Nekromanti Flera timmar lång mellanlandning i Peking. Lämna flygplatsen?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om mellanlandningen är under 72 timmar har man tydligen möjlighet att ansöka om visumundantag (som jag uppfattat det görs det på plats på flygplatsen i Peking). Så med flyg som landar ca 9:30, och nästa flyg går strax efter midnatt, lite frågetecken som jag inte hunnit räta ut. Så om någon vet får ni gärna tjoa till :)

* Hur/var fixar man faktiskt visaundantaget?
* Var finns lämpligt ställe att lagra handbagaget?
* Transportsätt som rekommenderas, och som ej rekommenderas?
* Vad är värt att se? Trevlig park att strosa runt i om det är hyfsat väder, osv?
* Förslag på ställen att äta på?
* Växla pengar innan resa eller på flygplatsen?
* Annat att tänka på?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Köp inga taxibiljetter av de uniformerade kineser som står vid nåt bås nära taxibilarna. Gå direkt fram till en taxi istället.

Förbjudna staden och himmelska fridens torg är häftiga att se och ligger bredvid varandra. Äta tycker jag man kan göra lite var som helst, det mesta är gott.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lupus, SMS:a mig i morgon under arbetstid så ska jag fråga en kollega.

jag har så mycket att göra på jobbet just nu att jag inte vet vad jag heter och kommer att glömma bort den här tråden om 5 minuter.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Björn den gode;n239961 said:
Hur gick det?
Att jag lyckades dra på mig en förkylning strax innan jag åkte, vilket klart försämrade upplevelsen. Men det var enkelt att få transit-visat/visa-undantaget, vilket man fixade på flygplatsen. Men det är mycket säkerhetskontroller på flygplatserna.

Efter jag kom ut i den publika delen av ankomstterminalen fanns det ett litet företag där man kunde betala för att de förvarade bagaget. Både de, och de i informationsdisken som hänvisade mig dit, hade dock väldigt knackig engelska (vilket man nog får räkna med är det generella).

Tåget och tunnelbanan var rätt billigt, men redan förträngt vad jag betalade. Har för mig det var typ 40-50 kronor att åka in från flygplatsen, sedan 2-5 kronor per resa med tunnelbanan.

Jag åkte in till södra hållplatsen för Himmelska fridens torg, och hade tänkt gå norrut mot en annan hållplats. Dock var det köer för att komma in på torget, och kön till Eiffeltornet var kort i jämförelse. Så jag valde att runda torget, men det motsvarade nog att runda en stadsdel i Stockholm. Det var en bra promenad österut innan jag ens kunde börja gå norrut. Så kartan jag hade skrivit ut från Google Maps kom väl till användning, även om jag bara följde större gator med bra uppfång.

Smog... Det är så illa som folk nämner. Som ett konstant molntäcke.


Sedan hade jag inte reflekterat över att hemresan var en distans med kinesiskt inrikesflyg. Så i Chengdu så blev det att skriva in sig i en bok med vilket flyg man skulle vidare med för att lämna landet. Där hade jag också ett flera timmar långt stopp, men under natten. Dock på Air Chinas terminal fast det en "nap-in", där man kunde hyra ett bås med fällbar fåtölj.
 
Top