Nekromanti Furstarna om kyrkan

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Hej!
Jag undrar hur man i de furstliga provinserna ställer sig till kyrkan. Tillåts tex en munk att komma in i en furstligt styrd provins, eller måste han i sådana fall gå under täckmantel? Kan någon straffas om det kommer fram att han/hon är troende? Hur är folk i allmänhet i furstligt styrda provinser gentemot folk från något av kyrkans ställen?

Tänkte även passa på att posta en rolig händelse från ett av våra spelmöten. Jag spelledde äventyret "Vilddjurets son" och Skarpan Haldon och hans folk hade kommit till trakten och börjat ta in folk i byn för förhör. Spelarna ville berätta om sina upptäckter, men bestämde att överlåta detta till en prisjägare i gruppen. Skarpan var misstänksam mot honom och ville försäkra sig om att det han påstod var sant. Det blev lite förkortat någonting så här:
Skarpan: Du är inte från trakten, var kommer du ifrån?
Spelare: Bervoche.
Skarpan(misstänksam. Äventyret utspelade sig i Cavala): Vad gör du då här?
Spelare: Bervoche styrs av kyrkan, och den har alldeles för många dumma regler som jag inte gillar.

Inte bra att säga framför en inkvisitor som misstänker en för minst ett 10-tal mord i trakten. Många har bränts på bål för mindre..

[Hobert]
 

Magnus - Cell

Veteran
Joined
20 May 2000
Messages
15
Location
stockholm
Generellt sett så är furstarna mycket fientligt inställda mot kyrkan som varit adelns förtryckare i århundraden, ofta lika mycket eller till och med mer så än mot Mörkret. Trots detta så motarbetar man inte den Endes lära så aktivt som man skulle kunna tro. I de flesta byar runt om på landsbyggden lever tron på den ende kvar, även om det inte finns någon präst eller annan kyrklig figur där.

En ensam munk kan mycket väl röra sig inom en furstlig provins, men om man finner att denne försökt sprida den Endes lära med predikningar eller andra åtgärder. Då blir det galgen nästa. Många munkar väljer dock att röra sig utan att röja sin identitet.

Generellt sett så är det inte munkar eller präster som gemene man avskyr och hatar, det är snarare representanterna för inkvisitionen. Dessa kan råka mycket illa ut i en furstlig provins.

/Magnus
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Asch då...

..i norra Bervoche har jag råkat göra det lite mildare med kyrkomotstånd.
I Lercome har jag (i nuvarande äventyr) placerat en stor kyrka och ett kloster. Även om de flesta tillhör fursten, så finns det några troende innevånare där. Dessa har det inte så kul, särskilt inte som det för tillfället är stridigheter vid gränsen mot Cavala och bl a rollpersonerna har förbjudits att passera. I övrigt kan jag nämna att Lercomes bormästare (Vilario) har givit sig den på att köra ut kyrkan. Medans abbot Varadis har drabbats av paranoia och vägrar träffa folk. Vidare har ett underligt prästmord ägt rum och det är bara upp till spelarna att söka reda på sanningen då de är misstänkta för mordet.

Hehe.. jag tror jag struntar att korrigera det där med kyrkan, äventyret skulle krascha ganska kraftigt i såfall..

- Zire
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Heh. Han visste helt enkelt inte bättre, trots att han fått förklarat för sig flera gånger att Bervoche styrdes av en furste. Snäll som jag är lät jag honom dock glömma detta eftersom ingen skulle kunna vräka ur sig något så dumt, men nästa gång blir det värre..

[Hobert]
 
Top