Flock seal?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har fått för mig att jag sett en och annan figurmålare här, hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag köpte Battlefield in a box - Bocage och den var tydligen flocked. Jag gillar verkligen inte flock då det bösar ned spelbordet ganska mycket och jag tycker det färgar av sig på bord och game mats. Kan jag spraya något på den för att den skall sitta rejält? Jag har sett en del videos om det, men jag är helt noob på området så jag fattar inte riktigt vad de olika komponenterna är...

Någon som vet en bra metod?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack! Blir det hårt eller är det fortfarande mjukt...? Jag skulle nästan helst vilja ha en i princip hård yta om det går att få till.

Ungefär hur mycket lim per hur mycket vatten...?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag kan inte ange proportioner, jag blandar efter konsistens. Det skall bli som aningen tjockt vatten. Och vill du använda spray flaskan fler gånger, tvätta ur den efteråt. ;)

Och tja, vill du ha det riktigt hårt kan du ju helt enkelt använda fernissa. Köp matt spraylack från antingen Army Painter eller Citadel. Spraya utomhus och med vinden i ryggen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Och tja, vill du ha det riktigt hårt kan du ju helt enkelt använda fernissa. Köp matt spraylack från antingen Army Painter eller Citadel. Spraya utomhus och med vinden i ryggen.
Bara så jag förstår, är detta kosher eller är det något som man helt enkelt inte gör om du förstår vad jag menar...? Jag förstår att det typ är i princip motsatsen till tanken med flock. :D
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Risken med lack är väl att den missfärgar flocken eller någon annan oväntad effekt, jag skulle testa på en bit först och se vad som händer. Vatten+lim eller lack i tunnare lager, flera gånger, kommer göra att flocken "krymper ihop", blir en hårdare yta och därmed inte bösar ned spelbordet.
 
  • Like
Reactions: Ram

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Bara så jag förstår, är detta kosher eller är det något som man helt enkelt inte gör om du förstår vad jag menar...?
Ah, en fråga där svaren kommer vara direkt motsägelsefulla beroende på vem du frågar =D

En del personer vägrar ju lacka sina figurer alls, ens innan flock applicerars, eftersom de tycker att det sabbar den visuella upplevelsen.

Men jag känner många som lackar över flocken, oavsett vad det är för flock. För deras prioritering är just att ha fungerande spelfigurer till ett "brädspel", som ska tåla att hanteras och packas upp och ner ur förvaringslådor. Inte små konstverk vars huvudsyfte är att stå på display i ett glasskåp.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack för svaren! Jag ger mig ut på lack-jakt. Är betydligt mer kategori 2 i Rymdhamsters post så hållbarhet slår utseende även om utseende också är jätteviktigt. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Alltså, kör på. Du kan köra valfritt märke spraylack! med tanke på hur estetiken på produkten är så skulle just JAG välja att spraya med matt lack ovanpå det blanka, för att ta ner den effekten lite grann. MEN jag har ju båda produkterna hemma.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Ja, jag vet att det finns de som absolut inte vill lacka på gräset, utan limmar på det efter lackning.
Men jag målar för tabletop, inte för tävlingar. ;)

Och jag gör faktiskt även som Jocke påpekar med mina figurer: först ett lager blanklack (eftersom det är starkare, jag använder något märke från Clas Ohlson), sen ett lager matt (mer finlir, från någon figurspelsfirma). Ibland får jag ta lite extra mattlack med pensel också för att ta bort blänket. Men efter det skall det sitta som berget!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
med tanke på hur estetiken på produkten är så skulle just JAG välja att spraya med matt lack ovanpå det blanka, för att ta ner den effekten lite grann.
Jag kom just tillbaka för att skriva exakt det =D Jag gör samma sak: först ett eller ett par lager klarlack, som är hårdare och slitstarkare (i alla fall som jag förstått det), och sen ett tunt lager mattlack ovanpå det för att få bort mycket av glansigheten. Slutresultatet är för mig en utmärkt kompromiss mellan estetik och hållbarhet.

Jag brukar till och med köra mattlacken med pensel, för då kan jag välja att lämna vissa delar glansiga om jag vill ha blänkande rustningar och sånt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Nu har jag lackat mina stora häckar och de smular nu betydligt mindre. Är rätt besviken på modellen för Bocage måste jag erkänna. Ingen vidare modell och ganska klunkig. Hedgerows gillar jag betydligt bättre. Men nu är den i alla fall användbar utan att man måste storstäda efter varje runda.. :) Tack alla för svar/tips!
 
Top