Nekromanti Flera slag med stegrande svårighet

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag har suttit och retat mig lite på en sak, som tack och lov lär lösa sig i Eon IV...

Upplägg: RPn får slå för exempelvis Historia. (Inte för att hitta en specifik detalj, utan mer generellt - "Hörru SL, vad vet jag egentligen om Zargan?") Rimligen borde det framkomma mer kunskap ju bättre resultat man får, men jag tycker inte att det känns riktigt smidigt som systemet nu är upplagt. Ska man se på effekten för att avgöra vad RPn vet?

Det jag tänkte mig är att man får slå flera slag med stegrande svårighet (Ob1T6, Ob2T6 etc...) tills man misslyckas, och för varje lyckat slag ger spelledaren stadigt mer sällsynt information. Kan det här vara juste?

Två viktiga punkter:
1. Jag har ett rätt bra hum om några situationer där det lär komma upp, så jag kan förbereda "nivåer av information".
2. Mina spelare gillar verkligen att slå tärningar. :gremsmile:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Låter asbra. Ser inga problem med det, kanske att det kan ta lite tid men det låter som om det vore värt det.

//Lallo - som troligtvis kommer husregla detta när han spelar andra spel.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det som kan bli jobbigt är SLs innehåll av information.

SLAG 1: "Riddarätten Bargosh är stor. Den är känd för sin krigiska ådra"

SLAG 2: "Flaggan är röd med ett vitt kors på"

SLAG 3: "Borgen är belägen i Kazyk"

Slag 4: "Ehh... De har ibland knätoffsar till deras borgafester".

Kanske ett problem men behöver inte vara.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
It's not a bug, it's a feature! :gremsmile:

Allvarligt, du har helt klart en poäng. Det fungerar givetvis bäst i fall där SL kan förutse någorlunda vad RPna kommer att vilja ha information om, men annars är det kanske inte värre än att den mer svåråtkomliga informationen inte nödvändigtvis är relevant så mycket som intressant kuriosa. Allt beroende på hur mycket SL vill improvisera också.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag skulle personligen gissa att sånt som är för de "svåraste" slagen är (iallafall mot historia) något som har försökts dölja eller helt enkelt något orelevant som bara finns nämnda i förbifarten, men som RP drar sig till minnes :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Vilket är lite synd då man ofta vill att svåra slag ska generera grymt resultat. Att börja bakvänt med att slag 1 ger info om knätoffsar känns lite irrelevant. Ett förslag är att du börjar med bred info och sen riktar in den:

Slag 3: SL: OK om du lyckas får du info om heraldiken, ätten eller militaria för släkten. Vad väljer du?

Slag 4: Eftersom du valde militaria kan du nu få reda på vilka deras favoritvapen är och hur de används (jag är här övertygad om att man kan nyttja något av eons regler för olika attacker så de spelarna vet hur krigarna kommer manövrera i sina slag) eller yada.

Eller så fortsätter man bara på militaria utan valmöjligheter.

Men då uppkommer ett nytt problem. För varje färdighetskast i äventyret måste SL vara ruskigt förebredd. Alternativet är att endast ha den här funktionen för vissa nyckelscener men vad gör du då med de andra scenerna?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Niklas73 said:
[- - -]

Alternativet är att endast ha den här funktionen för vissa nyckelscener men vad gör du då med de andra scenerna?
Blänger på spelarna och frågar "hur fan kan ni tro att det där är relevant?". :gremwink:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Systemet som du beskriver används i exempelvis äventyret Katres Gåtor. I vår spelgrupp använder vi det mycket, dels i fall där spelarna undrar hur mycket de känner till om en viss händelse, men även vid diskussioner. Om två spelare vill debattera kring Magiteori slår båda slag mot färdigheterna stegrande och den förste att misslyckas förlorar diskussionen. Kanske inte lika bra som det system för sociala strider som beskrivits för Eon 4, men det fungerar.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jo, jag märkte senare att det finns drag av det där i Katres gåtor. Och jag som tyckte jag var så slug...
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jo, jag märkte senare att det finns drag av det där i Katres gåtor. Och jag som tyckte jag var så slug...
Att flera börjar med samma husregel oberoende av varandra tyder väl bara på att den är bra?
 
Top