Nekromanti Filmtips.

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Johnny Depp verkar i alla fall förlora SAN på ett par ställen i filmen...

Yupp... /images/icons/cool.gif
Jag satt och underhöll mig med att gissa hur mycket han förlorade i scenerna. På flera sätt är han den typiska Lovecraft-karaktären; klen, poetisk, rätt mesig, välutbildad... fast filmen tillhör ju mer den gamla härliga gotiska skolan.
Det är en cool film för övrigt, totalt korrekt stämningsmässigt sett. En kul detalj är att hela filmen är inspelad inomhus, för att filmskaparna skulle kunna kontrollera varje liten detalj och få den helt rätt.

-Gaxar, gillade den
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Ichabod Crane..

Ang. "den typiska Lovecraftiska karaktären", så är det ju en stor del av filmens charm; att huvudpersonen faktiskt inte lämnas helt oberörd utav de övernaturliga händelserna, något som är alltför vanligt i de flesta filmer som behandlar "ämnet" och att han måste använda skallen för att överleva.. (se bara vad som hände med Brom..) något som stämmer in ganska bra i CoC's värld..

//MiDNiGHT.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Ichabod Crane..

Så sant som det är sagt. Man måste bara passa sig för att använda skallen för mycket... /images/icons/cool.gif Ichabod Crane är för övrigt en stark kandidat till Världens Coolaste Namn-priset.

-Gaxar, Ichabod Crane... smaka på det. I c h a b o d . . . C r a n e. Perfektion. /images/icons/cool.gif
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Ja...
Jag måste säga att rent stämningsmässigt är det nog en av de absolut bästa filmerna jag någonsin har sett (näst efter Blade Runner förstås!).

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Sleepy Hollow och Blade Runner är som sagt äckligt bra filmer vill bara oxå nämna Star Wars filmerna fast de iofs redan finns som rollspel.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Tja.

Körde den i Eon. Gick utmärkt.
Du kan ju säga till om du vill ha detaljerna.

MVH - Frans "Lycan" Björkstam
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Castle Falkenstein - det har redan stats för the Headless Horseman
Masque of the Red Death - man kan sno de stats för the Headless Horseman som gjordes till systerspelet Ravenloft
Chock - fanns huvudlösa ryttare i Nattens Fasor

Skall jag vara seriös i fem sekunder har jag faktiskt funderat på att basera en SLP på Ichabod Crane i Gondica; en mekanurg/nattjägare. Med en spelargrupp bestående av en nattjägare och en föredetta soter, så...

Nightowl, nattjägare på annat sätt

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Inte för mig särskilt 'kända' spel (läs: jag äger dom inte), men intressant i vilket fall som helst (läs: jag ska försöka få tag i böckerna och läsa dem)..
Gondica.. är det bra det? (vet ärligt talat mycket lite om det, förutom att det sägs vara ett lite annourlunda fantasyspel.)

//MiDNiGHT. - som funderar på att skriva äventyret 'Sleepy Hollow', bara för skojs skull.. =)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gondica är ett mycket bra spel för den som gillar att swashbuckla som Errol Flynn (eller Antonio Banderas, för den yngre generation), magi som mera liknar "weird science", att slå många T6or, och som är dödligt less på alver, dvärgar och andra kopior på Tolkien filtrerat via Gygax.

När det gällde de andra spelen skämtade jag mest; den Huvudlöse Ryttaren är en skräckfigur alla amerikanska ungar känner lika väl som de känner Dracula och Frankenstein, så han har använts i rollspel (de flesta ÄR ju amerikanska...) förr.

Min favorittolkning inom populärkulturen är den motorcykelåkande Huvudlöse Knutten i tecknade serien The Real Ghostbusters (vilket innebär att han antagligen finns med i "Tobin's Spirit Guide" till rollspelet Ghostbusters International också, när jag tänker efter).

Men för svenskar är han inte allt för välkänd (så man slipper det problem som man lätt får med Dracula eller Frankesteins monster, att han är en kliché) så visst kan man ha kul med honom i diverse rollspel!

Och vad gäller specifika böcker:
Castle Falkenstein: Sixguns and Sorcery, sidan 30 (kan finnas info i nya GURPS Castle Falkenstein också).

Masque of the Red Death: Darklords, s 44-47 (kan mycket väl komma att läggas upp gratis på WotC site, eftersom det är sedan länge OOP till Ravenloft). Det skulle för övrigt inte förvåna mig om någon av Kargatanes netbooks om Gothic Earth har den historiske Headless Horseman också.

Chock: Nattens Fasor, som sagt; jag vet inte sidan. Nattens Fasor bygger på ett supplement till Chill som jag inte har en susning om vad det heter. ;-)

Nightowl, the Eternal Librarian

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Top