Nekromanti Filmer För trötta SL

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
De jag främst tänker på är Oh brother, Where art tho?
och en annan höjdare, nämligen Sleepy Hollow. Två bra filmer som kan ge en trött spelledare inspiration, särskilt miljön i Sleepy, både för fantasy och skräck..
haha
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
O brother were are thou är en bra film och Odyssén är en klassiker (mer klassiskt går väl inte :) om än lite seg enligt mig. Men likheten emellan dem är inte stor. Jag fick känslan att man la till baserad på Homeros Odyssén bara för att det lät bra.

/Per
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Så sirenerna, cyklopen (som visar sig vara KKK dessutom), friaren som tagit över den pratglade "Ulysses" fru, den blinde siaren i början av filmen, etcetera, allt detta påminner inte dig om Odysséen?

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm, Sleepy Hollow är ju en underbart vacker film!
En annan film som är bra är Merlin.

/Seinet Wintermute - Vill se Gräsklipparmannen igen.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Några andra, kanske..

Kan du inte ta en titt på Braveheart & Den 13:e krigaren. Jag för min del tycker att de två är väldans bra !! Sen så finns det ju några ndra bra verk som har givits ut.
Sen så finns det ju åxå Jakten på den heliga Graal med Monthy Pyton..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Några andra, kanske..

Mm, jodå, men just de filmerna har en liten vridenhet som jag gillar. Har dock inte sett den trettonde krigaren, men jag tror inte att den har just det där lilla xtra.
En annan film som kan rekommenderas är "nightmare before christmas" en dockmusikalfilm. Den är ruggigt kul. Man är i Halloween-land och .... En märklig Utveckling sker. Kungen över landet är trött på spektaklet och ger sig ut i skogen där han snubblar in i Tomteland. Han bestämmer sig för att ta tomtens plats och bli lite snäll istället. Dock blir saker och ting inte riktigt som han hade tänkt sig...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jo det påminner mig om Odyssén. Men det är inte ens i närheten av att jag skulle vilja säga baserad på. Snarare influerad av, men knappast baserad på.

/Per
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok

Jag kan rekomendera den 13:e krigaren faktiskt !! Den är klart sevärd !!
De andra filmerna får jag ta mig en titt på, de har jag inte sett faktsikt !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad är det som är fel med den ?? (NT)

Vad är det som fel med en filmen ? Jag tycker att det är en helt klart godkänd äventyrs/myt-film.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Vad är det som är fel med den ?? (NT)

Dåligt skådespeleri, halvtaskig rekvisita, taskig story samt att den är rätt tråkig.

/Björn, som anser att Rob Roy är bättre än Braveheart
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok..

Ja ok, visst ! Men jag tycker att den är är klart sevärd. Harsett de fantasyfilemr som är klart värre än vad den här är.
En annan fråga, är Rob Roy bra ? Har bara sett lite screen-shoots från den.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Re: Ok..

>En annan fråga, är Rob Roy bra ? Har bara sett lite screen-shoots från den

Visst är den sevärd. Duellen på slutet är rent djävulusiskt bra.

Jag föredrar oxå Rob Roy över Braveheart. Har lite svårt att tänka mig Mellan som som skotte.

Lite film-trivia; James Cosmo, killen som spelar Campbell i Braveheart, spelar i en nästan identisk roll i Highlander, där han är Connor MacLouds farbror Angus. Snacka om att ha hamnat i ett fack! Fast han passar ju bra med kilt och claymore ;-)

/Anders
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Även om det är ganska omöjligt att rekomendera bra film eftersom det finns så otroligt mycket av den varan, så måste jag ändå slå ett slag för 'Fear and loathing i Las Vegas'. Det är en helt underbar och tyvärr ganska ouppmärksammad film. I korthet handlar filmen om två knarkande journalister som ska åka till las vegas för att göra ett reportage om nåt slags motorcykelrace i öknen. Låter inte särskilt spännande kanske, men det som gör filmen vansinnigt rolig är att man får se världen genom huvudrollsinnehavarnas nerdrogade och smått paranoida ögon. Det är en film som är svår att beskriva på ett bra sätt.. den måste ses.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Men

tänk då hur många usla filmer som produceras som faktiskt aldrig når oss (tack o lov) eller filmer som aldrig når oss för att de... görs i t.e.x. "bollywood" (har för mig att det kallas så) men visst, många bra filmer finns det, men de flesta är actionfilmer som föga torde inspirera en spelledare. Att springa o skjuta ner så många fiender så snyggt som möjligt. Möjligtvis om man är hjälte o gör något inför publik då'rå.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Men

<I>tänk då hur många usla filmer som produceras som faktiskt aldrig når oss (tack o lov) eller filmer som aldrig når oss för att de... görs i t.e.x. "bollywood"</I>

E-hrm. Bollywoodfilmer är riktigt underhållande - speciellt när de kommer till skräck och fantasy. Och de finns väl inte på svenska biografer, men är inte stort svårare att få tag på än anime om man letar lite.

Indiska <I>serietidningar</I> kan vara desto knepigare, men de är lika charmiga. (-:

--
Åke
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Men

Har inte sett nån, inte vad jag vet, så jag får väl ta ditt ord på att de är underhållande.
Vet bara att de finns...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Top