Nekromanti Fummel och perfekt

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Att eons system för fummel och perfekta handlingar fungerar mycket bra i spannet Ob2T6-Ob5T6 är ett faktum.

Ett annat faktum är att så fort svårigheten ökar så spårar först och främst fummelriskerna ur. Detta har det gnällts och gnytts över fram och tillbaka flera gånger. Men hur har ni funderat där ute för att komma tillrätta med problemet? Har ni några husregler?

För att friska upp era minnen citerar jag lite ur Spelledarens guide och ger samtidigt mina tankar om situationerna.

En handling är perfekt genomförd om alla tärningar med undantag för högst en tärning utfaller med ettor innan eventuella ob-omslag.
Okej, inte särskilt svårt att hänga med i. Men vad händer när svårigheten blir Ob1T6? Måste man då slå en etta för att det ska bli perfekt? Eller ska man hårdra reglerna och säga att man får ju ha högst en tärning med annat resultat. Borde betyda att alla slag blir perfekta? Eller?

En handling är fumlad om två eller flera tärningar utfaller med resultatet 6 innan eventuella ob-omslag
Hmm..återigen har vi situationen med Ob1T6. Om det är en 6:a? är det fumlat då? Eller är det omöjligt att fumla på den svårighetsgraden?

Vad kan Mundanas bäste svärdskäme ha för FN i Svärd (eller stridskonst givetvis, duh :gremtongue:)? 40? 45? För denne kämpe skulle ett slag på Ob7T6 egentligen inte innebära några problem. Han fixar det lätt förutom att han givetvis slår två sexor vilket iofs inte innebär fummel men likväl en miss eftersom han antagligen ändå slår under 45.
Hur hanterar ni höga FN och höga svårighetsgrader kontra fummelrisk?

Gnäll på nu!!
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
enligt de regler som jag vet så när du slår med Ob1T6:a så om tärningen utfaller med 1,2 eller 3 så räknas slaget som perfekt.....
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Jajjamen..i tidigare utgåva (utgåvor??) av Eon så var det så men detta står det inget om i Eon 3? Är det borttaget?
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Allt är fortfarande som vanligt...

SLG s. 9, Ordlistan i den grå rutan.

Antar att de missade att skriva ut det på alla ställen.
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Angående fummeltärningarna är det precis som du antar. Man kan inte fumla med en tärning. Tror att det står någonstans, jag vet att det finns nånstanns i EON2. Om inte annat syns det i tabellerna som beskriver sannorlikheten för olika svårigheter vid olika färdighetsvärden längst bak i EON2.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Vi har tidigare använt oss av en husregel som säger att vi slå två stycken tärningar som är olikfärgade från de andra.
Om dessa två utfaller med 6:or är det ett automatiskt misslyckande. Om den totala summan sedan överstiger färdighetsvärdet är det fummel.

Numera använder vi ej 2 olikfärgade tärningar utan kör istället med att minst 60% av tärningarna måste utfalla med 6:or för att det ska räknas som fummel/misslyckat.
Således Ob2T6=2st 6or. Ob3T6= 2st 6or. Ob4T6=3st 6or osv.....det fungerar bra och ger dessutom möjlighet till lite svårare manövrer. Tycker att fummelsystemet är ganska bra men det blir livsfarligt att försöka sig på lite mer komplicerade saker. Speciellt om man nyttjar sig utav magi.
Vi har även tittat på systemet med att höja fummelgränsen till minst 3st 6or, men detta medför att det är extremt svårt att fumla på Ob3T6 slag och omöjligt på lägre.

Ett system jag funderat på är att samtliga tärningar måste utfalla med 6or utom en (dvs, som perfekt fast tvärtom), problemet uppstår då när man endast slår med två tärningar.
Fummelrisken är då högre för lätta slag än för svåra.
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping

Vi har tidigare använt oss av en husregel som säger att vi slå två stycken tärningar som är olikfärgade från de andra.
Om dessa två utfaller med 6:or är det ett automatiskt misslyckande. Om den totala summan sedan överstiger färdighetsvärdet är det fummel.


Borde det inte vara tre stycken olikfärgade man ska slå?
I linje med den frivilliga regeln Konstiga avståndsfummel, SLG s.24.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Inte för hundratusen år sedan :gremwink:

Nej såvitt jag vet använde vi två st........men kanske har fått dille. Får fråga Never eller nån, el e du säker?
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Lätta handlingar

Ett sätt att se det hela på kan vara att inte låta lätta eller mycket lätta handlingar leda till varken perfekt eller fummel. Det känns inte särskilt meningsfullt att veta hur perfekt riddar Skare ryktade sin häst eller hur perfekt på stenkastet den lärde Hazar Dell pekar ut Byhåla på kartan. Visserligen kan det vara underhållande att låta Dell fumla och peka åt fel Byhåla, men i stort känner jag att spelet vinner på att man inte blandar in fummel och perfekt för slag med Ob2T6. En lätt handling är ju rimligen en handling som man behärskar fullständigt, förutsatt att man har ett rimligt färdighetsvärde (12?). Möjligen kan man tänka sig att använda fummelchanser när nybörjare ger sig på sådant som kräver lätta slag (riddar Skares yngste son står på en vinglig pall och ryktar stridshästen, bondlurken Långarm ska peka ut sin hemstad på kartan).

Höga färdighetsvärden kan rimligen fungera enligt en princip om att antalet sexor som krävs för fummel ökar enligt någon tabell eller formel. Detta har aldrig varit ett problem i spelandet. I vår spelgrupp fumlar man dessutom med tre sexor medan två sexor bara innebär olycka i situationer där det är verkligt viktigt att man lyckas och man är pressad att göra det på ett eller annat sätt (i strid innebär två sexor generellt sett initiativförlust, om detta på rimligt sätt kan motiveras).
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Lätta handlingar

Men i tex STRID när handlingars svårighet av en eller annan anledning går ner till Ob1T6 e det grymt smidigt med perfekta slag...eftersom skadan ökar med Ob2T6
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Han fixar det lätt förutom att han givetvis slår två sexor vilket iofs inte innebär fummel men likväl en miss eftersom han antagligen ändå slår under 45.


Ändrat i Eon 3 - han träffar, ovasett hur många sexor som kom vid första kastet, om slutsumman blir lägre än hans FC.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
För Ob1T6 använder vi regeltexten utan modifikationer.

Då man slår fler än en (1) tärning räknar vi en handling som misslyckad, om och endast om, resultatet av tärningsslaget är högre än FV. Dvs vi "automissar" inte om det finns två sexor på bordet efter första kastet. Det är alltså helt ok att slå två sexor, så länge slutsumman av tärningsslagen inte överskrider färdighetsvärdet.

För att stävja tärningspölens tillväxt brukar vi använda fasta höjningar istället för att lägga till fler tärningar. Egentligen skall man väl använda 3.75 men det är för krångligt så vi säger fyra (4). Den regelmodden gör att vi fumlar mycket mer sällan och den används där det anses rimligt. Exempelvis för bågskytte i mörker eller på stora avstånd. Det känns orimligt att risken för fummel ökar såå mycket bara för att det är lite mörkt och målet är långt borta. Risken för miss är naturligtvis större, och det avspeglar ju också regelmodden. Principen används också vid skadeuträkningar då tärningspölen riskerar att bli större än Ob5T6. Detta är egentligen ett omvändande av den princip som säger att en bonus på fyra (4) eller mer konverteras till tärning(ar). Istället konverterar man en tärning till värdet fyra (4).

Bågskytteexempel:
Enligt regelboken skall man addera en tärning till kastet om man skjuter på långt avstånd. Istället lägger vi till fyra (4) till resultatet och slår alltså Ob3T6+4. Likaså vid nedsatt sikt eller andra modifikationer som borde öka missrisken, men inte fummelrisken.

Skaderesultatexempel:
När skadepölen blir större än Ob5T6, konverteras extratärningar till fyror. Så en skada om Ob8T6+2 blir istället Ob5T6+14.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Lätta handlingar

Ett sätt att se det hela på kan vara att inte låta lätta eller mycket lätta handlingar leda till varken perfekt eller fummel. Det känns inte särskilt meningsfullt att veta hur perfekt riddar Skare ryktade sin häst eller hur perfekt på stenkastet den lärde Hazar Dell pekar ut Byhåla på kartan. Visserligen kan det vara underhållande att låta Dell fumla och peka åt fel Byhåla, men i stort känner jag att spelet vinner på att man inte blandar in fummel och perfekt för slag med Ob2T6.

Vid sådana tillfällen brukar jag inte ens kräva slag. Alltså om de har relativt högt färdighetsvärde (typ 12 och över) och gör sådant de gjort många gånger förut och det är en lätt handling. Om det inte är något speciellt låter jag RP helt enkelt klara det utan slag.

Ett exempel.

Då vi spelade lite förut var en av rollpersonerna en tjuv. Denne stod i stor skuld till ett bara andra skurkar så tjuven började göra inbrott nästan varenda natt för att betala igen skulden. De första gångerna fick spelaren slå lätta slag för att t.ex. kunna klättra över 2-3 meters muren som avskiljde huset+trädgården från resten av staden men typ tredje gången han klättrade över en sådan mur så lät jag honom lyckas utan slag.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Något som jag skulle föredra, såvida man nu vill behålla fummel och perfekt, är att säga att det är fummel om man överstiger FN med 10, likaså kan man säga att det är perfekt om man har mer än 10 i effekt. Den första varianten är bättre än den sista, då det lätt blir perfektinflation.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
vi kör med följande regler, såvitt jag vet

1)
Minst tre tärningar måste utfalla med sexor för att det ska bli grovt fummel i strid.

2)
Vid slag med 1T6 räcker det om tärningen visar 1,2 eller 3.

detta har funnits vara ett mycket välbalanserat system, utom då vid typiskt helkonstiga livsfarliga fummel i strid på grund av att det är mörkt och så.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
T100 för att se om det blir fummel eller perfekt

Hej!

Kan man inte helt enkelt göra så här istället. Om man lyckas med färdighetsslaget så slår man en T100, om resultatet på det tärningsresultatet blir 98,99,100 så blir det perfekt. Om man misslyckas med färdighetsslaget och man får 1,2,3 på en T100 så blir det fummel. Alternativt kanske man kan öka eller minska fummelchansen på en T100 om man anser att det är befogat. Jag vet inte, det var bara en tanke.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Att man lättare fummlar i när strid när det är mörkt är ändå rätt realisktiskt. Du ser inte vad du gör och därför är det större chans att du skadar kompis/ sig själv, snubblar och liknande. Däremot så kan man slopa vapentappar resultaten på fummeltabellerna. Jag brukar faktiskt inte använda dem eftersom det alltid blir roligare och bättre ifall man hittar på själv kch anpassar det till situationen.
 
Top