Nekromanti Fria ligan, År noll, kampanjbok osv, hur viktig är den?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alltså nu när jag läser i pdf;en så ser det ju ut som att man egentligen behöver både hotkort och kampanjboken för att spela spelet, är det så? I sånna fall, varför är det inte tydligare att det behövs allt, istället för att säljas separat utan den infon?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Regelboken är mer av en spelarbok. Den innehåller dock alla regler till spelet utom monster och regler för att skapa zonsektorer. Kampanjboken innehåller även en kampanjstruktur. Åtminstone i kampanjbokens beskrivning står det:
OBS! Detta är inte ett komplett spel. För att spela Mutant: År Noll behöver du även Startboxen eller Regelboken.
Jag skulle varmt rekommendera att man använder Kampanjboken också. Kampanjen är dessutom ett riktigt bra upplägg, den är som en sandbox med början och slut och en del mer eller mindre bestämda moment. Personligen tycker jag bäst om den bland alla grundboxarnas kampanjer.

Kort och marker behövs inte för att spela, nästan alla korts innehåll är ändå med i böckerna. Marker kan man hoppa över och hålla koll på patroner, krubb m.m. på rollformuläret på det gamla vanliga viset.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
kloptok;n295236 said:
Regelboken är mer av en spelarbok. Den innehåller dock alla regler till spelet utom monster och regler för att skapa zonsektorer. Kampanjboken innehåller även en kampanjstruktur. Åtminstone i kampanjbokens beskrivning står det:

Jag skulle varmt rekommendera att man använder Kampanjboken också. Kampanjen är dessutom ett riktigt bra upplägg, den är som en sandbox med början och slut och en del mer eller mindre bestämda moment. Personligen tycker jag bäst om den bland alla grundboxarnas kampanjer.

Kort och marker behövs inte för att spela, nästan alla korts innehåll är ändå med i böckerna. Marker kan man hoppa över och hålla koll på patroner, krubb m.m. på rollformuläret på det gamla vanliga viset.
Ok, jo, började kännas så och det är väl inget fel med det men den är ju inte omskriven som en spelarbok. Vi har just gått ihop och beställt just regelboken i tron att den är komplett, start boxen är ju slut så man måste ju beställa separata grejer. Vi velade mellan genlab alfa och det här så känns lite trist när det nu verkar som att vi missat halva spelet

Får väl beställa kampanjboken oxå då...
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Dra ett mutationskort går ju bra när det finns slumptabeller för det och pennor att skriva med, men t. Ex. Dra ett hotkort i början av spelkväll när det inte följer med är svårare. Visst kan jag hitta på själv men har ju ingen aning om vad som är lämpligt..
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Vi har våra rådslag i slutet på spelmötet och jag drog ett hotkort och läste det högt. Det blev ungefär som "i nästa avsnitt av". Då har jag ett par veckor (vi spelar varannan Söndag) på mig att hitta på något baserat på det hotkortet. Dessutom så vet jag vilka projekt spelarna håller på med så jag kan preppa lite om det med.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ändå svårt när det varken följer med eller finns som tabell :) men låter smart dra i slutet istället
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
.113;n295250 said:
Ändå svårt när det varken följer med eller finns som tabell :)
Det borde väl rimligtvis finnas en tabell i kampanjboken?

Men jag gissar bara, eftersom jag själv har den ursprungliga lådan...
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Bolongo;n295251 said:
Det borde väl rimligtvis finnas en tabell i kampanjboken?

Men jag gissar bara, eftersom jag själv har den ursprungliga lådan...
Så kan det vara, men inte i regelboken, vilket var min poäng. Det syns inte i beskrivningen att man "behöver" mer grejer, det står bara att man ska dra kort som inte följer med.

Mutationerna hade slumptabell i regelboken så där är det ju ok, bara lite roligare ha kort om man vill men man behöver inte. Men sen står det man ska dra hotkort och sen får man liksom lösa det själv.

Det är ungefär lika obra som om det i kampanjbokem äventyr står att "sen anfaller en Valgerbest" och man får inga stats för de finns i monster manual.

Behöver man flera böcker så bör det vara tydligare



Visst står det nagerst att man borde ha start box om man är ny, men det står inte varför. Och den går inte beställa eller ens gå in på i butiken.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Eftersom kampanjboken är "Spelledarboken" för MÅ0 så är det ju så att allting som är till för spelledaren finns där. Har till och med svårt att se hur man ens kan spela spelet utan den. Kanske olyckligt ordval med "kampanjbok". Det låter som något som är fritt val. Hade de döpt den till Spelledarbok så hade nog ingen tvekat om att den boken är nog nödvändig om man ska spela annat an färdiga specialsektorer.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag tror spelet är svårspelat utan kampanjboken. Där finns väl all special information för spelledaren, men jag har också bara grundboxen.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Fenhorn;n295253 said:
Eftersom kampanjboken är "Spelledarboken" för MÅ0 så är det ju så att allting som är till för spelledaren finns där. Har till och med svårt att se hur man ens kan spela spelet utan den. Kanske olyckligt ordval med "kampanjbok". Det låter som något som är fritt val. Hade de döpt den till Spelledarbok så hade nog ingen tvekat om att den boken är nog nödvändig om man ska spela annat an färdiga specialsektorer.
Precis det jag menar, nu måste jag rimligen köpa en till bok och betala frakt igen istället för att beställa båda i samma.

Det låter ju som att det är fristående bok, inte att man behöver den för att kunna köra, reglerna är ju i den andra...
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Kampanjboken innehåller tabeller (för t.ex. hot) som ersätter olika kortlekar, så de behövs i alla fall inte. Kampanjboken är i mitt tycke riktigt bra dessutom – klart värd att ha!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Har den gamla kompletta utgåvan fått samlarstatus än? Jag har en ospelad med obrutna kortlekar i hyllan sedan kickstartern. Kan jag sälja den och gå i tidig pension för pengarna?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Läser man sidan om kampanjboken i Fria Ligans butik så framgår det tydligt att det är SL-boken.

Regelboken är mindre tydlig med att den inte är komplett, men sidan rekommenderar ju starkt att man skaffar startboxen först. Synd bara att den länken är bruten eftersom startboxen inte finns i butiken längre...

Så slutsatsen blir: ja, Fria Ligan borde uppdatera beskrivningen av regelboken något, bara för säkerhets skull. Men ett minimum av efterforskning visar ändå hur det ligger till.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Bolongo;n295263 said:
Läser man sidan om kampanjboken i Fria Ligans butik så framgår det tydligt att det är SL-boken.

Regelboken är mindre tydlig med att den inte är komplett, men sidan rekommenderar ju starkt att man skaffar startboxen först. Synd bara att den länken är bruten eftersom startboxen inte finns i butiken längre...

Så slutsatsen blir: ja, Fria Ligan borde uppdatera beskrivningen av regelboken något, bara för säkerhets skull. Men ett minimum av efterforskning visar ändå hur det ligger till.
Jo hade den funnits hade vi säkert tagit en startbox men nu gick inte det så då köpte vi reglerna, eller bara spelarboken då. Och som du säger syns det inte på denna att man behöver nästa även om kampanjboksdelen antyder det lite mer.

Jag gick inte in på alla andra äventyrsmoduler som i det blå eller liknande eftersom jag antar att alla regler för att spela finns i en bok kallad regelboken.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är väl så att regelboken har reglerna för att spela själva spelet, och kampanjen har stöd och regler för kampanjspel- dvs Ark-spel och grundkampanjen (inkl. hotkort)?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Peter;n295268 said:
Det är väl så att regelboken har reglerna för att spela själva spelet, och kampanjen har stöd och regler för kampanjspel- dvs Ark-spel och grundkampanjen (inkl. hotkort)?
Mjo fast som spelet är skrivet är ju arken en del av spelet, även om det går köra utan så klart, det är en jättestor del av boken men är inte komplett eftersom delar av den är i kampanjboken

Allt kring karaktärsbygge osv bygger ju på att du är i en ark, du handlar i arken du får mat i arken och du bygger upp arken för xp. Hela xp systemet går ut på arken typ.

Så arken är lika mycket spelet som att vara mutant. Den har bara inte alla regler.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Står det om artefakter i kampanjboken eller måste man köpa dem löst oxå

Börjar bli som ett datorspel med massa dlc nu..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det här var så mycket enklare vid starten när man bara köpte en komplett box. I den ingick vad jag minns Regelbok, Kampanjbok, Mutationskort, Artefaktkort, Hotkort, Tärningar samt Pappmarkörer för ammo och mat. Så det kan ju vara något att gå på.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om artefakterna och hoten står listade i kampanjboken eller inte. Jag _tror_ det. Mutationerna stod väl listade i regelboken tror jag?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Som jag minns det från när vi spelade var kort och markörer högst frivilliga, även hot-korten. Dock var det inte jag som var SL.
 
Top