Nekromanti Film skapad utifrån sandbox?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Kanske en märklig fundering, men funderar på om det finns några filmregissörer som istället för ett styrande manus använder sig av en ”sandbox” där skådespelarna går in i sina roller med relationer och agendor och sedan släpper man bara lös dem och ser vart man hamnar?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Det jag vet om filmskapande säger mig att det är omöjligt att jobba så pga av all logistik kring filmandet, annat än som improvisation i enskilda scener (men utan att ändra scenens inriktning). Det skulle vara på manusstadiet då - med skådisarna som spelgruppen och regissören som SL men det är ju en annan grej, om det nu gjorts.

Inom teater däremot kanske man kan tänka sig det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Bifur;n337558 said:
Det jag vet om filmskapande säger mig att det är omöjligt att jobba så pga av all logistik kring filmandet, annat än som improvisation i enskilda scener (men utan att ändra scenens inriktning). Det skulle vara på manusstadiet då - med skådisarna som spelgruppen och regissören som SL men det är ju en annan grej, om det nu gjorts.

Inom teater däremot kanske man kan tänka sig det.
Tycker mest det vore intressant att improvisera ihop en handling. Nu är det såklart inte billigt att göra film och improvisation utifrån förberedda roller kanske inte är så enkelt, men tycker det hade varit ett intressant experiment.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har sett filmer där det kändes som om manuset kommit till på det sättet, eftersom det kändes helt slumpmässigt. Till exempel genom att det sker planteringar som det aldrig blir någon pay-off på och pay-offs som inte känns ordentligt planterade. Det är alltså ett dåligt betyg. ;)

Exempel: Pirates of the Carribean 3, Suicide Squad.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Gurgeh;n337564 said:
Jag har sett filmer där det kändes som om manuset kommit till på det sättet, eftersom det kändes helt slumpmässigt. Till exempel genom att det sker planteringar som det aldrig blir någon pay-off på och pay-offs som inte känns ordentligt planterade. Det är alltså ett dåligt betyg. ;)

Exempel: Pirates of the Carribean 3, Suicide Squad.
Hahaha lysande kommentar...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Det närmaste jag känner till är Kar-Wai Wong som är en regissör ifrån Hong kong. han brukar när filmandet börjar bara ha ett väldigt simpelt manus som inte ger mer stöd än sätta en generell ton och handling. Sedan improviserar hans skådespelare en massa saker, och det är först i klippningen av materialet som filmen tar form.

Hans mest kända film "in the mood for love" är klart sevärd om man är intresserad
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag tror att Alejandro Jodorowskys första långfilm Fando y Lis bara hade en handskriven sida som manus. Vet inte så mycket mer om inspelningen men det låter ju som bäddat för sandbox :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Lukas;n337569 said:
Hans mest kända film "in the mood for love" är klart sevärd om man är intresserad
Yes, den har jag sett, men det var längesen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Franz;n337572 said:
Jag tror att Alejandro Jodorowskys första långfilm Fando y Lis bara hade en handskriven sida som manus. Vet inte så mycket mer om inspelningen men det låter ju som bäddat för sandbox :)
Haha hans filmer (iaf de jag har sett, Santa Sangre och El Topo) klarar jag inte av :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag tror det mycket väl kan fungera så på skrivarstadiet, men när kamerorna väl är framme är det nog lagt manus som ligger, utöver viss improvisation i dialogerna.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
På filmvetenskapen för tio år sen såg vi en klipp från en film gjord av en britt vars namn jag inte minns. Men iaf, han gav skådespelarna bakgrund, karaktärsdrag och viljor till deras roller sen lät han kameran rulla o handlingen fick improviseras fram.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Det
han som kallades göte;n337594 said:
På filmvetenskapen för tio år sen såg vi en klipp från en film gjord av en britt vars namn jag inte minns. Men iaf, han gav skådespelarna bakgrund, karaktärsdrag och viljor till deras roller sen lät han kameran rulla o handlingen fick improviseras fram.
Där låter väldigt mycket som Hipp Hipp skrev sina sketcher. De talade om för statisterna vad de skulle tycka, inte säga. Stora delar av sketcherna var också improviserade. Betydligt mindre skala än film, men ungefär samma metod.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Rymdhamster;n337596 said:
Grymt! Har sett Blue Valentine och Coherent har jag tänkt att se ett tag så den får det bli. (Håller dock inte med recensenten om American Hustle. Den tyckte jag var väldigt bra.)

Tack för tipset!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
han som kallades göte;n337594 said:
På filmvetenskapen för tio år sen såg vi en klipp från en film gjord av en britt vars namn jag inte minns. Men iaf, han gav skådespelarna bakgrund, karaktärsdrag och viljor till deras roller sen lät han kameran rulla o handlingen fick improviseras fram.
Kan regissören kanske varit Ken Loach?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vet inte om det här räknas, men animen Ghost Stories var så urusel att när den skulle dubbas till engelska fick röstskådespelarna säga nästan vad de ville (så länge det var någrolunda läppsynkat).

Resultatet blev att från att ha varit en urusel japansk Scooby Doo-kopia för barn blev det en en väldigt "vuxen" och politiskt inkorrekt komedi på engelska.

 
Top