RECENSION Fizban's Treasury of Dragons [5e]

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag håller på att läsa Fizban's Treasury of Dragons. Min förevändning är att drakar ska vara viktiga i det här 5e-häxkrälet jag tänker köra typ nästnästa år, men mest är det nog att jag är en sucker.

Vi talar om en bok om drakar, alltså, och ingenting annat. Hårdpärm, 224 sidor, med en inledning, sex kapitel, och längst bak en lista på varelser efter CR och typ. Det finns ett gäng "sidebars".

Jag kommer att beta av några kapitel per post, för det blir för mycket annars.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänker inte gå händelserna i förväg, men boken är inte vad jag vill ha.
Jag säger inte att boken är dålig, tvärtom har den fått väldigt bra kritik av andra.
Boken är gjord på ett modernt sätt, precis som t.ex. Guildmasters' Guide to Ravninca.
Jag vill ha böcker så som de gjorde för 10+ år sedan.
För mig är boken i stort sett värdelös för jag arbetar inte med böcker på det sätt som WotC vill att jag ska arbeta med böcker.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Elegy for the First World. Det börjar inte så bra: med en dikt, ett urgammalt drakpoem om den "första världen", den som alla andra världar är barn till. Den är fruktansvärt dålig. Wizards borde väl ha råd att betala en riktigt poet för att göra sånt här åt dem?

Sedan kommer en ensidas presentation av boken. Den inleds av ett citat av Fizban i bokens titel: vi talar alltså om en ärkemagiker som egentligen är drakguden Paladine från Krynn. Det är rätt b, det ska vara roligt, men verkar var skrivet av någon som inte förstår vad humor är. Resten gör jobbet, man fattar vad det är för bok och vad som väntar.

Sedan kommer två sidor om denna första värld och några stycken om drakar i Forgotten realms, Greyhawk, Dragonlance och Eberron. Sist kommer konceptet "Dragonsight" - det går ut på att en del drakar har parallella liv i flera världar samtidigt och vissa av dem utvecklar med åren en förståelse för detta och kan därmed bli extra episka och koordinera sina planer över flera planer. Det här slår en en ton som kommer att vara genomgående i den här boken: drakar är supermagiska. Jag har själv lite svårt för det, jag tycker det räcker att de är eldsprutande, flygande jätteödlor som gillar guld, men i DnD är de mycket mer. Man får försöka leva med det om man ska läsa den här boken.

Sammanfattningsvis: underkänt.

Chapter 1. Charachter creation. Kapitlet är för spelare.

Det innehåller nya dragonborns, som här delas upp i tre distinkta raser, en för färgade drakar, en för metalliska drakar, en för ädlestensdrakar. Den stora grejen jämfört med PHB är de nu kan använda sin drakandedräkt sin prof gånger mellan varje lång vila, och att de kan byta ut en attack mot den om de tar attackhandlingen. Inget att säga om detta, men man får ju så klart de här om köper monsterboken som kommer i januari.

Efter folken kommer två nya subklasser, en för munkar och en för utbygdsjägare. Munkgrejen är rätt töntig, utbygdsjägargrejen rätt kul; man får en "drake" [läs ordet på engelska, ni vet en ödle-drak-hund] som växer efterhand som man stiger i nivå och till slut kan rida på när den flyger.

Sist kommer några knep som man kan få som "gåva" av drakar. De är rätt fräcka och funkar fint med 5e:s strävan att låta folk göra unika rollfigurer.

Sammanfattningvis: helt okej.

Chapter 2. Dragon magic. Kapitlet är för spelare.

Först kommer sju trollformler. De känns mest onödiga.

Sedan kommer tretton magiska föremål. De känns mest onödiga.

Sedan kommer fyra andra magiska föremål, "hoard magic items". Det är magiska föremål som kan laddas upp av magin i en drakskatt - ja, det är löjligt - och blir mäktigare ju större skatt de förvaras i. Så du hittar en +1 Fruktkniv i en drakunges skatt men om du kan smuggla in den i en urgammal drakes blir den en +3 Fruktkniv av Doom. Meh.

Sedan kommer åtta "Draconic gifts". Kommer ni ihåg att drakar är sjukt magiska? De är så magiska så att om man mördar en av dem kan man få en fräck magisk förmåga och ett coolt märke som matchar! Ju mäktigare drake, ju mäktigare gåva. Jag gillar det här. När mina spelare dödade en urgammal drake i min kampanj gjorde jag en tabell som alla som åt av hjärtat fick slå på. Det här är typ samma sak, fast inte lika fräckt för de som har skrivit det är inte metall nog. Men jag gillar det! Idén är cool och gåvorna passande.

Sammanfattningsvis: rätt onödigt, men de där gåvorna fick de till helt okej.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Hoppar lite här!

Chapter 6. Bestiary. Det här kapitlet är för spelledare.

Okej. 70 stat block. Alla nya, tror jag. Tillsammans täcker monsterna här in alla CR från 1/8 till 30, förutom 25 och 29.

Viktigaste här är så klart de fem sorterna av ädelstensdrakar, som alla får fyra block var (wyrmlig, young, adult, ancient). Dragonturtle får tre stat block till - det i MM är för en vuxen. Sen är det en massa olika varelser - "greatwyrms” (om din grupp är för mäktig för urgamla drakar), odöda drakar, dragonborns, humanoida drakföljare, med mera, med mera. Det är väl inte så mycket att säga om detta: här finns de som "måste" vara med och en hel del annat, en del monster från äldre utgåvor som släpps in i 5e för första gången. Några fler monster med draktema lär ingen behöva. (Eller! De har inte med lindormar, som ju har en historia i DnD; jag ska skriva en arg insändare till DN om detta).

De har gjort en ändring från hur drakar funkar här jämfört med MM noterar jag. Frightful precense är bortplockat. Istället för det har många andedräktsattacker en extra effekt för den som bommar sitt save. Jag gissar att detta är modellen i den kommande monsterboken (om några drakar nu kommer med där) och i DnD2024.

Sammanfattningsvis: klart godkänt.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag tänker inte gå händelserna i förväg, men boken är inte vad jag vill ha.
Jag säger inte att boken är dålig, tvärtom har den fått väldigt bra kritik av andra.
Boken är gjord på ett modernt sätt, precis som t.ex. Guildmasters' Guide to Ravninca.
Jag vill ha böcker så som de gjorde för 10+ år sedan.
För mig är boken i stort sett värdelös för jag arbetar inte med böcker på det sätt som WotC vill att jag ska arbeta med böcker.
Ja, den har ju fått väldigt bra respons överlag. Och det kommer den att få av mig också, eller bra i alla fall. Jag tycker den innehåller mycket matnyttigt, faktiskt, men, ska inte spoila min recension. Återkommer om det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag gillar verkligen den här recensionen! Jag använder ju aldrog monster böcker så kommer inte köpa den men gillar din recension.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag gillar verkligen den här recensionen! Jag använder ju aldrog monster böcker så kommer inte köpa den men gillar din recension.
Tack! Jag ska göra kapitel 3-5 också (har bara halva kap 5 kvar att läsa), men oklart när jag hinner. Träning, spelleda, öldrickning och annat kommer att ta en massa tid den här veckan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Chapter 3. Dragon in play. Det här kapitlet är för spelledare.

Nu kommer vi till boken kärna. Kapitlet innehåller fem delar: rollspela drakar, följeslagare, möten med drakar, drakäventyr samt drakkampanjer.

Kapitlet innehåller en hel del fluff - saker som drakars namn, livsfaser, sexliv, död och odöd, religion. Allt det här är okej, men det som gör kapitlet är alla tabeller och äventyrskrokar. Här finns ett gäng tabeller för att skapa en drakes personlighet - allt är inte klockrent, men mycket är det och tabellerna får iallafall igång min fantasi, det är lätt att spinna vidare på temana i dem. Och sedan är det äventyrsfrön, äventyrsfrön, äventyrsfrön, säkert över hundra stycken i bara detta kapitel. Nästan varenda underkapitel kommer med en eller flera tabeller laddade med äventyrsfrön. Till det kommer att texten är full med konkreta tankar kring hur man kan använda drakorganisationer, drakrelaterade kampanjhändelser, drakfraktioner och så vidare i spel. Här finns massor av speligt material, ett materiel som har både bred och djup och bara i detta kapitel får du nog med material för att köra drakäventyr och drakkampanjer resten av din livstid. Kvaliteten är förvisso något omväxlande, men det mesta är faktiskt bra.

Här finns lite regler också, några tips på hur man kan modda drakars statblock och några traits man kan ge till en drakes minioner. Inget märkvärdigt, men habilt utfört.

Sammanfattningsvis: med beröm godkänt.

Chapter 4. Lairs and hoards. Det här kapitlet är för spelledare.

Kapitlet har tre delar, en för lyor, en för skatter och en för att generera skatter.

Den första delen är rätt kort, och består mestadels av förslag på nya regionala effekter och lya-handlingar.

Den andra delen är också rätt kort. Lite fluff om skatter och så lite tabeller för att göra en drakes skatt lite mer intressant - även här finns tabeller som är speliga, som ger en frön som det går att väva in i sitt äventyr.

Den tredje delen är även den kort, och innehåller ett system som ger typ samma värde som skattetabellerna i DMG, men som gör draksaktter lite mer drakiga.

Tillsammans ger det här kapitlet DM kött på benet när det gäller att designa en drakes lya och skatt och göra dem lite mer unika, lite mer förankrade i världen. Det är inget märkvärdigt, men det är heller inget fel på det.

Sammanfattning: klart godkänt.

Nu återstår kapitel fem, som inte är någon fröjd att läsa. Jag har typ 3/20 delar kvar av det. Ska läsa ut det så fort jag kan och sedan göra en post om det och så en avslutande post.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Chapter 5. Draconomicon. Det här kapitlet är för spelledare.

Det här kapitlet var rätt tungt att ta sig igenom. Inte för att det var dåligt, tvärtom. Jag ska förklara.

Det här kapitlet innehåller 20 underkapitel, som vart och ett avhandlar en typ av drake.

De som är med är
metalliska drakar x5
kromatiska drakar x5
ädelstensdrakar x5
draksköldpaddor
måndrakar
älvadrakar
skuggdrakar
djupdrakar

Varje underkapitel består av fyra delar-
a. Skapa drake av typen x. En tabell med åtta personlighetsdrag, en tabell med sex ideal. Slumpa eller välj.
b. Äventyrsfrön tillhörande draken av typ x. En tabell med åtta äventyrsfrön. Sedan kommer en underunderavdelning som heter "connected cretures". Denna säger något om hur draken av denna typ förhåller sig till omvärlden samt fyra tabeller. En för bäbisdrakar med sex poster, en för unga drakar med sex poster, en för vuxna dragar med åtta poster och en för urgamla drakar med fyra poster. Varje post består av en eller två meningar, som beskriver en konkret scen eller situation.
c. Lyan för draken av typ x. Lite fluff, sedan förslag på vanliga fenomen i sådana drakars lyor, sedan "lair actions". Ett antal drakar får också en karta över en exempelluya, ritade av Dyson Logos.
d. Skatter för draken av typen x. Fluff, och en tabell med åtta poster med konkreta exempel.

Det är inte så kul att läsa det här, sida upp och sida ned. Men! Innehållet här bra. Man får massor med hjälp med att göra varje drake speciell i termer av personlighet, lya och skatt. Allt är inte bra och det förekommer en del upprepningar, men det förtar inte att det mesta är bra, konkret, lätt att använda. I det här kapitlet finns det uppslag till hundratals scener, äventyr och kampanjer med drakar. Och det är lätt att utifrån den här strukturen och de här tabellerna själv spinna vidare och hitta på mer, snarlikt material. Det här kapitlet innehåller nog för att hålla dig och din spelgrupp sysselsatta resten av era liv och en bra bit av evigheten också med bara drakar.

Sammanfattningsvis: med beröm godkänt.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Sammanfattningsvis tycker jag att Fizban's Treasury of Dragons är riktigt bra. Personligen har jag svårt med det här med att drakar är supermagiska varelser med parallella liv i olika världar, men det får jag väl svälja, det är en personlig preferens bara. Som framgår ovan tycker jag inledningen är lite svag och det två första kapitlen känns mest som ett försöka att lura spelare att köpa boken. Spelledarkapiteln är dock mycket gedigna, en bra kombo och fluff och det konkreta som formligen svämmar över av idéer och uppslag. Boken innehåller material för den som bara vill köra en encounter med en wyrlmlig i Forgotten realms eller den som vill göra en episk högnivågrej som spänner och samtliga existensplan. Allt material är inte starkt, men mycket av det är det, och allt är skrivet av någon som förstår att den som köper det här är en DM som vill ha konkret hjälp med att gestalta och preppa saker, inte sida upp och ned med blomsterprosa (det finns, men det spelar andrafiol här). Jag tycker att boken är precis det den utgör sig för att vara och gör precis det en sån här bok ska göra.

Jag tycker inte man ska köpa det här om man bara är en spelare. Det är en bok för spelledare, och om man vill köra en ren drakkampanj eller bara göra drakarna i sin vanliga kampanj mer minnesvärda så är den här boken helt rätt köp. Jag har just kört SKT med extra drakar och jag skulle ha haft stor nytta av den här boken, till exempel, den skulle ha lyft allt jag gjorde med drakarna, från hur jag beskriv dem till hur jag gjorde deras lyor. Smal, men bra, kort sagt.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OK, du har just läst igenom DnD5s drakbok: tycker du att du kan drakar bättre nu än tidigare? Verkligen?

Hur många drakar kan du namnge?
Förlåt, den var en retorisk fråga.
Jag är nöjd om du kan namnge tio drakar: de fem kromatiska och de fem metalliska.
Men det är inget du lärde dig av att läsa Fizban. Det är något du kunde tidigare. För de tio drakarna har funnits i DnD i 45 år.

Det finns många ikoniska monster i DnD:
- om jag visade dig en svartvit siluett på en beholder så skulle du känna igen och namnge den.
- samma sak med ettin, medusa, centaur,...
- och givetvis en drake.

Förutom att de tio klassiska drakarna har olika färg och personlighet, så har de olika utseende. Väldigt speciella utseendedrag faktiskt.
Om jag visade dig 10 siluetter på de tio klassiska drakarna, som visade deras karakteristiska utseenden - hur många tror du att du skulle lyckas namnge korrekt?
Och hur många borde du kunna namnge korrekt efter att ha läst den stora drakboken?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
OK, du har just läst igenom DnD5s drakbok: tycker du att du kan drakar bättre nu än tidigare? Verkligen?

Hur många drakar kan du namnge?
Förlåt, den var en retorisk fråga.
Jag är nöjd om du kan namnge tio drakar: de fem kromatiska och de fem metalliska.
Men det är inget du lärde dig av att läsa Fizban. Det är något du kunde tidigare. För de tio drakarna har funnits i DnD i 45 år.

Det finns många ikoniska monster i DnD:
- om jag visade dig en svartvit siluett på en beholder så skulle du känna igen och namnge den.
- samma sak med ettin, medusa, centaur,...
- och givetvis en drake.

Förutom att de tio klassiska drakarna har olika färg och personlighet, så har de olika utseende. Väldigt speciella utseendedrag faktiskt.
Om jag visade dig 10 siluetter på de tio klassiska drakarna, som visade deras karakteristiska utseenden - hur många tror du att du skulle lyckas namnge korrekt?
Och hur många borde du kunna namnge korrekt efter att ha läst den stora drakboken?
Jag förstår faktiskt inte vad du fiskar efter här.

Om jag "kan" drakar bättre är för mig lite vid sidan av saken. Jag tänker inte plugga in boken och är inte så intresserad av det nuvarande fluffet i vilket fall. Men jag har fått massor av inspiration. Var det värt 449 SEK? Kanske inte, men jag var nyfiken och det var värt i alla fall 300 SEK.
 
Last edited:
Top