Nekromanti Fixa Explosion, nån?

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Hej,

Har precis börjat en ny(gammal) kampanj som kommer vara rätt så magitung och dessutom grotta ned sig i Mundanas magiteori och natur(?)lagar.

I vilket fall, en av de rackarna till spelare vill att hans karaktär ska kunna Explosion och som den är skriven så är den ju... inte bra.

Mina huvudsakliga problem med effekten:
- Den är väldigt luddigt beskriven
- Den får ett föremål att explodera, oaktat material. Så, förutom att göra lite skada räcker en första magnitudens Explosion för att förstöra en plåtrustning?

Så, är det någon som har tweakat Explosion sen tidigare, eller har spontana förslag på fix?

Vad jag vill uppnå/tankar hittills:
- Olika svårt att spränga olika ämnen. (En explosion är väl egentligen när något brinner jäkligt fort, olika ämnen har olika antändingstemperatur osv, därav bör det inte vara lika lätt att få alla ämnen att explodera. Att sedan allehanda material inom sprängradien tar skada är en helt annan sak.)
- Effekten ska kännas någorlunda "vetenskapligt rimlig" i hur den funkar (jag vet, vissa vill ha sin magi som "wow!" men det här är inte en sån kampanj)
- Det ska vara tydligt vad man kan/inte kan hitta på med den.

Tacksam för idéer och uppslag

/ Phelan
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag skulle nog dela upp det i två delar, detonation (tryck) och deflagration (hetta/eld).

Detonation skulle vara pneumotropisk och slunga iväg folk. Eventuellt kan den orsaka någon form av fallskada. Detonation är ju lite som en "luftstöt" med area-effekt.

Deflagration skulle vara pyrotropisk och egentligen bara en variant på Eld med tillägget att den är momentan. I gengäld kan man nog höja skada och antändningsvärde lite.

Den konkreta explosionen skulle då vara en kombination av dessa effekter. Därtill skulle den inte förstöra föremål (såvida de inte är bräckliga och rimligen skulle ha förstörts av tryck-skadan eller antändningsvärdet).

Om man vill ha en effekt som smular sönder föremål så skulle jag nog skapa den separat (troligen geotropi eller ataxatropi beroende på utformning).
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Ok, nånting sånt här då kanske?

Eufrats Emfatiska Explosion (4)
Består av effekterna Detonation magnitud 2 och Deflagration magnitud 2

Alstra Termotropi Ob4T6 (4 filament)
Transformation 2 filament Termotropi till 2 filament Pneumotropi Ob4T6 utan transformationsförlust
Besvärjelse Ob2T6 (Detonation mag 2)
Besvärjelse Ob2T6 (Deflagration mag 2)
Tidsåtgång 2 rundor

En explosion sker i luften på en punkt inom 30 meter och inom synhåll från magikern. Explosionen gör Ob2T6 Trauma, Ob1T6 Smärta på två kroppsdelar per varelse och har Antändningsvärde 6 på allt inom 1 meter. Inom 2 meter gör Explosionen Ob1T6 Trauma, Ob1T6 Smärta på en kroppsdel per varelse och har Antändningsvärde 4.

Explosionen skapar även en tryckvåg. Varelser och föremål inom 2 meter trycks tillbaka från explosionens centrum lika många meter. Misslyckas de med ett Lätt Ob2T6 slag mot STY ramlar de även omkull.

Mmm, ska suga på den, tack för input!

/ Phelan
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Drunoks Drängar said:
Explosionseffekten

Det här tycks vara en liten regelbugg, men faktum är att det inte finns det minsta hinder för att regelrätt designera till exempel en människas hjälm eller huvud som mål för effektens verkan. Konsekvensen skulle då vara att ett buret föremål defacto förvandlas till en splittergranat. Då vi inte gillar tanken på att rationalisera bort användandet av rustningar på Mundana, föreslår vi istället att den magiska effekten skapar en explosion på utvald punkt. Punkten måste givetvis vara förnimbar av magikern som väver effekten.
Saxat från Eon-korratan

För övrigt, fundera på areaeffekt + explosionseffekten i grund på en ringbrynja, då en ringbrynja kanske innehåller tusentals ringar.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Eftersom EONs magiregler antyder att man inte kan skapa något från ingenting utan teotropi, så har jag valt att ignorera korren och köra på originalreglerna. Det betyder mycket riktigt att en hjälm kan sprängas och att den därefter har brytvärde noll. Jag kör alltså precis som vanligt med effekten explosion med detta tillägg i husreglerna:

Det krävs ett kilo sammanhängande material per filament för att det skall resultera i en explosion, i annat fall understiger mängden massa den kritiska nivå då det går att beteckna effekten som en explosion, varvid hela effekten slutar fungera. Dvs, en bröstplåt eller en sköld är rätt krånglig att spränga, likaså ett tvåhandat svärd. Men en hjälm kan man nog spränga i bitar.

Effektivc besvärjelse? Förvisso. Men inte värre än en fjärde gradens mångalenskap, eller heliotropins övertalningseffekter, eller olära och dylikt. En hjälm väger sällan mer än 2 kilo, och det är inte troligt att OB2T6 kross räcker för att ta ihjäl en person, speciellt eftersom personen ändå kommer ha skydd av vadderingen under metallen som exploderar.

Har även tolkat effekten eld annorlunda än flera andra användare på forumet. På eld står det att varje runda en kroppsdel befinner sig i eld så tar man skada. Rent effektivt betyder det att med en areaeffekt som omsluter en människa när ett eldklot kastats, och den människan inte är skyddad av något, så tar personen följdaktligen OB7T6 trauma och lika mycket smärta.

... men, det räcker med att en kroppsdel är skyddad av kläder för att man skall ha skydd i en runda. De flesta människor har kläder på allt utom händer och huvud, vilket rent effektivt tar bort det mesta av skadan, i alla fall tillräckligt för att flytta sig och inte få mer skada.

Finner inte effekten explosion varken för bra eller för dålig. Den är utmärkt balanserad, för EONs spelsystem, i mina ögon. Detsamma med eldklot och sådant.
 
Top