Nekromanti Fråga Tips på gratis ritprogram och bra wacoms

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Har en kompis som letar efter bra programvara (istället för paint.) som är gratis (inge pirat alltså). Vet att vi hade något på tapeten förut, men minns inte vad och min googlefu stinker rent ut sagt.

Hon har dessutom funderingar på att skaffa sig en tablet/board av någon form och nu undrar jag vad man ska satsa på. Vet att diskussionen vad som var bra var på tapeten för ett tag sedan men hittar inte tillbaka till den nu. Priset ska vara medellågt, gissar att runt tusenlappen +- 500 kanske 2000 är smärtgränsen.

Har ni några bra tips så är det underbart, för min egen wacom är ett antal år gammal (men trevligt nog hade den faktiskt uppdatering till win7-rutiner yey me) och kostade då kring 1000-lappen och den är jag nöjd med, men den finns då inte kvar på marknaden alls. :gremfrown:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Bra gratis rita:

Gimp (Photoshoplikt)
MyPaint (för ritplattor)
Paint.NET (mer avancerat och bättre paint, också lite likt Photoshop)

Själv har jag en Wacom Bamboo pen och är hemskt nöjd, men då är jag inte direkt superbra på att rita heller. Där vet nog andra bättre.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gratis program...

Mypaint

Gimp

Ja, och eftersom jag postade i princip samtidigt som krank så framstår mitt inlägg som relativt meningslöst...

Vad det gäller ritplattor är det Wacom Wacom hela dan! Någonting annat är inte värt att slösa pengar på. Har i alla fall aldrig hört talas om någon som varit nöjd med något annat. Vad gäller pris och storlek så handlar det om smak. Själv har jag en plain Bamboo A6 - rena plågan! För liten för min smak. Jag skulle nog försöka att iaf köra på A4 som minst. Priserna är jag osäker på, men Wacom Intous A4 hamnar nog på 3-4k eller nåt sånt.

Vad gäller modeller och sådant så länkade Xhakhal till en bra guide för ett tag sedan.
 

skruttfia

Veteran
Joined
12 Jan 2011
Messages
52
Location
Göteborg
Wacom öht när det gäller ritplattor. De kommer med nya hela tiden, och generellt så är de nya modellerna bättre än de gamla. Priset beror mer på ritytan än något annat, så ritar man stort kan en billigare platta i större storlek vara användbar, ritar man smått kan man få tag i mer avancerad platta. Så, kolla igenom wacoms utbud, är mitt råd, och tänk efter hur stora rörelser man ritar med. Tycker man om A3 överlever man vanligtvis inte en A6-platta och tvärtom.
 

skruttfia

Veteran
Joined
12 Jan 2011
Messages
52
Location
Göteborg
Tips är att drömma om en wacom intous... De är värda att drömmas om!

Dock, det viktigaste är att pennan är i bra skick. Förvara den alltid på snällt vis så att varken udd eller sudd har tryck mot sig, så överlever allt mycket längre. Min gamla penna dog komplett tack vare att jag inte höll koll på det alla gånger...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eva Florén said:
Ah, tycker det känns igen det... :gremsmile:
Ja, så fort folk diskuterar ritplattor är det värt att söka på inlägg av Xhakhal och w176, för de brukar ha vettiga saker att säga om de här sakerna. :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Här gäller det att vara en märkeshora, i alla fall när det gäller ritplattor tills dess att alla andra märken på marknaden slutar suga brutalt.

-Vilken- wacom kvittar faktiskt. Storlek är en tycke om smak och behov, tex om man vill kunna ta med sig plattan med laptoppen.

Jag trivs bra med en small bamboo fun, och jag tycker man ska starta med an bamboo, i någon storlek istället för att direkt gå på en intous om man inte badar i pengar. En Bamboo funkar bra i början av inlärningskurvan. En intous kan man gått och väl vänta ett år eller så med att skaffa när man verkligen kommit i gång och kan utnyttja den extra funktionaliteten.

Paint Tool Sai är också gratis, (tror jag) och populärt med folk som ritar manga och annat med tydlig lineart och tydliga ytor och cellshading.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Sai har en fri prova på på 31 dagar. Tyvärr. :gremfrown:
Fasen, annars lät det på hemsidan som en trevlig sak. :gremfrown:

Bamboo låter som vanligt intressant... men så här (som någon annan sa) på årets snålaste vecka (kan inte begripa det eftersom vi inte har gjort några utsvävningar alls... sjuka under jul och nyår jobbade maken så det var gos hemma när han väl kom hem)
så har man inte råd. Fast, nu var det inte för min del jag sökte. Och själv har jag som jag sa, varit nöjd med min gamla wacom... :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Alltså. När det kommer till prestation är skillnaden mellan min gamla Wacom Volito A6, är den fullt jämförbar med min förra årets modell Wacom Bambo Fun.

Skillnaden låg i mer knappar man kan ställa in och en bättre (löstagbar och utbytbar) sladd. Så du behöver inte gråta blod över gammal wacom.
 
Top