Nekromanti Forgotten Realms böckerna

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det någon som har läst de olika böcker som Wizards har gett ut genom åren? Det har blivit några stycken. Är de läsvärda? Håller de samma klass som tex. Jordan och WoT?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ett fåtal håller högre klass till dem hör (tycker jag, det här är ju subjektivt) Dark Elf Trilogin och övriga Drizzt-böcker. Några som inte är alls bra är Moonshaetrilogin däremot. Övriga FRböcker har jag inte läst men baserat på min totala läskvota av TSRs/WotCs böcker så finns det ett par guldkorn, några kassa och de flesta mitt emellan, som de flesta större bokuniversum.

Daniel "Warduke" Schenström
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Men risken är ju ganska stor att mycket blir skit med så många olika författare och så många böcker.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Risken ökar i alla fall. Men de bättre författarna (mer omtyckta kanske är ett bättre ord) är de som läses mest och därför får skriva mera. Som jag skrev ovan, det mesta är medel, en del är bra, en del är kass.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Liten detalj bara. Det är TSR och inte Wizards som gett ut nästan alla böcker. Nu råkar det vara så att Wizards köpte TSR för något år sen. Jo Forgotten Realms böckerna håller mycker hög klass. Fast jag har mest läst Dragonlance serien..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har läst de första delarna till den första Dragonlance serien och jag tyckte inte att de var särskilt bra. Historien var skriven på ett sätt som fick läsaren att tro att de bara skrivit ner vad deras rollpersoner gjort under en äventyrskampanj. Senare böcker av Weis och Hickman är betydligt bättre.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jodå...Icewind Dale-trilogin är faktiskt ruggigt bra. Fantasy på mycket hög nivå!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag började annars att läsa på en annan icke forgotten realms relaterad fantasy bok av Salavtore. Den handlade om någon demon som precis hade vaknat och som måste stoppas av två tappra hjältar, Elbyran och Pony eller något sådant. Den tyckte jag mest var skräp. Elbyran hade blivit tränad i fäktning av en älva! Den var ingen höjdare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,447
Location
Helsingborg
"Demonen vaknar"...

...har jag för mig boken heter.

Den är charmig. Jag gillar att han beskriver striderna så noga. Obs. att det är Salvatores fantasyvärld. Att någon blivit tränad av en älva skulle kunna vara helt naturligt.

Dvärgarna t.ex. i den boken var ju onda. De dränkte sina mössor i blod och fick smeknamnet blodsmössor.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att man ska ge Salvatore en chans. Det är trots allt bara <EM>en</EM> bok (om man jmf m. Eddings och Jordan)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: "Demonen vaknar"...

Jag har iofs inte läst boken i fråga, men det är väl rätt möjligt att det är en översättningsgroda - någon har kollat upp ordet "elf" i en ordbok och sett att det står "älva" eller något.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,447
Location
Helsingborg
Ingen översättningsgroda

Jag fick iaf för mig att de var små. Deras pilar synes knappt för att de var så små.

/[color:green]Han</font color=green> som har för sig att deras storlek jämnfördes med Elbyan och att de var mkt mindre
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: "Demonen vaknar"...

Det är trots allt bara en bok (om man jmf m. Eddings och Jordan)

jag har för mig att den serien är i 2-3 böcker

---------
-Netfeed-
---------
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Jordan blir sämmre och sämmre

för allt eftersom böckerna av joran kommer så blir de sämmre och sämmre.
de första böckerna var bäst

samt Eddings är blöj fantasy, den slår absoulut inte Feist eller Williams

---------
-Netfeed-
---------
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,447
Location
Helsingborg
Re: "Demonen vaknar"...

"<EM>Det är trots allt bara en bok (om man jmf m. Eddings och Jordan)

jag har för mig att den serien är i 2-3 böcker</EM>"
Nope.. Jag kollade. Det är bara en bok (på 593 sidor, utgivare Forum, inbunden).

/[color:green]Han</font color=green> som föreslår att Salvatore kanske skrev några fler fristående böcker
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jordan blir sämmre och sämmre

Jag kan inte säga att jag håller med. Jag tycker fortfarande att Jordan håller mycket hög klass, även om han gott kunde skriva lite mer om Perrin. Jag har alla hans böcker på engelska, vilket jag tycker är mycket bättre än de sönderhackade svenska versionerna.
 
Top