WRNU Forumet migrerat till kvantdator!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Vår host har erbjudit ett litet antal små kunder, däribland oss, att migrera från vanlig hårdvara till en experimentell kvantdatorinfrastruktur.

Efter diskussion mellan tekniker och @Magnus Seter beslutade vi att prova det här. Migrationen genomfördes av Linode i natt utan några driftstörningar. Wrnu kör numera på en virtuell maskin som delar 16 Qbits beräkningskraft med 93 andra servrar i liknande storlek!

Kvantmekanik ger också en del oväntade fördelar. Exempelvis predictive event scanning, som är ett sätt att läsa beräkningsresultat innan de ens kört färdigt. Eftersom jag är arbetslös just nu satt jag och lekte med det här igår och lyckades slänga ihop ett enkelt plugin till XenForo som blev rätt häftigt.

Jag ska gå igenom det här med modsen ikväll, men i korthet ger det oss möjlighet att granska inlägg innan de ens skrivits! Resultaten när jag testade igår var minst sagt häftiga. I flera fall kunde den färdiga texten i ett inlägg ses i pluginet innan postaren ens öppnat editorn, alltså till och med innan en medveten intention att skriva fanns där.

The future is now, people.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Så ni precoggar visste att jag skulle skriva det här inlägget och gjorde inget åt det?

Är lite orolig att WRNU nu blir det mest rälsade forumet i världen. Saknar redan min agens.

☹
//EvilSpook
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag tycker det här greit! Nu kan jag göra andra saker än att skriva långa rants för att upplysa folk om att de har kul på fel sätt. Bra också att alla framtida högertroll blir bannade innan de ens registrerat sig, kommer att spara massor av arbete för moderatorerna. Antar att detta betyder att man öppnar det gamla kulturkrigsforumet igen?
 
Last edited:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Så ni precoggar visste att jag skulle skriva det här inlägget och gjorde inget åt det?

Är lite orolig att WRNU nu blir det mest rälsade forumet i världen. Saknar redan min agens.

☹
//EvilSpook
Jag har inte utbildat modsen i hur verktyget fungerar än, men ja. Ditt inlägg plockades upp i verktygets logg kring kl 5 i morse.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag tycker det här greit! Nu kan jag göra andra saker än att skriva långa rants för att upplysa folk att de har kul på fel sätt. Bra också att alla framtida högertroll blir bannade innan de ens registrerat sig, kommer att spara massor av arbete för moderatorerna. Antar att detta betyder att man öppnar det gamla kulturkrigsforumet igen?
Det är inte mitt beslut. Vi får se vad Magnus och modsen tycker. Arbetsbördan av att kontrollera oskrivna inlägg skulle vara ganska stor om det skenar iväg, men det ger ju tex möjligheten att punktmarkera trådar och banna folk innan de derailar skiten.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Om detta meddelande går igenom har jag hittat ett sätt att slut ut kontrollen.

Du börjar med att skriva meddelandet men trycker inte på "post reply" sedan stoppar du ner den öppna datorn tillsammans med en katt (min heter Schrödinger) i en låda.

Efter som ingen vet om meddelandet sänds eller ej så kan inte kvantdatorn ta upp det i förtid....

Smart eller hur?
alkhlhkealmölkmöleknökljnbkal nöa., -.,m a,jebnkjb
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Om detta meddelande går igenom har jag hittat ett sätt att slut ut kontrollen.

Du börjar med att skriva meddelandet men trycker inte på "post reply" sedan stoppar du ner den öppna datorn tillsammans med en katt (min heter Schrödinger) i en låda.

Efter som ingen vet om meddelandet sänds eller ej så kan inte kvantdatorn ta upp det i förtid....

Smart eller hur?
alkhlhkealmölkmöleknökljnbkal nöa., -.,m a,jebnkjb
Shit. Jag tror det här funkade. Jag kan inte hitta meddelandet i några loggar innan det postades!
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
416
Location
Linköping, Sverige
Attans. Då har ni redan blockat alla mina hatpostningar mot NFTer innan de ens skrivs. Å andra sidan har ni gjort block-kedjan värdelös.

You win some, you loose some.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Ger det här oss möjlighet att tillförlitligt banna folk preemptivt?

Übereil
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Räcker det verkligen med en kvantdator? Vi får se hur länge det dröjer innan den överhettas.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag tycker det här är en utmärkt idé och tycker gott ni kunde ha implementerat det för redan [exakt] ett år sedan!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Det förklarar varför jag fått svar ifrån Magnus Seter på PM jag inte ens visste att jag tänkte skriva.
Kan inte säga att jag förstår varför jag skulle PMa Seter med frågor om franska revolutionen, men jag måste väll tro att kvantdatorn vet bättre än mig här.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Det förklarar varför jag fått svar ifrån Magnus Seter på PM jag inte ens visste att jag tänkte skriva.
Kan inte säga att jag förstår varför jag skulle PMa Seter med frågor om franska revolutionen, men jag måste väll tro att kvantdatorn vet bättre än mig här.
Dina frågor var en följd av en lång tråd om historieomskrivning som spårade ur och låstes. Eftersom dina frågor var off topic (handlade om revolutionen specifikt snarare än historieomskrivning) så ville Seter ge dig svar i PM.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Det förklarar varför jag fått svar ifrån Magnus Seter på PM jag inte ens visste att jag tänkte skriva.
Kan inte säga att jag förstår varför jag skulle PMa Seter med frågor om franska revolutionen, men jag måste väll tro att kvantdatorn vet bättre än mig här.
Det gäller ju att se till att man svarar på inlägg och PM i rätt kvantkontinuitet. Viktigt att moddarna håller ordning på vilken kontinuitet ett inlägg tillhör och snöper av alternativa kontinuitetstrådar. Det värst är om två instanser av samma forumanvändare hamnar i flamewar med sig själv, vilket skulle kunna leda till en reva i trådsrymdskontinuiteten och i värsta fall utvecklingen av ett fullskaligt multiforum!
 
Top