NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,427
2) Stora konflikter (TM) äger rum och RPs måste förhålla sig till dem. Inte rälsat. Kul.

En metaplott kan också vara kopplat till ett slut som SKA hände eller ett slut som KAN hända. Spelar man PGC så "ska" man ju komma fram till slaget vid Camlann; men spelar men Stormbringer kan man komma fram till värdlens undergång, men måste inte - man kan istället låta det bubbla mer eller mindre i bakgrunden.
Precis! Stora händelser kan fortfarande vara en del av metaplotten, men de har RP i förarsätet och följer av konflikten.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,865
Location
Växjö
Fast det finns fler och bättre varianter.
3) Händelser och konflikter har ägt rum men rollpersonerna är inte en del av det stora. Däremot har meta-plotten satt saker i rullning som påverkar rollpersonerna på det lokala planet.
Fast det är ju det du skriver jag menar med 2)? Och jag menar att metaplotten påverkar RPs är ett dåligt sätt att göra det på [eller i alla fall ett sätt som inte utnyttjar metapottigheten optimalt], RPs ska kunna påverka den tillbaka; vad de gör ska spela roll. Även att strunta i den ska spela någon roll.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,865
Location
Växjö
I DnD5 försökte man blidka alla:
- OSR-spelarna som tyckte om gammel-DnD.
- Simulations-spelarna som tyckte om DnD3 och Pathfinder.
- "Bräd"-spelarna som tyckte om DnD4.
Resultatet blev något som ingen var helt nöjd med, men som väldigt många tyckte var tillräckligt acceptabelt för att spela.
Word! Och givet att detta är sannt, är det ju otroligt ironiskt att många verkar spela DnD5 som
- ett traddigt spel med (mer eller mindre) förskriven berättele med (mer eller mindre stor) koppling till rollfigurernas bakgrunder (se tex Critical Role) [eller "90s game" som Sandra skulle säga]
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,427
hur ser folk på de olika utfallen i den Femte Konfluxen i det här sammanhanget?
 

EvilSpook

Hero
Joined
15 Oct 2008
Messages
846
Location
Rachdrand
Fast det är ju det du skriver jag menar med 2)? Och jag menar att metaplotten påverkar RPs är ett dåligt sätt att göra det på [eller i alla fall ett sätt som inte utnyttjar metapottigheten optimalt], RPs ska kunna påverka den tillbaka; vad de gör ska spela roll. Även att strunta i den ska spela någon roll.
Jag skulle nog kalla din 2) för en vanlig plot. Metan tycker jag bör ligga en nivå högre upp bakom alla "äventyren/kampanjerna" och med en option på att man gör den till den faktiska plotten för kampanjavslutet/säsongsfinalen eller så. Men det kanske är min egen definition av det? Och jag kanske missuppfattar dig.

//EvilSpook
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,865
Location
Växjö
Jag skulle nog kalla din 2) för en vanlig plot. Metan tycker jag bör ligga en nivå högre upp bakom alla "äventyren/kampanjerna" och med en option på att man gör den till den faktiska plotten för kampanjavslutet/säsongsfinalen eller så. Men det kanske är min egen definition av det? Och jag kanske missuppfattar dig.
Jag är med! Det var snarare jag som missuppfattade dig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,391
Det går att bygga vidare på innehåll istället för händelser. Till exempel återanvända en stad eller en organisation som etablerats i ett annat supplement. På så vis slipper man problemen med metaplot.
Ja, det är ju hela grejen med att ändå ha en spelvärld utan att för den skull fylla ut innehållet i den närmare. Just för att ge ramarna till frilansare och folk som skapar hemma på kammaren. Sen är det inte ett tillräckligt villkor, lika betydande är att förlaget agerar aktiva redaktörer så att det hålls ihop.

Som skrevs tidigare i tråden så kanske det fanns ett imperium en gång i spelvärlden. Det behöver inte definieras exakt var det låg, dess regentlängd eller religioner eller andra "skolboksfakta" - men att det lämnade ruiner och kulturellt inflytande efter sig. Bra så. Redaktörens jobb sedan är att se till att någon konstruktör inte plötsligt struntar i det och hittar på ett helt nytt gammalt imperium bara för att det bekvämt utan använder det redan etablerade. Det var detta Ereb Altor många gånger gjorde rätt dassigt, även de koherenta byggena som Trakorien eller Oktagonen är ofta helt frikopplade har från varandra.
 
Last edited:

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,153
Location
Kullavik
Precis vad jag tänkte.

(Och i ärlighetens namn görs det någon enstaka gång. Äventyret "Enhörningshornet" utspelar sig delvis i Kandra.)
Är det inte någon form av anknytning även mellan Hynsolgeäventyret i Ereb Altor boxen och Krilloan? Har för mig att Antagonisten teleporterar iväg sig till Krilloan eller iaf i närheten av staden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
3,391
Är det inte någon form av anknytning även mellan Hynsolgeäventyret i Ereb Altor boxen och Krilloan? Har för mig att Antagonisten teleporterar iväg sig till Krilloan eller iaf i närheten av staden.
Nej, antagonisten teleporterar sig till till Efaro (typ) - det ska funnits något uppföljningsäventyr av Lindblom där som aldrig gavs ut. Minns inte var jag läst det dock. Boken om Ä-spel?

Länken är att Onabyys är en del av Oktagonen.
 

Måns

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
12,829
Location
Athos
Jag tror du har rätt. Det var ju då allt var nytt och coolt och fantastiskt så det var ju så man gjorde en kampanjvärld så att säga.

Lapptäcksteorin, som jag själv klamrar mig fast vid, kom nog senare när Ereb Altor i nostalgiskt skimmer framhölls som "sanna Drakar och Demoner" och att inget kunde vara "äkta DoD" om det inte var satt i Ereb Altor, alltså när Chronopia kom. Så till viss del kan lapptäckes-sanningen springa ur en reaktion på kritiken mot allt som inte var Ereb Altor.

Tror jag, i alla fall.
Jag vet inte exakt var det myntades (eller om ni har hunnit förklara detta redan) men lapptäcket blev tydligt först när världen jämfördes med uttalat icke-lapptäcken som Eon. Som också är ett lapptäcke :) Alla bra världar är lapptäcken. Men såklart kan det vara lite väl stora skillnader i stil och utformning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
10,567
Location
Stockholm
Jag är ganska säker på att de kommer göra ett samarbete med Isak Jansson och Rollspelsklubben. Den podden är sjukt populär.
Jag tror att många står i kö för att slå mynt av nya DoD, så det skulle inte förvåna mig!
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,483
Location
Fjollträsk
Du menar att lyckas göra den bästa versionen någonsin? Låter som en bra fälla att gå i tycker jag! =D
Smaken är som baken - det är din åsikt, inte min. :)
Vilket var min poäng: man kan inte tillfredställa alla.
Och kan man inte det är det bättre att i förväg berätta vad man tänker göra, så folk inte får falska förväntningar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,099
Location
Göteborg
Efter att ha läst den här tråden är jag mest orolig för att nya Drakar & Demoner ska falla i samma fälla som Dungeons & Dragons 5E.

I DnD5 försökte man blidka alla:
- OSR-spelarna som tyckte om gammel-DnD.
- Simulations-spelarna som tyckte om DnD3 och Pathfinder.
- "Bräd"-spelarna som tyckte om DnD4.
Resultatet blev något som ingen var helt nöjd med, men som väldigt många tyckte var tillräckligt acceptabelt för att spela.

Jag tycker att Fria Ligan ska satsa på att återskapa EN version av Drakar och Demoner - och istället göra det riktigt bra.
Det viktiga är att i förväg kommunicera VILKEN version man satsar på så inte folk som förväntar sig en sak de inte får.

Sedan tycker jag att det är viktigt att ha en bra licens för tredjepartsprodukter, så folk kan göra egna versioner av sin favorit-DoD.
Jag tycker nog faktiskt tvärtom. Ifall nya DoD kan bli en sån kompromiss som ingen är helt nöjd med men som väldigt många tycker är tillräckligt bra för att spela, så att det på riktigt kan bli den dominerande stora produkten som alla känner till och vill spela (och inte bara för att man återigen blandat ihop den med Dungeons & Dragons) så hade väl det varit toppen. Ett svenskt D&D liksom.

Vad vi verkligen inte behöver är ett nytt smalt nischat spel som gör sin smala grej riktigt bra, eller ja dom är ju alltid roliga dom också men det känns som att verkligen kasta bort potentialen i varumärket om man gör på det sättet.
 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Rollspelsnostalgi på Facebook har en intervjuserie med Fria Ligan om nya Drakar och Demoner. Har inte sett att den länkats till här än, så jag gör min medborgerliga plikt och citerar det som känns som att det är viktigast för många här:

"Vilken utgåva kommer nya Drakar och Demoner baseras på?
Bra fråga. Närmast ligger nog 84an, 85an, 87an och 91an. Det är i den kretsen. Det är element från flera utgåvor, men närmare 87an än 91an skulle jag säga, men vissa inslag är närmare 91an. Svårt att ge ett entydigt svar. Det kommer inte vara en ren re-print av någon gammal utgåva, utan det kommer vara ett nytt spel. Det kommer vara tydligt förankrat i utgåvorna från 84an till 91an av Drakar och Demoner.

Vi pratar klassisk BRP. T100 tärningar?
Det är inte helt bestämt än. I det utkast som finns nu så är det inte t100 utan t20. Det har rötterna i Basic Roleplaying, men det är inte Basic Roleplaying rakt av utan ett spelsystem som är sprunget ur den fåran. Det är ett nytt eget regelverk men vi bygger i den traditionen helt klart."

Men läs hela intervjun på Facebook. Mycket mer matnyttigt där såklart.
 

Conan

Hero
Joined
15 Aug 2000
Messages
1,433
Rollspelsnostalgi på Facebook har en intervjuserie med Fria Ligan om nya Drakar och Demoner. Har inte sett att den länkats till här än, så jag gör min medborgerliga plikt och citerar det som känns som att det är viktigast för många här:

"Vilken utgåva kommer nya Drakar och Demoner baseras på?
Bra fråga. Närmast ligger nog 84an, 85an, 87an och 91an. Det är i den kretsen. Det är element från flera utgåvor, men närmare 87an än 91an skulle jag säga, men vissa inslag är närmare 91an. Svårt att ge ett entydigt svar. Det kommer inte vara en ren re-print av någon gammal utgåva, utan det kommer vara ett nytt spel. Det kommer vara tydligt förankrat i utgåvorna från 84an till 91an av Drakar och Demoner.

Vi pratar klassisk BRP. T100 tärningar?
Det är inte helt bestämt än. I det utkast som finns nu så är det inte t100 utan t20. Det har rötterna i Basic Roleplaying, men det är inte Basic Roleplaying rakt av utan ett spelsystem som är sprunget ur den fåran. Det är ett nytt eget regelverk men vi bygger i den traditionen helt klart."

Men läs hela intervjun på Facebook. Mycket mer matnyttigt där såklart.
Skönt att man lutar åt T20 och inslag från 91:an.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,427
Jag är lika glad för T20 som för T100, men kan samtidigt tycka att det är lite synd att inte kunna köra pendragonslag på 1T100 med exceptionella utfall på dubletter. Det är annars väldigt elegant.

Men allt beror på hur de olika delarna av systemet hänger ihop och vad syftet är. Skall bli spännande att se!
 
Top