Frågor om Zanguina / Zorkhana besvaras här.

terje

xenomorf mystiker
Ok, jag biter.

Vad är din hisspitch för spelet och världen?
Hur tänker du att ett typiskt äventyr eller en typisk kampanj ser ut?
Vilka är de tre häftigaste sakerna med världen?
Vilka är de tre bästa sakerna med reglerna?

ÅkeZorkh

Fiskhandlare från Bretagne
Ok, jag biter.

Vad är din hisspitch för spelet och världen?
Hur tänker du att ett typiskt äventyr eller en typisk kampanj ser ut?
Vilka är de tre häftigaste sakerna med världen?
Vilka är de tre bästa sakerna med reglerna?
Dålig på piss hitches. Grimdark fantasy crunchpunk med fokus på rollpersonen.
Lämpar sig i synnerhet för långa kampanjer som spelarna ska vara glada om deras rollpersoner lyckas ta sig igenom pga hög dödlighet.
Zanguinan (som är den "kraft" som genomsyrar världen, och som man kan manipulera vilket är det man gör då man ägnar sig åt att bruka magi, manipulationen av zanguina som av allt att döma kommer bli sjukt farlig och oberäknelig (den är fortfarande till viss del under konstruktion), våra takes på traditionella fantasyinslag.
De är heltäckande och detaljerade men enkla, karaktärsgenereringen- och utvecklingen, dödligheten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad är grundtanken i regelsystemet? Tänkte ni "trad" eller "indie" eller något annat? Var det några andra spel ni inspirerades av?

Jimmy

The One Ringkvist
Wow. Spanar jag in rollformuläret så förstår jag lutningen åt simulation.
Jag knarkar ofta settings mer än regelsystem, berätta mer om spelvärlden!

ÅkeZorkh

Wow. Spanar jag in rollformuläret så förstår jag lutningen åt simulation.
Jag knarkar ofta settings mer än regelsystem, berätta mer om spelvärlden!
Spelvärlden heter Zorkhana och består i huvudsak av de större kontinenterna Farangheta, Thanlebara, Ispalana, Tyrvive och Druska, varav vi bara börjat beskriva delar av farangheta och Ispalana. En viss översikt ger Kampanjmaterial #1: http://zorkhfeber.se/gratismaterial

Det finns fem spelbara människolika arter, samt en del andra "intelligenta" folkslag.
Alver, dvärgar och orcher eller motsvarande finns, men med en egen take.
Zorkhana genomsyras av zanguina, en kraft som vem som helst kan lära sig att manipulera, vilket innebär att man ägnar sig åt magi. Detta är generellt sett mycket farligt, vilket trots tillgängligheten gör manipulationen kontroversiell på många håll.

Svårt att beskriva utan specifika frågeställningar, tycker jag. Dålig på piss hitch som sagt.

Dr_Dängrot

Jag är iaf bra på att dricka öl
Du nämner att alver , dvärgar , orcher osv finns men med en egen take på det hela . Vad är den egna taken/twisten på dessa folkslag ?

ÅkeZorkh

Du nämner att alver , dvärgar , orcher osv finns men med en egen take på det hela . Vad är den egna taken/twisten på dessa folkslag ?
Kortfattat: Orcher är mer primitiva, alver är mer världsfrånvända och tacklar sina långa levnadsspann på bizarra sätt med bl a gå in i långa perioder av "viloläge". Dvärgar är hyfsat "traditionella". Det är den äldsta intelligenta arten. Håller mig kortfattad här då det saknas mycket bygge kring detta.

Det finns för övrigt skrofs också. Lite info finns i Kampanjmaterial #1 som finnes under länken ett par poster ovan denna.

Jimmy

The One Ringkvist
Så om jag förstår det hela någotsånär rätt, är grundboken av spelet mest riktad till karaktärsskapandet?

ÅkeZorkh

Så om jag förstår det hela någotsånär rätt, är grundboken av spelet mest riktad till karaktärsskapandet?
Det är en regelbok i princip ja. Karaktärsgenerering och regler. Karaktärsgenereringen är en stor del av själva spelet, som är mkt fokuserat på rollpersonen. När man skapar karaktärerna sås hundratals frön till berättelser, äventyr, scenarier och kampanjer. typ.

Kapitlen heter:

Introduktion
Rollpersonen
Färdigheter
Karaktärsutveckling
Handlingar
Fysisk hälsa, skador och läkning
Psykisk hälsa, trauman och galenskap
Utrustning och egendom

Reglerna och grundboken knyter an till kampanjvärlden genom de spelbara arterna, genom diverse sparsmakad fluff (t ex text till regelexempel) och viss terminologi.

Jimmy

The One Ringkvist
Bra att veta. Du kanske ska fortsätta med öppna trådar om världsbyggandet och dess egenheter, eftersom det är ett pågående arbete?