Nekromanti [Fundering]Slå samman Lönnstöt och Medicus

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Satt och funderade över Medicus. Den är bra att ha och så men oftast så är förmågan att kunna hela via magi bättre. Så jag funderade över sätt den skulle kunna bli mer attraktiv för spelare. Och efter några olika versioner så slog det mig: "Skulle man kunna slå Lönnstöt och Medicus samman?"

Det är bara en fundering i det här skedet. Ska snacka med spelarna också vad de säger. Men vad tror ni?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tja I teorin så kan det väl påverka, kunskap on vart man ska träffa för största skadan, men Spontant tänker jag att det ändå inte är Samma sak riktigt.. Går det inte hellre ge bonus på lönnstöt om man har medicus?
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Medicus är ju med i typ varje icke action scen i de äventyr som finns släppta ( i mitt tycke). Hade de inte haft en rp som är fullpumpad med alla teoretiska skills som finns så vet jag inte hur de kommit någonstans. Men man kunde ju trycka in lönnstöt i medicus kanske så blir det den som alla andra saker som hjälper dig att slåss.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Jag håller med i sak (man för bättre helning for the buck om man använder mystiska förmågor, något alla mina spelare insett varför ingen tar medicus).

Dock tycker jag kombinationen är lite...underlig. Det känns som att varje livsbejkande helare plötsligt får lönnmördarskills. Men ditt inlägg ger mig idén att kanske kombinera den med Alkemi. Jag har tidigare skrivit om att jag tycker att det är oklart hur värt det är att vara en giftbrukare i symbaroum (vill man vara en effektiv, self-suffucient, giftbrukare måste man höja både Giftbrukare OCH Alkemi till höga nivåer. Dyrt, och oklart om det är värt det). Jag kan tänka mig att pre-industriella tiders helare ofta även behärskade botanik, och då alkemi ändå får betraktas som någon form av botanisk färdighet tycker jag den kombinationen låter bättre!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Platon;n206211 said:
Dock tycker jag kombinationen är lite...underlig. Det känns som att varje livsbejkande helare plötsligt får lönnmördarskills.
Ja, men, normala människor får ju i stort sett gå ut och hugga nån med kniv i ryggen och låtsas att de är coola ninjor för det, medan en livsbejakande helare som inte alls gillar grannens katt bara blandar ihop en blandning belladonna med kattmynta och vips är det klart.

Nä, men det va därför jag menade att en bonus på lönnstöt för att man vet precis vart på kroppen man har olika organ, känns vettigare ju. Men de HAR ju skillsen, i teorin, om vad man ska göra. Har de inte teorin vet de ju inte heller vad de håller på med.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Hehe, jag är läkare, jag vet exakt var i kroppen olika organ sitter. Inte fan tror jag att jag hade varit en bättre lönnstötare för det:)
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Platon;n206211 said:
Jag håller med i sak (man för bättre helning for the buck om man använder mystiska förmågor, något alla mina spelare insett varför ingen tar medicus).
Spelar ni aldrig liksom... med förmågor som karaktärerna faktiskt skulle ha haft utan att det nödvändigtvis är det absolut bästa mest powergameade?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Noodle!;n206373 said:
Spelar ni aldrig liksom... med förmågor som karaktärerna faktiskt skulle ha haft utan att det nödvändigtvis är det absolut bästa mest powergameade?

Vi gör det i alla fall. Problemet är att det är lätt att personen med högst i Listig får ta alla Non-combat-skills. Lärd, Medicus etc. Vilket gör att de inte har lika kul i en strid. Och inte bara det. De riskerar även indirekt att själva dö i striden. Det är lite så jag tänker.

Men annars gillade jag lite alternativet att slå samman Alkemi och Medicus. Enda där är väl sedan alla bomber dök upp i Spelarens Handbok är Alkemi en stridsfärdighet också.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Noodle!;n206373 said:
Spelar ni aldrig liksom... med förmågor som karaktärerna faktiskt skulle ha haft utan att det nödvändigtvis är det absolut bästa mest powergameade?

Hehe. Jodå. Men i vår grupp råkar "helaren" ändå vara teurg, så ganska fort tänkter han: "varför inte ta helbredgagörelse" eller någon annan mystisk kraft (som funkar lika bra i hans tematik i vilket fall) istället för att ta medcus?

I en annan kontext, om den enda "helaren" var någon utbygdsjägare, så visst, självklart är inte powergameandet överskuggande allt annat.
 
Top