Fria ligan Showcase 25-27 september

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För dom som kanske inte snappat upp det och som är intresserade av fria ligan och deras rollspel så pågår nu på fria ligans Showcase med intervjuer och actual plays mm för fullt på fria ligans YouTube kanal mellan 25-27:e september .

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Här följer schemat för eventet

The Online Showcase will take place on the Free League Youtube channel:
www.youtube.com/c/FrialiganSe

FREE LEAGUE ONLINE SHOWCASE - SCHEDULE (all times EDT):

Friday, September 25th

2:00 - 2:30 PM EDT: MATTIAS JOHNSSON HAAKE
AMA session with Mattias Johnsson Haake, creator behind the acclaimed dark fantasy game Symbaroum.

3:00PM - 6:00PM EDT: VAESEN
Actual play of Summer in December, a new Mystery for Vaesen – Nordic Horror Roleplaying, played by the Effekt podcast from the UK.

7:00PM - 10:00PM EDT: SYMBAROUM
Actual play of Symbaroum by the Effekt podcast.

Saturday September 26th

9:00 AM - 12:00 EDT - FORBIDDEN LANDS
Actual play of Forbidden Lands by the Sweden Rolls podcast. Actiondriven fun with a new take on classic fantasy roleplaying where raiders and rogues bent on making their own mark on a cursed world roam the lands.

12:30PM - 1:00PM EDT - PELLE NILSSON AND JOHAN NOHR
Interview with Pelle Nilsson and Johan Nohr, the Creators of the award-winning pitch-black apocalyptic fantasy RPG MÖRK BORG.

1:30PM - 2:00PM EDT - ANDREW E.C. GASKA
Meet the Andrew E. C. Gaska, lead setting writer of the award-winning game ALIEN RPG.

2:30PM - 3:00PM EDT - NILS HINTZE
Interview with Nils Hintze, lead designer the roleplaying games Vaesen, Tales from the Loop and Things from the Flood.

3:30PM - 6:30PM EDT - ALIEN: THE ROLEPLAYING GAME
Actual play of the ALIEN RPG and the short Cinematic scenario Home Sweet Home by the Effekt podcast.

7:00PM - 10:00PM EDT - MÖRK BORG
Actual play of MÖRK BORG by Victory Condition Gaming.

Sunday September 27th

9:00 AM - 12:00 EDT - CORIOLIS: THE THIRD HORIZON
Actual play of Coriolis – The Third Horizon by the Sweden Rolls podcast. Arabian nights in space awaits, prepare for an intriguing atmosphere and get ready to lift the veils of mystery.

12:30 - 1:30 PM EDT - TOMAS HÄRENSTAM
AMA session with Tomas Härenstam, game designer of Mutant: Year Zero, Forbidden Lands and the ALIEN RPG as well as CEO of Free League Publishing. Find out more about Free League’s latest successful Kickstarter Twilight: 2000 and future projects such as The One Ring.

1:30PM - 2:00PM EDT - SIMON STÅLENHAG
Meet Simon Stålenhag, internationally acclaimed creator of the narrative art books Tales from the Loop and Things from the Flood, whose world building was the foundation for the tabletop RPGs and the TV series on Amazon Prime. Learn more about the Loop and Stålenhag's inspiration for creating a 1980s and 1990s suburbia populated by fantastic machines and strange beasts.

2:30PM - 3:00PM EDT - FRANCESCO NEPITELLO
Meet Francesco Nepitello, the lead writer the acclaimed The One Ring RPG and learn more about the upcoming new edition to be published by Free League.

3:30PM - 6:30PM - THINGS FROM THE FLOOD
Actual play of Things from the Flood with Anjuli Smith and Victory Condition Gaming - Roleplaying in the '90s that never was.

7:00PM - 10PM EDT - TALES FROM THE LOOP: OUR FRIENDS THE MACHINES
Actual play of Our Friends the Machines for Tales of the Loop by Victory Condition Gaming
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Kollade AMA-passet med Mattias Johnsson Haake och ska försöka se motsvarande pass med Tomas Härenstam och Francesco Nepitello. Hade hoppats på några Symbaroumnyheter men några sådana blev det inte.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Kollade AMA-passet med Mattias Johnsson Haake och ska försöka se motsvarande pass med Tomas Härenstam och Francesco Nepitello. Hade hoppats på några Symbaroumnyheter men några sådana blev det inte.
Vad blev det istället då? 😅
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Summering kring nya släpp:
  • Corioliskampanjen Ikonernas nåd del 2 (Den sista cykladen) är på gång och det kommer mer information inom närmaste veckorna.
  • Erik Granström arbetar med en ny "landsända" (väster om Ravland/Bittermarken?) till Forbidden Lands/Svärdets sång (Aslene tror jag den hette). Texten är långt gången men inte illustrationerna.
  • Det är ytterligare ett nytt hemligt rollspel på gång.
  • Fria Ligans Cthulhu-RPG (arbetsnamn The Old Ones) ligger enligt planen 2022.
  • Det är kortspel och brädspel till befintliga IP:n men de verkar vara i tankestadiet eller annat tidigt stadium.
  • Nils Hintze jobbar på en kampanj till Vaesen. Det finns ytterligare en Väsen-produkt på gång.
  • Får en känsla av att det är settings-bok/böcker på gång för Vaesen om vill spela i andra länder/världsdelar.
  • Det nämns om att Vaesen eventuellt kan få en fortsättning i Egerkrans bok "De odöda".
  • Oklart exakt när The One Ring kommer släppas.
  • Stora delar av Mutant Ad Astra är klara, men det har skjutits framåt pga andra prioriteringar.
  • Tolkade det också som att T2000 ligger enligt plan.
  • Det finns inga klara besked kring vad som kommer hända med de tidigare rollspel som enbart getts ut på svenska (Svavelvinter, Oktoberlandet och mer nyligen Hindenburg). Man håller dörren öppen men jag är personligen tveksam även om jag verkligen hade gillat att Svavelvinter blev internationellt RPG.
  • Jag blev också positivt överraskad av att man inte stängt dörren till en svensk T2000. Jag tycker hela tiden det har låtit som att det inte är en omöjlighet att det kommer även på svenska, men svårt att säga vad det hänger på. En halvvild gissning är att man skulle vilja att något annat rollspelsförlag isf gick in och tog hand om svensk översättning till T2000 (kanske rent av alla svenska översättningar), men det är såklart ren spekulation.
  • Alien RPG har en kampanjbok på gång som fokuserar på Colonial Marines. Dock oklart om det är en stöttning för att spela kampanjspel eller om det är en kampanj. Det här har jag iofs hört om tidigare på SFZ/Tabletalk. Det funderas också på om detta skall bli en eller två böcker.
    Simon Stålenhags nya konstbok är på gång in på Kickstarter inom kort.
  • TableTalk-podden verkar ligga på is. Jag hoppas att detsamma inte gäller SFZ (som jag verkligen hoppas dyker upp snart, gissningsvis lagom till Stålenhags Kickstarter och Ikonernas nåd del 2).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Vad blev det istället då? 😅
De Symbaroumprodukter som presenterades var 5E-versionen, Starter Set (som jag snokat upp i efterhand att den bara kommer på engelska) och AP4. Misstänker att Mattias JH varit ganska upptagen med att projektleda Ikonernas nåd del 2 och skriva på äventyrsplatserna till Starter Set.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Erik Granström arbetar med en ny "landsända" (väster om Ravland/Bittermarken?) till Forbidden Lands/Svärdets sång (Aslene tror jag den hette).
Huh. Det är ju därifrån...
som alla hästnomaderna flydde eftersom det blev överkört av demoner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Misstänker att Mattias JH varit ganska upptagen med att projektleda Ikonernas nåd del 2 och skriva på äventyrsplatserna till Starter Set.
Samt kampanjen till Hindenburg även om jag förstått att min gamla vapendragare Thomas "Muterad Mungo" skrivit en del där.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
Det kommer att bli dyrt framöver. ^^
Någon som hört ifall de kommer att släppa övriga MUA böcker?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Det kommer att bli dyrt framöver. ^^
Någon som hört ifall de kommer att släppa övriga MUA böcker?
Inte hört, men det vore konstigt att inte göra fler släpp när de kör Kickstarters för nya Mutantspel (Ad Astra närmast väl).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Summering kring nya släpp:
  • Corioliskampanjen Ikonernas nåd del 2 (Den sista cykladen) är på gång och det kommer mer information inom närmaste veckorna.
  • Erik Granström arbetar med en ny "landsända" (väster om Ravland/Bittermarken?) till Forbidden Lands/Svärdets sång (Aslene tror jag den hette). Texten är långt gången men inte illustrationerna.
  • Det är ytterligare ett nytt hemligt rollspel på gång.
  • Fria Ligans Cthulhu-RPG (arbetsnamn The Old Ones) ligger enligt planen 2022.
  • Det är kortspel och brädspel till befintliga IP:n men de verkar vara i tankestadiet eller annat tidigt stadium.
  • Nils Hintze jobbar på en kampanj till Vaesen. Det finns ytterligare en Väsen-produkt på gång.
  • Får en känsla av att det är settings-bok/böcker på gång för Vaesen om vill spela i andra länder/världsdelar.
  • Det nämns om att Vaesen eventuellt kan få en fortsättning i Egerkrans bok "De odöda".
  • Oklart exakt när The One Ring kommer släppas.
  • Stora delar av Mutant Ad Astra är klara, men det har skjutits framåt pga andra prioriteringar.
  • Tolkade det också som att T2000 ligger enligt plan.
  • Det finns inga klara besked kring vad som kommer hända med de tidigare rollspel som enbart getts ut på svenska (Svavelvinter, Oktoberlandet och mer nyligen Hindenburg). Man håller dörren öppen men jag är personligen tveksam även om jag verkligen hade gillat att Svavelvinter blev internationellt RPG.
  • Jag blev också positivt överraskad av att man inte stängt dörren till en svensk T2000. Jag tycker hela tiden det har låtit som att det inte är en omöjlighet att det kommer även på svenska, men svårt att säga vad det hänger på. En halvvild gissning är att man skulle vilja att något annat rollspelsförlag isf gick in och tog hand om svensk översättning till T2000 (kanske rent av alla svenska översättningar), men det är såklart ren spekulation.
  • Alien RPG har en kampanjbok på gång som fokuserar på Colonial Marines. Dock oklart om det är en stöttning för att spela kampanjspel eller om det är en kampanj. Det här har jag iofs hört om tidigare på SFZ/Tabletalk. Det funderas också på om detta skall bli en eller två böcker.
    Simon Stålenhags nya konstbok är på gång in på Kickstarter inom kort.
  • TableTalk-podden verkar ligga på is. Jag hoppas att detsamma inte gäller SFZ (som jag verkligen hoppas dyker upp snart, gissningsvis lagom till Stålenhags Kickstarter och Ikonernas nåd del 2).
Bra sammanfattning! Mycket intressant på gång som sagt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Som Symbaroumfantast blev jag lite underväldigad (finns det ordet ens på svenska?). Starter Set och 5E är viktiga för att öka spelarbasen, vilket är väldigt bra. Men de tillför inte mycket för befintliga spelare. Det är Törnetronen del 5 (och så småningom del 6) som vi har att se fram emot.

Under Tomas AMA-pass kom dock ett förtydligande som gjorde mig mycket lycklig: Det finns just nu inga planer på en YZE-version av Symbaroum utan de vill låta Symbaroum och Svärdets sång behålla sina respektive regelsystem, känsla, stil, m.m. Både Tomas och Mattias har sagt det tidigare men det skadar inte de förmedlar budskapet igen :)
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
Inte hört, men det vore konstigt att inte göra fler släpp när de kör Kickstarters för nya Mutantspel (Ad Astra närmast väl).
Håller tummarna för det! (y)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
  • Det är ytterligare ett nytt hemligt rollspel på gång.
Någon som vågar sig på en gissning? Jag är rätt säker på att det inte är fantasy eller skräck, förmodligen inte rymd/science fiction heller. Tror inte att settingen är egenutvecklad utan gissar på en etablerad IP. Hade inte Modiphius redan annonserat ett nytt Dune-rollspel hade jag kanske trott att det var ett sådant spel. Något som de möjligen saknar är ett action/äventyrsspel som utspelar sig i modern tid, typ Jack Ryan eller Mission Impossible. Helt förvånad skulle jag inte vara om de får möjlighet att utvidga Alien-franchisen till Blade Runner, i ljuset av hur bra det gått för Alien RPG.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Någon som vågar sig på en gissning?
Jag har sagt förut att jag skulle tycka det var kul med ett rollspel från Fria Ligan som inte var baserat på något alls, förutom deras egen fantasi.

Men jag gissar Mad Max, för det den som vill ha fetischister i Australien hellre än soldater i Polen efter undegången.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag hoppas likt Gurgeh på något unikt. Jag vill se vad Fria Ligan kan drömma fram helt själva.

Blade Runner känns inte orimligt, men marknaden för cyberpunk-rollspel borde snart vara extremt mättad - vi i Neotech-teamet har följt alla som släppts på sistone och de är nästan absurt många.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu är ju jag som bekant inte en ligan fanboy så jag är inte så jätte bekymrad med vad ligan gör men om jag nu skulle vilja se nått nytt ifrån ligan så vill jag se nått nytt helt eget och inte att ligan tar sig an ett redan existerande ip . Alla dessa remakes av gamla ip rent generellt är tröttsamt , kom med nått nytt som vi inte redan sett .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag har sagt förut att jag skulle tycka det var kul med ett rollspel från Fria Ligan som inte var baserat på något alls, förutom deras egen fantasi.
Frågan är om de har tid och lust till det? Det är ju inte bara så att ett etablerat IP/varumärke kommer med gratis marknadsföring, det kommer ju även med "gratis" kanon. Ska man göra Blade Runner RPG behöver man inte skapa en egen visuell stil, ett eget innehåll, en egen tematik etc. För att göra det rätt och bra är ett ordentligt jobb som tar tid.

Har man som FL lyckats bygga upp ett eget varumärke som är så starkt att man kan ge ut T2000, Alien, The One Ring och släpper spel som blir TV-serier, så vettefan om jag tycker att man bör ändra på den taktiken.

Coriolis, Mutant (Å0 och Hindenburg) och Svärdets sång fyller den nischen gott och väl tycker jag.
 
Top