Frågetecknet Ambrias feodala system

Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag har en fundering kring det ambriska feodalsystemet.

Som jag förstår det när jag läser i Grundboken delade drottningen det nya landet i sju hertigdömen och utnämnde sju hertigar. Det rikaste och bördigaste området, Yndarien, tog hon för sitt eget. Varje hertig delar sedan upp sitt hertigdöme i grevskap och baronier enligt samma princip. Så långt inget oklart. Min tolkning är att drottningen är rikast/mäktigast och sedan, i fallande ordning kommer hertigarna, grevarna och baronerna (och vissa friherrar).

Sen köper jag Slocknad Stjärna och blir lite fundersam. Vad betyder det att det i varje hertigdöme finns det som kallas Kronans mark. Vad är det för administrativ enhet? Styrs den av en av drottningens legat? Och vilket förhållande har den till styrande hertigen? Har jag missat någon viktig passage i någon bok?

Och utan att gå in på tronföljder och maktanspråk, borde inte ätterna Vearra och Brigo vara av ekonomisk marginell karaktär då de endast förfogar över, i förhållande till hertigarna, små områden?
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Sen köper jag Slocknad Stjärna och blir lite fundersam. Vad betyder det att det i varje hertigdöme finns det som kallas Kronans mark. Vad är det för administrativ enhet? Styrs den av en av drottningens legat? Och vilket förhållande har den till styrande hertigen? Har jag missat någon viktig passage i någon bok?

Och utan att gå in på tronföljder och maktanspråk, borde inte ätterna Vearra och Brigo vara av ekonomisk marginell karaktär då de endast förfogar över, i förhållande till hertigarna, små områden?
Kronomark är hertigens egen mark. Hertigarna ses som kronans folk, drottningens folk, men är ju egentligen inte det utan just hertigar, som alls icke behöver vara lojala till drottningen.
Gällande utnämningar/adlingar, så har jag svårt att tro att hertigarna får frihet att utse sådant helt själva, eftersom den mark de har till förfogande är just kronomark. Grevars och baroners mark tillhör ju andra ätter. Så min slutsats är att drottningen måste ha ett ord i leken innan någon utses till ny baron och får kronomark tilldelad.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Ja, så klart! Bra snack. Fattar inte varför jag inte förstod det direkt. Men hur kommer det sig att det i vissa hertigdömen finns fler än ett område som kallas Kronomark? Tillhör de alla hertigen? Och hur kommer det sig att Yndarien och Mervidun har fler än ett greveskap? Kanske lättast om de bara är en del av respektive hertigs mark (alltså kronomark).

När det kommer till utnämningar så står det i Grundboken, precis som du säger, att drottningen gärna är med och bestämmer lite. Även om det officiellt anstår en hertig att utnämna grevar och baroner. Där står också att det skett att drottningen gått in och utnämnt grevar som är mäktigare/rikare än hertigen.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Kronomarken behöver inte alltid sitta ihop, men styrs av hertigen och dennes fogdar. Grevskap och baronier är däremot andra ätters (men har förstått att de betalar skatt till kronan). Att två grevskap finns i samma hertigdöme kan nog ha sina förklaringar, som att området är mer bördigt, som i Yndarien. Drottningen delade ju ut områdena till adeln när det nya riket byggdes upp och valde uppenbarligen att placera två gevar i samma hertigdöme på sina håll. En förklaring som nämns är att hon vill ha bättre kontroll på vissa av dem, som Vearra, som fick mark nära hennes egen bas (den kontrollen verkar dock inte ha fungerat ...)
 
Top