Flygbiljetter

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag ska boka en biljett från Barcelona till Bradley International Airport i Connecticut, USA.

Vet inte riktigt vart jag ska börja. Det finns ju massa olika såna här biljettaggregerare, eller vad de kallas (typ https://www.expedia.se/), men jag vet inte riktigt hur det ser ut med deras respektive renommé och om det finns några uppenbara fördelar med nån av dem, eller om man bara kan gå på vem som ger det lägsta priset.

Säkert finns här flitiga resenärer som har något slags insikt i frågan?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag ska boka en biljett från Barcelona till Bradley International Airport i Connecticut, USA.

Vet inte riktigt vart jag ska börja. Det finns ju massa olika såna här biljettaggregerare, eller vad de kallas (typ https://www.expedia.se/), men jag vet inte riktigt hur det ser ut med deras respektive renommé och om det finns några uppenbara fördelar med nån av dem, eller om man bara kan gå på vem som ger det lägsta priset.

Säkert finns här flitiga resenärer som har något slags insikt i frågan?
Jag bokar alltid direkt med flygbolaget. Känner inte att jag behöver någon mellanhand.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag vet inte om jag kan kallas ”flitig resenär” nu för tiden, men jag brukade använda skyscanner. Vitsen här är att få ett hum om hur lång tid en flight tar, och vad den kostar, på olika bolag utan att behöva kolla på respektive hemsidor.

Som jag minns det bokar du sedan biljetten direkt på respektive bolags hemsida.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Momondo brukar vara överlägsen. Jag har alltid fått för mig att dessa sidor får provision av flygbolagen, så det kostar inte kunden någonting.

 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
De gånger jag har kollat olika jämförelsesajter brukar alla hitta samma resor i stort sett. Jag brukar använda flygresor.se. Sedan kan man kolla flygbolagets hemsida när man vet vilken resa man vill ha, men ofta är det lite dyrare än någon onlineresebyrå.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag gör som @Dimfrost och kollar flera jämförelsesajter, det brukar gå att komma undan billigt då. Ett tips bara kolla både en två och tre gånger att bokningsbekräftelsen stämmer med de datum du skrivit in! En gång gick jag bet på en resa för att det stod andra datum i bokningsbekräftelsen än de jag skrivit in och det var inte så kul…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sure... låter bra. Men hur går du till väga för att ta reda på vilja flygbolag som trafikerar rutten och vilka priser de kan erbjuda?
Grejen med de där jämförelsesajterna är att de brukar vara rätt generösa med vad som kan anses vara dräglig flygresa. Avresa kl 0540, tre byten och kommer fram mitt i natten. Brukar vara enklare att välja avgång och resdag på flygbolagets hemsida. Men googla flight Barcelona to Connecticut. Sannolikt är det väl oavsett Iberia du kommer flyga med? Skulle inte flyga över Atlanten med något lågprisflyg. Ibland kan det skilja sig väldigt mycket mellan olika flygplatser. Och kanske är det både enklare och billigare att flyga till NY och ta tåget därifrån? Du får kolla runt lite :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Grejen med de där jämförelsesajterna är att de brukar vara rätt generösa med vad som kan anses vara dräglig flygresa. Avresa kl 0540, tre byten och kommer fram mitt i natten. Brukar vara enklare att välja avgång och resdag på flygbolagets hemsida. Men googla flight Barcelona to Connecticut. Sannolikt är det väl oavsett Iberia du kommer flyga med? Skulle inte flyga över Atlanten med något lågprisflyg. Ibland kan det skilja sig väldigt mycket mellan olika flygplatser. Och kanske är det både enklare och billigare att flyga till NY och ta tåget därifrån? Du får kolla runt lite :)
Det håller jag inte alls med om. Jämförelsesajter brukar sortera utifrån kombinerat pris och komfort.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Momondo brukar vara överlägsen. Jag har alltid fått för mig att dessa sidor får provision av flygbolagen, så det kostar inte kunden någonting.

Det blir ju dock en miljard gånger jobbigare när det trasslar att inte ha direktkontakt med flygbolaget. Och många flygbolag är fan inte kul att ha att göra med 😅 Min resa till Puerto Rico höll på att bli totalkatastrof pga strejk men Finnair tog bra ansvar och löste det när anslutande flygs bolag betedde sig som rövhattar!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det blir ju dock en miljard gånger jobbigare när det trasslar att inte ha direktkontakt med flygbolaget. Och många flygbolag är fan inte kul att ha att göra med 😅 Min resa till Puerto Rico höll på att bli totalkatastrof pga strejk men Finnair tog bra ansvar och löste det när anslutande flygs bolag betedde sig som rövhattar!
...och skälet är att om du köpt av en mellanhand så vägrar flygbolaget ta i dig med tång.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Köpte biljetter till Japan för hela familjen via momondo. Det enda sidan egentligen gjorde i detta fallet var att skicka mig vidare till Finnairs hemsida. Så jag köpte biljetterna direkt av Finnair men momondo fungerade som en väldigt bra sökmotor för vilka flygbolag som flyger när, hur och kostnad. Körde på Finnair den här gången då jag har flugit via Dubai så många gånger tidigare och ville prova en ny rutt. Flygtiden är nu 13h och 30 minuter från Helsingfors eftersom det blir samma rutt som användes under Soviet-tiden.

Jag åker den 19:e juni och åker hem den siste juli. Det enda lite krångliga för mig hittills har varit valutaväxling. Inte helt enkelt att växla 350 000 kronor till yen i Sverige. Som tur är löste det hela sig med att svärföräldrarna skickar kontanter till Haneda via personlig bankleverans när vi landar! :) Och det allra bästa är att svärföräldrarna tyckte att vi inte behöver betala tillbaka något alls. De brukar alltid vara generösa men jag trodde inte att de skulle ge min fru och mig nära 4.5 miljoner yen. Det visar att de verkligen saknat sin dotter och sina barnbarn och kanske även mig också! Men utan svärföräldrarna eller att min svägerska har ett bra jobb på en bank i Tokyo, så hade vi inte kunnat få med oss de pengarna vi ville ta med då det enligt forex etc är orimligt mycket att ta med. Jag min fru och våra två barn skall vara där i sex veckor och njuta av Disney-parkerna, Universal Studios Japan samt att min fru fyller 40 och jag tänker köpa en MiuMiu-väska till henne. Sådant kostar pengar och det tycktes inte det lokala forex-kontoret förstå. Men som sagt, det löste sig.

Men jag har aldrig haft problem med att använda momondo för att ”hitta rätt” biljetter. Sen brukar jag också köpa direkt av flygbolaget då det blir mycket mindre krångel om något skulle hända. Så sök via momondo och sen köp direkt via flygbolaget! Allt kommer lösa sig!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vad jag vet brukar det gå att reglera antalet flygtimmar och mellanlandningar på jämförelsesajter
Men de väljer ut den billigaste resan och du brukar inte kunna se flera avgångar. Så när du väl slussas vidare till sidan som säljer slutar det med att du får en dyrare resa ändå. Jag tycker de där sidorna är rätt poänglösa. Allt man behöver göra är att lista ut vilket flygbolag som är bäst på din resa.

Men om man verkligen vill göra det enkelt för sig bör man gå till en vanlig resebyrå.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Men de väljer ut den billigaste resan och du brukar inte kunna se flera avgångar.
Man får väl en lång lista på jättemånga avgångar? Eller missuppfattar jag dig?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Man får väl en lång lista på jättemånga avgångar? Eller missuppfattar jag dig?
Du får färdiga förslag. Går du in på resp. flygbolags hemsida får du en mycket mer detaljerad vy över priser och avgångar. Men vill man inte ha den möjligheten funkar det såklart bra med mellanhänder som gör en del av jobbet åt dig. Man får bara lita på att de gör det bra. Vilket inte jag gör :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Du får färdiga förslag. Går du in på resp. flygbolags hemsida får du en mycket mer detaljerad vy över priser och avgångar. Men vill man inte ha den möjligheten funkar det såklart bra med mellanhänder som gör en del av jobbet åt dig. Man får bara lita på att de gör det bra. Vilket inte jag gör :)
Ah då förstår jag hur du menar 🙂👍
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Slå på din VPN om du har en (och rensa cookies) - flygbolagen använder avancerad spårning av dig för att se till att du inte erbjuds några billigare flighter än de tycker att du borde ha, och ju mer du letar desto mer desperat tycker de att du verkar och försöker få mer pris ur dig.

"How can you get the best flight fares?
Websites regularly improve their tracking skills and attempt to gather increasing data on their clients and customize their pricing policies. Here are a few tips on how to outsmart these unfair price fluctuations:

Clear your cookies. As mentioned above, cookies store information about your location and browsing habits, so deleting them can save you from unexpected price rises. It will take you only a few seconds, but it will significantly improve your browsing experience.
Delete your browsing history and cache. Sometimes the fare becomes higher after you have visited the webpage several times. This is because websites analyze your browser’s cache to see your browsing habits. To avoid this, regularly delete your browsing history and use incognito mode. It’s very easy to enable.
Check flight comparison sites. Check reliable flight comparison sites like Kiwi or SkyScanner for cheaper ticket options. These websites usually have special deals. However, only use trusted and reliable price comparison sites. Do some research to avoid scam sites.
Use a VPN. This is probably the most reliable method. A VPN will hide the data that airlines use to customize prices. It will hide your IP, and service operators won’t be able to see where you browse from. Moreover, it will encrypt your traffic, so third parties won’t see what you do online, and you will avoid customer profiling based on your actions and data. Also, you can change your virtual location by selecting a server in a country of your choice to see the pricing differences all across the globe and choose the best deal."

 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Slå på din VPN om du har en (och rensa cookies) - flygbolagen använder avancerad spårning av dig för att se till att du inte erbjuds några billigare flighter än de tycker att du borde ha, och ju mer du letar desto mer desperat tycker de att du verkar och försöker få mer pris ur dig.

"How can you get the best flight fares?
Websites regularly improve their tracking skills and attempt to gather increasing data on their clients and customize their pricing policies. Here are a few tips on how to outsmart these unfair price fluctuations:

Clear your cookies. As mentioned above, cookies store information about your location and browsing habits, so deleting them can save you from unexpected price rises. It will take you only a few seconds, but it will significantly improve your browsing experience.
Delete your browsing history and cache. Sometimes the fare becomes higher after you have visited the webpage several times. This is because websites analyze your browser’s cache to see your browsing habits. To avoid this, regularly delete your browsing history and use incognito mode. It’s very easy to enable.
Check flight comparison sites. Check reliable flight comparison sites like Kiwi or SkyScanner for cheaper ticket options. These websites usually have special deals. However, only use trusted and reliable price comparison sites. Do some research to avoid scam sites.
Use a VPN. This is probably the most reliable method. A VPN will hide the data that airlines use to customize prices. It will hide your IP, and service operators won’t be able to see where you browse from. Moreover, it will encrypt your traffic, so third parties won’t see what you do online, and you will avoid customer profiling based on your actions and data. Also, you can change your virtual location by selecting a server in a country of your choice to see the pricing differences all across the globe and choose the best deal."

Jag förstår att VPN-leverantörer vill ha nya kunder, men det där var en väldigt massa halvsanningar och överdrifter. Visst, de gör att servern du surfar till ser en helt annan IP-adress än den din ISP ger dig, men det finns väldigt mycket mer än din IP-adress att spåra dig på.

Och på fördelen att de krypterar trafiken så att "third parties won’t see what you do online" säger jag bara... HTTPS.
 
Top