Eon Frågor kring Förvränga.

Mylwaiser

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
2
Jag börjar med att säga att oddsen att jag missat något är säkert ganska stort, men jag kan inte hitta någonstans där det klart står så därför ställer jag dessa frågor då vi (åter igen) stötte på patrull i våran kampanj angående detta.

Vad händer när en Magiker förvränger en trohetsbaserad väv? (t'ex vindmunk).

Och är det verkligen värt att någonsin riva en väv (eller spränga ett kongelat) med tanke på att du sånär som nästan alltid får en garanterad träff som ofta är farligare än effekten av magi'n skulle varit om du bara låtit det ske, så att säga. (kanske använt en sidohandling att störa koncentration innan, men ändå)

Hur ser trobaserad magi ut när man förnimmer? Kan en magiker identifiera det? Eller är det bara en aspekt som allt annat, så t'ex västan's magi att få något att lysa ses som Fototropi?

Vill tillägga att jag säkert missat någonting, men äger alla böcker utom nya sylfens vrede böckerna och astrotropi boken, så om det står i dom så sitter jag här med lång näsa.

Det finns ett exempel i Magi boken som talar om att man kan förvränga magi man inte känner till (Antar att detta är trobaserad magi) men i exemplet så är där bara ett negativt resultat, dvs - ingenting händer då individen misslyckades med förvrängningen (detta retade gallfeber på mig när jag äntligen trodde mig hittat lösningen)
Så som vi spelat det så har vi försökt konvertera effekten till det närmaste vi har tillgång till, men det är ju inte rimligt i längden. Sen är det alltid lika kul att ta en dissipation i nyllet av en magi som kastaren själv inte kan dissipera under dom reglerna dvs. Hade uppskattat någon insatt som kunde reda upp det här för mig xD

Och angående att Riva en väv, det är ju nästan aldrig värt att riva någonting som har högre varaktighet än scen med systemet som det är, och definitivt aldrig värt att spränga ett kongelat då du tar dissipationen PLUS kraften från kongelatet i ansiktet.

Nu i skrivande stund så kan det ju vara värt att spränga ett eld-kongelat om man först lägger det i vatten antar jag för att manipulera alstringsmodifikationen och därmed sänka dissipationen, men tänkte mest som i exemplet i boken där individen förstör ett pyrotropiskt kongelat i handen på fiendemagikern istället för att helt enkelt bara ta magin i ansiktet efter att ha stört individens koncentration med Förvränga istället.

PS: vill även ursäkta för det maniska sättet jag skriver på. Vi slutade spela inatt kl 00:00 och har nu suttit på det här forumet i nästan 5 timmar sökandes efter lösning, så jag är ganska trött och sinnesförvirrad :D Ursäkta för idioti och hoppas på några sunda svar på morgondagen, GODNATT!
 

Wormrose

Paragrafryttare 3T6
Joined
19 Dec 2020
Messages
11
Location
Göteborg
Min tolkning är att reglerna för att riva-sönder-okänd-väv täcker in när man inte vet vad något är förtollat med exakt eller bara misstänker att det är förtrollat. Är elden som brinner i huset pyrotropisk, nekrotropisk (där man transformerat in pyrotropi för att lägga den), frammanad med mirakel eller bara anlagd?
Det är som att något ser konstigt/konstgjort ut men man vet inte om det borde se ut så.

Om man lyckas riva sönder en okänd väv och den är lagd av en magiker blir det dissipation som vanligt. Eftersom du inte vet vilken aspekt den är lagd med kan du råka felbedömt intensiteten som dissipationen sker med.

Om man lyckas riva sönder en okänd väv och den är lagd med ett mirakel får man Avvisning (Damarien s173, Upphäva ett mirakel) vilket ju är en annan typ av fara än en dissipation då det ger dig avdrag på försvarsslag mot framtida mirakel från den religionen (Damarien, s171).

Vad gäller kongelat så tycker jag det är rimligt att man lägger på magnituden, eftersom man drar av effekten från Förvränga-slaget som sker mot svårighet 0. Sen om det är smart eller inte beror ju på situationen.

Normalt:
[Omgivningens intensitet] - [effekt på Förvränga-slaget]
Dvs
[Omgivningens intensitet] - [Förvränga-slaget] + [svårighet, pga varaktighet]

Vid kongelat:
[Omgivningens intensitet] - [effekt på Förvränga-slaget] + [kongelatmagnitud]
Dvs
[Omgivningens intensitet] - [Förvränga-slaget] + [svårighet, dvs 0] + [kongelatmagnitud]
 

Mylwaiser

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
2
Såhär i efterhand så är det ju uppenbart att man får avvisning. På något sätt så förbisåg jag det enbart som en effekt som drabbar dom som är lagda åt det religiösa, inte en vanlig magiker som alstrar utifrån sina egna krafter.

Men hur ser du på förnimmelse och mirakel?
 

Wormrose

Paragrafryttare 3T6
Joined
19 Dec 2020
Messages
11
Location
Göteborg
Teotropi är en aspekt som andra, tänker jag mig. Det som syns är väven, inte hur den kom till. Jag ser det som att en eld vid första anblicken utstrålar pyrotropi oavsett hur den kom till (eftersom "allt i världen är magiskt"), så det borde inte vara någon skillnad att förnimma en som är skapad med besvärjelser eller mirakel.
Om man sen analyserar väven borde man dock kunna se att det är teotropi som håller elden igång.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
På mitt spelmöte idag tillät jag att en spelare förnam ett religiöst mirakel, tyckte det kändes fullt rimligt. En nunna höll på att förblöda sår på hennes händer, och han ville veta om det var övernaturligt eller ej.

Däremot ville jag inte säga rakt ut vilken gud det kom från, mest för att hålla stämningen fortsatt mysterisk, och för att jag som spelledare inte bestämt den exakta källan.
 

Wormrose

Paragrafryttare 3T6
Joined
19 Dec 2020
Messages
11
Location
Göteborg
Fullt rimligt att en magiker förnimmer ett religiöst mirakel när det utförs tycker jag. Men kan den upptäcka att det är just ett mirakel och inte en besvärjelse?

I min hjärna är mirakel i grunden samma som magi, men kommer från guden via mirakelgöraren. Det får ju även den spännande konsekvensen att en häxjägare inte kan se skillnad på mirakel och besvärjelser. Då kan det ju även finnas (hemska tanke) Daakhelgon som i själva verket varit besvärjare.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Då kan det ju även finnas (hemska tanke) Daakhelgon som i själva verket varit besvärjare.
Eller, det som kanske är ännu mer tragiskt, personer som är rörda av Daaks kraft men anses som svartkonstnärer och straffas för sina gudagivna krafter!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,661
Location
Värnhem, Malmö
Eller, det som kanske är ännu mer tragiskt, personer som är rörda av Daaks kraft men anses som svartkonstnärer och straffas för sina gudagivna krafter!
Det här är definitivt något jag tänker mig händer då och då – antingen att de ses som svartkonstnärer, eller som att de får sina mirakel från andra, bedrägliga gudar. Se till exempel på malgoarhiterna i Karanthos, kan kyrkan säga – trots att de är kättare sker det att de bedrägligen utför svartkonst som påminner om Daaks mirakel, alltså innebär förmågan att utföra vad som ser ut som mirakel inget skydd.

Därtill tycker jag att det blir roligare om det finns tydliga begränsningar på hur mycket man kan utröna om magins härkomst – det låter en till exempel ha saker i stil med lamiakultister som poserar som tempelriddare, Xinudyrkare som utger sig för att vara fromma udaritiska flagellanter, och så vidare.
 
Top