadedet mesta av kylvätskan bort över ca 2-3 år, så det behöver inte vara att den omnämnde personens fel.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
det stora problemet med att hitta en annan kylning är att moderkortet ser ut så här:

View attachment 5534

Fläkten på moderkortet kommer alltså hamna jättenära grafikkortet.
Så länge fläkten/kylaren inte faktiskt rör vid grafikkortet så är det inget som helst problem om den ligger nära grafikkortet - förutsatt att den blåser framifrån och bakåt. Blåser den nerifrån och uppåt så är det värre..
Framgår inte vilket moderkort du har, men om den följer riktlinjerna från Intel/AMD för kylarmontering så finns det en hel del CPU-kylare på marknaden som passar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett vagt relaterat problem ni datanördar kanske också kan hjälpa till med - moderkortet är ju superlitet, så det verkar ha alldeles för få kontakter för att jag ska kunna plugga in chassits usb-portar. Går detta att åtgärda på något sätt, finns det liksom förgreningskontakter till den typen av devices att köpa? Eller kommer jag vara dömd att vara utan usb- och sd-kort-läsare i den här datorn?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag är ganska säker på att personen som byggde den där datorn inte hade en aning vad hen gjorde (för vem sätter ett micro-ATX/Mini-ITX kort i en fullstorleks maskin?). Så "full funktionalitet" kan nog bli svårt.

Men du verkar dock ha en rad med SATA portar på översta delen av kortet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,185
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är ganska säker på att personen som byggde den där datorn inte hade en aning vad hen gjorde (för vem sätter ett micro-ATX/Mini-ITX kort i en fullstorleks maskin?). Så "full funktionalitet" kan nog bli svårt.

Men du verkar dock ha en rad med SATA portar på översta delen av kortet?
Det är jag som satt kortet i den stora maskinen. Jag fick bara komponenterna, utan något chassi, och tog det chassi jag hade tillgång till eftersom min budget är bokstavligen noll.

Sata-portar har jag, men bara två, vad det verkar, av de små färgglada kontakter med en rad med 5 och en rad med 4 taggar, som sladdar från saker inbyggda i chassit (on-knapp, usb-uttag, mik+hörlur-uttag, etc) ska sitta i. Det tycker jag verkar jättekonstigt. Min gamla dators moderkort, som jämförelse, har sju. Dessutom har jag flera sladdar med åtskilliga sata-uttag i en sladd. Finns sådana sladdar inte alls för de små 5+4-taggarna?
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Lossa en slang, fyll på vatten medan pumpen går så att du får ut all luft.

Många använder kvicksilver istället för vatten, då det är bättre på att bära med sig värme, men det är en dyr och komplicerad lösning som har vissa problem om det skulle bli läckor, och det funkar inte med alla pumpar, så det är inget jag skulle orka bry mig om.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Sata-portar har jag, men bara två, vad det verkar, av de små färgglada kontakter med en rad med 5 och en rad med 4 taggar, som sladdar från saker inbyggda i chassit (on-knapp, usb-uttag, mik+hörlur-uttag, etc) ska sitta i. Det tycker jag verkar jättekonstigt. Min gamla dators moderkort, som jämförelse, har sju. Dessutom har jag flera sladdar med åtskilliga sata-uttag i en sladd. Finns sådana sladdar inte alls för de små 5+4-taggarna?
Jag vet inte riktigt vad du menar med "5+4 taggarna", men det låter inte som några SATA kontakter.
Här https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#/media/File:SATA2.jpg kan du se en bild på några SATA-kontakter på ett moderkort. 4 stycken på bilden, med sladdar inkopplade i två av dem.
 
Top