Fler ställen som SL glömde? - Vagnståget

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Inspirerad av en av de bästa artikelseriernaen av de bästa bloggarna någonsin kommer här en liten tanke baserad på ett par youtubefilmer jag nyligen såg (jag har ingen aning om hur bekräftad informationen som ges i filmerna är, jag bryr mig egentligen inte om det är sant eller påhitt så länge det låter coolt att ha med i en fantasyvärld):


Vagnståget, även känt som "trossen" eller senare "trängtrupper" på svenska. Det som alltid slår mig när någon faktiskt börjar bryta ner bakgrunden till sånna här historiska saker var vilka väldiga projekt allting var. Bara hur mycket mat alla hästar behöver äta - lycka till med att hitta tillräckligt många ängar längst vägen för att utfodra dem alla (vilket väl också är en bra förklaring till varför arméer generellt sätt var mycket mindre på den tiden). Jag vet inte hur ni ställer er till krig i era fantasyvärldar, men själv gillar jag att låta krig pågå _någon annanstans_ än där själva kampanjen utspelar sig, så saker kopplade till vagnstågen som förser de stridande arméerna är ju exakt sånt jag borde ha med i min setting!

Antingen gigantiska, ringlande konvojer med massiva vagnar som behöver ta sig fram genom landskapet, eller de mindre, uppdelade småvagnarna som letar sig fram längst alla möjliga sidovägar. Båda ypperliga källor till potentiellt äventyr där de kanske behöver lite äventyrare som kan tänka sig att säkra vägen framåt från banditer, eller kanske behöver scouta ut en helt ny väg genom någon mörk skog för att den tänkta vägen visat sig oframkomlig. Eller så har kanske någon försvunnit från vagnståget, men karavanen måste dra vidare, så rollpersonerna blir lejda att leta upp den försvunna personen (eller kanske i alla fall prylarna perosnen försvan med).

Är man längre ifrån platsen där själva stridigheterna kommer pågå kanske man istället springer på insamlandet av alla resurser som behövs och problemen som råder där. Kanske behöver ett bandit gäng stoppas även här för att de stjäl den mat bönderna borde sälja till armén (armén själva har svårt då de flesta stridisarna ju är borta på krig). Eller bara undersöka varför planerade leveranser inte har kommit fram än. Eller kanske ett mer undersökande äventyr som kretsar krig bedrägeri runt saltfläsk? Stölder från lagerhusen som måste undersökas. Eller bara vakttjänst vid lagerhusen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En armés marschhastighet är ju också direkt avhängd trängen/trossen. Om ni släpar grejerna med oxar kommer det ta längre tid än om ni använder hästar. Det här blev kärnan för stridigheter i Carrion for the Carrion Crows:

1654791680032.png

För att möjligheten att försvara en hel ö från angripare hängde nästan helt på att ha trupper på rätt ställe vid rätt tillfälle.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
En armés marschhastighet är ju också direkt avhängd trängen/trossen. Om ni släpar grejerna med oxar kommer det ta längre tid än om ni använder hästar. Det här blev kärnan för stridigheter i Carrion for the Carrion Crows:

View attachment 9065

För att möjligheten att försvara en hel ö från angripare hängde nästan helt på att ha trupper på rätt ställe vid rätt tillfälle.
Intressant! Fast om det ska vara dagsmarscher borde man nog halvera dem för att det ska bli rimligt. 1 mil om dagen med oxar och 2 med hästdragna kärror på skapliga vägar verkar ha varit mer eller mindre standard före mekaniseringen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
1 mil om dagen med oxar och 2 med hästdragna kärror på skapliga vägar verkar ha varit mer eller mindre standard före mekaniseringen.
Därav “bad road”-kolumnen!

Hela kartan har bara en enda “good road”, som går mellan huvudstaden och största hamnstaden.
 
Top