Nekromanti Frågor angående regler

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har spelat Fantasy! för första gången nu och har några funderingar.

Först gällande magi.
Om man kastar en besvärjelse med svårighetsgrad målets fysik, är det rätt förstått att man ska använda monstrets magiska motståndskraft försvar? Dvs att det har svårighets grad 7 på tex skeletten? Vilket motsvarar svårighetsgraden "glöm det"? Blir fundersam eftersom många verkar besitta väldigt höga värden i just magiskt försvar, skeletten med sin 7, orker med sin 4.

Rustningar.
Stämmer det att rustningar ger extra tärningar på försvarslaget OCH minskar skadan?

Initiativ.
Bortsett från första rundan när man får en extra tärning på attacksslaget när man vinner initiativ, vad är poängen med det? Eftersom båda parter slår på varandra samtidigt ser jag inte vad poängen med det är (bortsett från första rundan som sagt).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har inte läst reglerna på ett tag så med risk för att jag minns fel...

Magi: Du har förstått rätt i att det magiska försvaret är svårighetsgraden och ja, så som det är skrivet blir försvaret väldigt högt. Jag har därför husreglat så att magiskt försvar anger antalet försvarstärningar +2 som monstret får slå istället för själva svårighetsgraden.

Rustningar: Ja, åtminstone i utgåva 1 och 2 av Fantasy! Jag har dock husreglat bort försvarstärningarna för rustning. Det blir många tärningar att slå ändå.

Initivativ: Poängen är att den som har initiativet får mer valfrihet. Vill jag slå på ork A eller B? Vill jag springa iväg innan orkerna får chansen att slå på mig? O.s.v.
 
Top