Fornnordiska drycker på systemet?

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Hej!

Jag har en vän med ett stort fornnordiskt intresse. Jag skulle vilja köpa nån dryck på det temat på systembolaget. Tänk vikingatema; Runor på flaskan, vikinganamn, mytologiska referenser och så vidare.

Men vad köper man?
Jag tänker mjöd men kanske finns andra roliga förslag?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Håller med @God45 om Highland Park. Själv tycker jag bäst om Highland Park Cask Strength fast då med också en tesked vatten i glaset.


Även Ardberg har lite av en vikingakänsla och är ruskigt god!

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Vill du hellre köpa öl så kanske lite vikingaöl från självaste Island skulle kunna funka?

 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Håller med om Highland Park, spirit of the bear är en favorit hos mig :)
Annars är nog mjöd det bästa :)

Annars kan man ju blanda någon drink? Kanske med typ lingon eller enbär eller liknande
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Älskade Highland Park för typ ett decennium sedan, verkligen en fantastisk välbalanserad whiskey, särskilt 18yo och vikingatemat på deras NAS-flaskor på den tiden var lite rolig (orkningasgan är ju kul). Nu har det blivit någon sorts vitmaktblaffig hollywoodvikingagrej av det, med en massa meh-NAS och smaken är betydligt mer platt. En hjärtesorg. Största smaksveket sedan bassets bytte recept på sina vingummin...

Vad gäller vikingaaktig öl kanske det vore en ide att prova sådan där norsk kveiköl. Finns mycket gott där. Kommer inte på någon specifik på rak arm, Lervig kanske har något?Vikingakopplingen kanske är mer fiktiv än verklig, men det gäller ju samtliga drycker här.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Älskade Highland Park för typ ett decennium sedan, verkligen en fantastisk välbalanserad whiskey, särskilt 18yo och vikingatemat på deras NAS-flaskor på den tiden var lite rolig (orkningasgan är ju kul). Nu har det blivit någon sorts vitmaktblaffig hollywoodvikingagrej av det, med en massa meh-NAS och smaken är betydligt mer platt. En hjärtesorg. Största smaksveket sedan bassets bytte recept på sina vingummin...
Har du 1395 kr att spendera så kan din hjärtesorg botas och du kan uppleva den gamla Highland Park så som du minns den 😊

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Även Ardberg har lite av en vikingakänsla och är ruskigt god!

Corryvreckan är annars min favoritwhisky av dem som fortfarande bara kostar tresiffrigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Corryvreckan är annars min favoritwhisky av dem som fortfarande bara kostar tresiffrigt.
Den har jag inte haft nöjet att prova. Det är Ardberg som ligger bakom den va?

Min favorit bland tresiffriga tror jag är Smokehead Rum Rebel. Men det är svårt att välja bara en, finns så mycket gott 🙂
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Älskar Uigedal och Corryvreckan, men även Ardbeg 10 är en utmärkt whiskey.

På ett helt annat register än HP.

Men vad kan vara mer viking än den nordskotska sillflottan? Old Pultney är still going strong!
 
Top