Nekromanti Fortasse-artiklar

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Med risk för ytterligare en låst tråd :gremsmile: har ni här de artiklar från Fortasse som på något sätt har med nedanstående två trådar att göra. Kommentera gärna. Rent kronologiskt tror jag att det ligger till så här:

1. (nov '99) Fortasse bellum IV med Che Guevara på
2. (maj '00) Runan 32 med recension av Fortasse bellum IV
3. (jun '00) Fortasse bellum VII med recension av Runan 32
4. (aug '00) Alter Ego 9 med artikel om Runan
5. Alter Ego 10 med svar från Niklas
6. (i år) Forumdebatten bryter ut.

Om jag inte har helt fel har dessutom Johan skrivit något i Runan däremellan, eller hur? I vilken Runan och när?

Nåväl, till artiklarna:

--------ur Fortasse bellum IV-------------------

Betydelsen av att leka med tennsoldater
av Anton Bonnier

Av artikelrubriken att döma kommer nog de flesta tro att jag ska ta upp temat Warhammer eller något annat strunt från GW, men ack så fel ni alla har! Det är istället DBx-spelsystemen jag ska skriva några rader propaganda om.
De flesta har som barn, av någon konstig anledning, varit fascinerade av våld, vapen och krig. Några släpper aldrig denna fascination och leker vidare i Sveriges tyvärr fortfarande befintliga armé, vi andra som har för klen fysik (dvs samtliga man möter på ett konvent) och lite mer intelligens (hoppas alla behöriga känner sig kränkta) genom det elaka multinationella företaget Games Workshop – ett företag under vilket jag själv var förslavad tills ganska nyligen. Sedan hittade jag DBA (De Bellis Antiquitatis), ett historiskt figurspel där man kan välja arméer från forntid till sen medeltid. Spelet är producerat av de ganska seriösa Wargames Research Group som också producerar DBM, en större och mer detaljerad variant av DBA och DBR (renässansslag). Alla tre spelen följer ett liknande system, dock anpassat efter storlek och tidsperiod. Det finns många stora skillnader mellan DBx-spelen och GW-spelen:

A: DBx-arméer kostar betydligt mindre (förutsatt att man spelar på 15mm-skala – det är möjligt att spela på andra skalor, t ex 25mm.) En DBA-armé kostar under 200 kr, DBM allt från 300 och uppåt beroende på storlek. En spelbar GW-armé ligger runt 1000 kr.
B: Mer realistiskt stridssystem.
C: Bättre spelkänsla.
D: Bättre kampanjer.
E: Man kan spela romare!!!!!!
F: DBA är ett bättre konventsspel.

Tennsoldater är som sagt en oerhört viktig företeelse i vårt moderna samhälle och hittar definitivt sin rätta plats genom de system jag beskrivit ovan.

Övrig smygreklam:
Figurer och spelregler går att köpa på affären Tennsoldaten, som ligger på Rörstrandsgatan vid S:t Eriksplan i Stockholm.

-----------ur Fortasse bellum VII-------

RUNAN #32, april t 60 sidor A5, pris 20 kronor t Runan, Bromsbodavägen 33:nb, 192 42 Upplands Väsby, <a href=”mailto:runan@hotmail.com”>runan@hotmail.com</a>

Runan är Sveriges för tillfället största fansin. Innehållet behandlar till största delen rollspel, även om en del annat slinker med här och var. I höstas drog man ner utgivningstakten från ett nummer i månaden till mer överkomliga sex tjocka nummer om året. Helt okej, alltså. Inget annat rollspelsfansin har så vitt jag vet lyckats spränga trettio-gränsen, och Runan kommer av allt att döma fortsätta ett bra tag till.

Runan är dessutom en åsiktsmaskin. Sedan formatbytet kallar sig Runan numera för en ’speltidning’. Det låter ju finare än ’fansin’, eftersom det senare anspelar på helt andra ideal än de man så ivrigt förespråkar. Visst blir det fel i resonemangen ibland, men på det stora hela intar Runan en konsekvent politisk hållning – en hållning där konkurrens och marknad frälser världen (och fansinen) från allt ont.

I sin recension av Fortasse bellum IV skriver Pontus Löf, Runans fansinrecensent och layoutare: ”tendenser finns även i tidningen till politisk bundenhet (…) Artikelförfattaren får givetvis uttrycka sin politiska åsikt, men jag personligen tycker att det är trevligare att läsa politiskt obundna och objektiva spelartiklar.” Artikeln i fråga var ’Betydelsen av att leka med tennsoldater’ (av Anton Bonnier), och jag misstänker att Pontus Löf fastnade för formuleringen ”det elaka multinationella företaget Games Workshop”. Games Workshop säljer många tennfigurer för överpriser; alltså är företaget bra och ska inte kallas elakt.
Vad är då objektivt enligt Runan? Jag bläddrar vidare till nästa uppslag i fansintidningen. Där hittar jag en intervju med Claes Sundström, konventsgeneral på GothCon i år och de kommande tre åren. Konventsgeneralen säger att han ser de andra konventen som kollegor, inte konkurrenter. Pontus Löf lägger ut texten: ”Faktum kvarstår dock att rollspelare inte är så rika, då de flesta går i skolan. (…) Därför är det även konkurrens på denna ideella marknad enligt min mening. (…) Visserligen är de kollegor emotionellt, men knappast reellt. Jag vill dock inte kritisera Sundströms ideella syn på verksamheten, men i verkligheten så finns konkurrens även på denna marknad, enligt mig.” Snacka om politisk objektivitet!

Förutom propagandasidorna i början av tidningen innehåller Runan inte så mycket intressant. Två rollspelsäventyr, en bunt monster till diverse spel (denna Runan har nämligen monstertema), några alternativa historieskrivningar till Neotech, allmänna fantasy-religionsbeskrivningar – kort och gott en massa rollspelsmaterial. Vilket inte är så konstigt, Runan är ju ett rollspelsfansin. Titeln ’speltidning’ känns fortfarande avlägsen, men det innebär knappast att Runan inte skulle vara läsvärd – är du ute efter rollspel med mycket attityd är det här tidningen för dig.
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Kul att få lite reprisläsning. Eftersom jag liksom du inte verkar veta hur vi får diskuttera här på forumet och vad vi får säga och tycka, så får vi väl se vad som händer... ;-)

En sak är dock fortfarande svår för mig att förstå (ang din recension av Runan #32). Jag hittar inget politiskt ställningstagande i Pontus artikel, vilket du tycks göra. Kan du förklara vad det är du (och uppenbarligen också bla Johan Söderberg) retar upp er på?


Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Nu har jag inte artikeln framför mig just nu, men i huvudsak är det nog följande:

I artikeln målar Pontus upp konventen som konkurrenter till varandra. Halva artikeln ägnas åt en genomgång av nyliberal marknadsteori. Detta är dock inget ställningstagande, det är bara en redogörelse. Ställningstagandet är att denna teori stämmer. Dvs att man får en vettig och med verkligheten överensstämmande bild av konventssverige genom att betrakta konventen som konkurrenter om rollspelarnas pengar.

Hoppas det klargör något, fråga vidare i annat fall.

mvh Aron

"En sak är dock fortfarande svår för mig att förstå (ang din recension av Runan #32). Jag hittar inget politiskt ställningstagande i Pontus artikel, vilket du tycks göra. Kan du förklara vad det är du (och uppenbarligen också bla Johan Söderberg) retar upp er på?"
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Konkurrens är faktiskt inget som enbart tillämpas inom "liberal marknadsteori". Titta t ex på Darwin. Sedan antar jag att du kan acceptera att människor konkurrerar om annat, ex jobb, betyg, partners, röster i rd-val et cetera.

Pontus är ingen ohejdad förespråkare av liberal marknadsekonomi kan jag tillägga, eftersom jag känner honom personligen.

Han påstod att det råder konkurrens mellan konventen i Sverige. Han må ha rätt eller fel, men det är absolut inget ställningstagande för maknadsekonomi. Han sa inte att det var bra. Han kan t o m ha menat motsatsen, t ex brukar ju vänstermänniskor påpeka att det kommer att bli allt hårdare konkurrens mellan skolorna i och med nationell skolpeng och friskolor, vilket de inte alls tycker är bra.

Förstår du min poäng?




Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Konkurrens är bra.

Konkurrens konvent är bara, som jag ser det, oerhört bra.
På så sätt måste de hitta på nya knep att loka till sig
besökare och då annordnar de konvent av de mer
intressantare, fyllda med spännande spel. På så vis
förhöjs rollkulturen och därför tycker jag att konkurrens
borde finnas. Förlorarna är väll de som inte kan prestera
bättre än de andra, vilket är givet. Har du ett sämre
konvent än konkurrenterna går ingen på den, det säger sig
självt liksom. För kulturens bästa !

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Konkurrens är bra.

Den största delen av konventsbesökare kommer från närområdet och många väljer konvent efter vilket som är närmast. De som å andra sidan är benägna att åka till en annan stad på konvent tenderar i många fall att åka oavsett om konventet är bra eller inte, de åker för att jobba eller spelleda eller så åker de på alla konvent. Sen finns det en del folk som åker långt och därför kanske bara har råd att åka på ett konvent om året och väljer därför ett konvent som de tycker är värt pengarna. I stort sett är det bara de besökarna som konventen konkurrerar om och det är en så liten andel att det inte gör så stor skillnad.

Att konventen ändå måste hålla hög kvalitet för att behålla sina besökare från år till år och för att kunna visa övriga konvent och folk i spelhobbyn att de är duktiga är en annan sak. Jag tror att det är sådana faktorer som sporrar konventsarrangörer att göra så bra konvent som möjligt.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top