Nekromanti Friform

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,149
Location
Göteborg
Denna påsk tänker jag vara med på Gothcon (för första gången sedan 80-talet!)

Jag vill prova på friform. Sker det där (gubben frågar kidsen)?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det beror lite på vad du menar med friform, det är ju en term som är ganska överladdad av olika betydelser som delvis går in i varandra och dessutom en term som det finns starka känslor kring så det brukar inte alltid vara så lätt att bena ut, men så här kanske...

Om du menar "Konventsäventyr som inte är kopplat till ett specifikt (utgivet) regelsystem": Ja, det finns, men är inte så vanligt längre, förra året räknade jag till 2-3 av 15 arrangemang.

Om du menar "Jeepform och andra scenarion i den andan" (http:://jeepen.org) eller om du menar "Scenarion som exprimenterar med formen" eller "Scenarion som använder tekniker istället för regler": nja, antagligen inte

För denna kategori så skulle jag verkligen rekommendera Stockholm Scenariofestival istället (men går nästa helg inte till våren).

Om du mest är ute efter att pröva en ny typ av rollspelande så finns ju också hela indie-rummet och den biten, där många av de spelen som spelas där ibland klassificeras som 'friform' eftersom de tillexempel helt kan sakna slumpmoment eller spelledare. I den genren kan jag rekommendera till exempel Montsegeur 1244 och Dream Askew, och om det går att få spela dessa på GothCon beror lite på, det gäller att ha tur med att hitta en ledig spelledare i indie-rummet.
 
Top