Nekromanti Filosofi/Om Gud och sånt

Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Jag har läst om en massa religioner och filosofier som har tankar om vad Gud är, och de flesta är varianter på att Gud är antingen alltigenom god, en blanding av gott och ont, eller helt likgiltig.

Jag undrar ifall någon har hört talas om en religion eller filosof som har lagt ut hypotesen att Gud skulle vara alltigenom ond, en perfektion av ondska? Jag pratar inte om satanism eller djävulsdyrkan nu, utan en teori om universums skapare.

Tacksam för svar!

The meek shall inherit the earth, but the brutes shall be masters of the universe
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Jag tror att gud är ond...alla gudar förresten.

Jag tycker att alla gudar är alltigenom onda...om dom finns...

Varför skulle någon skapa ett universum eller jorden eller liknande för att vara snäll? Gud skapa ju jorden för att få världsherravälde...

Varför har inte gud något namn? Andra gudar heter Ganesha och Oden...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Guds namn...

"Varför har inte gud något namn? Andra gudar heter Ganesha och Oden..."

- Du.. Gud har faktiskt 99 namn enligt Koranen (+ Allah) och i Judendomen kallas han Adonai (eftersom hans namn är för heligt för att uttalas). Hos oss heter han Jahve (som felaktigt brukar skrivas Jehova, eftersom det inte finns några vokaler i Hebreiskan) [Jahve skrivs alltså: JHVH].
Det är mest i Sverige som vi är så tråkiga att vi bara säger Gud. /images/icons/wink.gif

Observera också att Allah, Jahve och Adonai är samma Gud.

//MiDNiGHT.

 

Knedel

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
17
Azathoth (HPL's idiot god, inte redaktören) lär sitta på en tron av ben i mitten av universum(vilket han förövrigt skapade), jag har dessutom för mej att det var han som skapade männisorna(på skämt förståss)...........

Cthulhu mythosen är iofs ingen religion, men jag skulle nog kunna leva efter den världsbilden......

"Lo Wang sez: do not block rockets with your head!!!"
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Guds namn...

Or-kar in-te dis-sku-ter-a m-er. Mi-tt li-v ä-r i spi-ll-ror. Mås-te slu-ta. Jag ä-r be-ro-en-de.
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Enligt gnostiker och katarer kunde inte en gud som skapade en materiell värld vara god. Katarerna trodde exempelvis inte på att Jesus skulle vara Guds Son, vilket ledde till Albigensierkorståget under 1200-talet. Så enligt katarerna var den Gud som skapat världen inte god. För att göra en lång historia kort. Ett tips i det här fallet skulle kunna vara att läsa Karen Armstrongs bok "Historien om Gud". Den är välskriven och ger en ganska god bild över hur kristna, muslimer och judar fungerat under årtiondena.

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 
Top