Nekromanti Fete-kampanj i Consaber/Tokon - Behöver hjälp

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Förvarning: En hel del skit på Engelska nedan då jag spelar på detta språk!

Så var det dags igen. Inbördeskrig, kaos, lönmörd och mystik i Consaber.
Senaste jag försökte dra igång det här så trillade det ihop då två(!) av mina fem spelare försvann ut i tomma intet för att aldrig mer ses igen.

Så därför kommer jag försöka att göra om hela min kampanj så att den anpassas för att spelas med en enda spelare. Denna enda spelare kommer att spela fyra väldigt olika karaktärer i fyra väldigt olika landsändar men vars öden ändå kommer att sammanflätas. När jag tänker på det själv så är det lite som när man tänker på hur en bok skrivs eller tillexempel en TV-serie som Game of Thrones. Säg att spelaren i ett presumptivt Game of Thrones skulle spela Margery Tyrell, Robb Stark, Dany och Doran Martell. Jag tänker mig att varje "stopp" hos en karaktär kommer att vara i två till tre timmar och eftersom jag tänker mig att varje session kommer vara runt 4-5 timmar så betyder det att vi kör två karaktärer. För att få det här att funka har jag som SL haft mycket stort inflytande i karaktärerna som skapades, var de är ifrån, etc.

Med det sagt: setting.
Settingen har jag som sagt försökt använda förut, då jag snickrade ihop denna video.
För att summera:
  • Draken har nyligen försvunnit/gått bort/står ej att finna. Vissa rykten säger att han helt enkelt har dött, andra säger att han har lämnat för att återkomma snart. Den officiella hållningen från Kyrkan är att han är död.
  • När draken är borta har kyrkan gjort sitt för att stärka makten i landen avsevärt. Tillbedjandet av Draken har förbjudits men det finns gott om adel och bönder som fortfarander har en ikon eller liknande för tillbedjan av Draken. Kyrkan, sägs det, har också ett intresse av att begränsa makten hos Legio Colonan, kanske tillochmed förgöra dem. En inkvisition installeras med uppgift att nedjaga besvärjare som ej tillhör något gille samt ej rätt-trogna.
  • I och med att Drakdyrkan förbjöds så blev det omedelbums upplopp och uppror i Tokon, som titulerar Konungen av Consaber som Ormkungen. Daak-kyrkan svarar med att förklara ett korståg och får (själsligt) stöd av Jargien. Efter ett fem år långt korståg är Tokon utplundrat, dränkt i eld och blod. Tokon är kuvade, de heliga lundarna har huggts ned och Tokons överkung har steglats.
  • Hemma i Consaber har dock bondeuppror skakat om landsbygden och en svår pest har härjat och krävt många offer. Vanligt folk muttrar att det är kyrkans fel, att drakgudarna är arga och kungen börjar bli impopulär. Han hamnar i skuggan av sin yngre bror som ledde korståget och har blivit mycket populär bland soldaterna. Han rymmer från landet efter ett misslyckat kuppförsök men står enligt rykten runt om hörnet med en asharisk legohär och väntar endast på rätt läge.
  • Kungens situation blir värre när även hans fru överger honom och kallar honom i ett öppet brev för impotent efter ett nio års långt äktenskap utan barn. Hon fortsätter titulera sig drottning och beger sig till sin hemstad som styrs av hennes ovanligt mäktiga adelssläkt.
  • Det har nu gått fem år sedan korståget avslutades, tre år sedan kungens bror försvann och ett år sedan drottningen lämnade huvudstaden. Landet kokar och folk ställer inte frågan "om" utan snarare "var".

Folk med gott minne kommer känna igen settingen.
Så, här är tanken med de fyra spelarkaraktärerna.

Två av dem tillhör den mycket mäktiga släkten Three Doves i kontroll av greveskapet Nensema på ön Dannbréan. Greveskapet ligger granne med Turina, staden som den föredetta drottningen bosatt sig i. Dessutom kontrollerar greveskapet Consaber andra flotta och har en enormt viktig flottbas inom sina gränser.

De två karaktärerna som min spelare kommer att spela från denna släkt är syskon, de två äldsta barnen.
Här har vi ett familjeträd för Three Doves.

Den äldsta dottern är Yrva Three Doves, tänkt arvinge som avsade sig sin rätt till oändlig makt och gav sig in på en kyrklig karriär genom att, mot sin faders vilja, gå med i en nunne-order.

Fadern hotade vid ett tillfälle att helt sonika anfalla klostret med sitt livgarde och hämta hem sin dotter men den lokala prelaten fick honom på sundare tankar.
Yrva Three Doves har som grundläggande teman att ge spelaren en chans att se vad vanligt folk (tm) tycker om allt som händer genom arbetet i hennes kloster, som kontrollerar en närliggande marknad. Hon är nu en abedissa (yngsta i Consaber!) och kontrollerar ett inte alltför stort kloster. Hon arbetade vid en kortare tid i huvudstaden som en av många hjälpredor till primoden själv, vilket troligtvis har gett hennes karriär en rejäl knuff. Det finns de som viskar att hennes titel som abedissa gavs till henne för att sätta press på hennes fader, då att tvinga en nunna att ge upp sitt liv i klostret är en sak men att ge sig på en abedissa är en helt annan.

I vilket fall som helst är hon kompetent, väldigt troende och brinner för Daak i allmänhet och Udar i synnerhet. Särskilt självspäkning och flaggelering är något som hon spenderar fokus på då hennes sinne är tyngt av synd. Hon har nämligen en mörk hemlighet, en anledningen till varför hon ej kunde bära familjenamnet vidare. Hon är attraherad till kvinnor. Något som kommer hamna i ljuset när hon spelas är småskaliga konflikter mellan kyrkan, bönder, druider och religion som samtidigt kastar en skugga på henne själv och hennes sexualitet. Sociala färdigheter, teologi och liknande kommer användas flitigt.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Fråga: Hur iscensätter jag intressanta scenarion där gammal tro har en konflikt med ny tro? Hennes kloster ligger relativt säkert till, det kryllar inte med Tokon precis, men vad kan jag göra? Vilka intressanta situationer kan jag försätta henne i och hur förmedlar jag bäst stämningarna i landet?
------------------------------------------------------------------------------------------

Den mellersta dottern är Katia Three Doves och infinner sig nu, plötsligt, som arvinge, men det är inte första gången som ödet spelar ett spratt på henne. Som ung flicka skickades hon till huvudstaden samtidigt som den då nygifta drottningen, vald till den stora äran att vara handmaiden åt drottningens yngre syster. Hennes föräldrar hoppades givetvis på att deras dotter skulle kunna säkra en bra allians åt familjen vid samma tillfälle. Dock lekte ödets nycker och när Katia en kväll smög runt för att få syn på det nykläckta heavé-drakägg som givets till kungens brorson så råkade den nyblivna tonåringen Katia trilla in i rummet och när vakterna kom det fann de att draken redan sökt sig till Katia och valt henne för att binda sig till. Om det inte vore för hennes vänskap till drottingens syster var chansen stor att det här skulle sluta mycket illa för Katia, men istället tränas hon till att bli en drakryttare och tjänstgöra i det kungliga regimentet.

Hon tränas av en dubbelt så gammal herre, Ruben Redcloak, i riddarens alla konster och faller, när hon blir något äldre, för honom och utvecklar en kortlivad romans, trots att han redan är gift. Sån tur är för Katia så är hon en naturlig talang (slog fram "Lättlärd i alla vapen") och hon finner sig lika väl i en rustning som hon gjorde i en klänning. Det är ungefär nu som hennes äldre syster avsäger sig titeln och Katia kallas, med kungens godkännande, hem för att förberedas på den stora uppgiften att bära familjens namn. Försöken att gifta henne i hovet undergrävdes något av hennes ridderskap men nu, som arvinge, börjar erbjudanden komma in från höger och vänster. I hjärtat önskar Katia att hon kan få omfamna Ruben igen men biter ihop och vet vad hon måste göra för familjen. Hennes far har börjat insjukna dock och tiden är knapp...

Katias teman kommer vara på den stora skalan. Krig, belägringar, intriger och forma det politiska landskapet i Consaber. Jag har byggt de stridande grupperna i landet så att alla skulle få precis det där extra som de behöver för att kunna segra om hon gav dem sitt fullständiga stöd....
------------------------------------------------------------------------------------------
Scenidéer: En scenidé som jag redan har i huvudet kommer inte komma förrän långt in i kampanjen, men jag har två olika grupperingar som Ruben kan tänka sig att stödja. Det vore episkt som fan om Ruben och hon stödjer olika grupper och, på ett slagfält någonstans, flyger in i varandra. Drakstrid i luften mellan två älskare låter ju bara episkt som fan, eller?
I övrigt känner jag mig rätt trygg i vad jag ska göra med Katia men alla tankar är välkomna.
Jag funderar på att göra hennes lillebror lite sugen på att få titeln, men är han villig att gå så långt så han hugger sin syster i ryggen? Kanske om hon gör ett misstag och han ser chansen?
------------------------------------------------------------------------------------------

Den tredje karaktären är Klankrigaren Fiona Neillidh av klanen Neilli. Hon krigade på Tokons sida (såklart!) under korståget med stor frensie och förlorade sin make under ett av de första stora slagen. Efteråt svor hon att hon var gift med kriget tills varenda Sabrier var ute ur Tokon och är, sedan dess, en änka. Hon rullar runt med Heder och Kamp, båda som låsta karaktärsdrag. Hon kom i en våldsam konflikt med sin halvsyster under kriget då hon blev beordrad, under en natträd, att barrikardera dörrarna till en lada fylld av folk från trossen och sen tända på den. Hon vägrade och drog stål mot sin halvsyster och deras bankande väckte vakterna, som sedan jagade iväg dem. Hennes syster hann undan men Fiona och hennes grupp blev tillfångatagna och torterade.

Efter ett halvår i fångenskap lyckas hon fly och hon drar med sig två släktingar som hon delar fängelseläger med, dels hennes kusin, en annan klankrigare, men även hennes mer avlägsna släkting som dessutom råkar vara överhuvudet av deras familj. Kriget fortsätter med stor bitterhet men tillsist besegras Tokon. Hon ser sin överkungen steglas, hon ser de heliga träden huggas ned och hon hjälper druiderna att fly ut och gömma sig i bergen. Hon väver in sitt svärd i ull och gömmer det ute på hedarna. Hon väntar.
Snart börjar sabriska adelsmän jaga hjort och Fiona ser chansen att smyga efter med en handfull utvalda klankrigare. Ute i dimman matar hon vargarna med sabriskt kött.

Hon förstår att Tokonsk frihet inte kan uppnås såhär, att en ny revolt måste uppnås. Hon följer efter "de omvända", Tokoner som avsagt sig draken, bär Daak-kors runt nacken och tjänar sina sabriska överherrar. Hon får arbete som en guide och stigfinnare och hoppas komma närmare till den lokala guvernören. Snart...

Hennes teman är frihetskampen, relationen till klanen och lite culture-gaming alá Tokon. När din kultur hotas så betyder den så mycket mer och därför kommer mycket att handla om konflikten mellan Consaber och Tokon, Daak och Den gamla tron, etc.
------------------------------------------------------------------------------------------
Scenidéer: Jag har en serie av scen-idéer som jag tror kan bli skitcoolt. Tillsammans med en motståndsgrupp kommer Fiona (med hjälp av hennes halv-syster som inte diggar henne särskilt mycket...) att lyckas kidnappa överbefälhavaren av Tokons högra hand efter Fiona blir hyrd att vägvisa honom ut på en jakt. Druiderna kommer att hjälpa till när de tillfångatar honom och de förvandlar honom till en hjort som de sedan släpper lös hans egna jakthundar på. När det hela är gjort tänker jag att Fiona ska få reda på vad han hette... Vore det inte ball om hans efternamn är Three Doves och han är någon kusin till Katia? Anyway, vad som följer är en explosion som går från ände till ände i Tokon när några av Alarinn-alverna kommer för att stödja Tokon i sin kamp för frihet. Jag tänker mig att det blir en hel del personligt bankade här snarare än stora slag och hon har en del folk med intressanta relationer till. Kan hon bli mer än en frihetskämpe? Kan hon bli en ledare i det maktvakum som uppstått bland döda överhuvuden och överkonungar?
------------------------------------------------------------------------------------------

Den fjärde och sista karaktären är femtiotvå åriga Magus Melony Wolfsoul och hon tar precis nada skit från någon. Hon deltog i korståget som en krigarmagiker och arbetar sedan dess som "court magus", en slags rådgivare till hovet i allmänhet och konungen i synnerhet samt representant för Legio Colonan. Hon är mycket oroad över utvecklingen med Daak-kyrkan och installeringen av en inkvisition och hamnar ofta i konflikt med olika religiösa figurer. Hon är bitter, hård som stål (4 i ALLA avtrubbningsraderna) och spelar intrigernas och ränkernas spel. Hon har ingen problem med att ljuga, hugga i ryggen och förstöra någons karriär för att framskjuta sin egen. Eftersom hon saknar adelstitel så saknar hon också lite av de förfinade metoderna som de övriga personerna i hovet ofta har men å andra sidan betyder det också att hon som utomstående inte har några illusioner om hur saker och ting bör göras.
Det som står i vägen för henne, utöver allt annat, är en stark förkärlek för rusdryckerna... (Supa är ett låst karaktärsdrag)

Jag är inte färdig med hennes bakgrund än och därför har jag inte så mycket mer att tillägga här riktigt än.
Teman på henne kommer vara Littlefinger möter The Hound (För att göra lite GoT-referenser) och många av hennes sekvenser kommer hamna om sociala konflikter på ett veritabelt minfält, konungens hov vid ett annalkande inbördeskrig. Jag tänker mig dock att lite kul måste hon få ha med sina stridspoäng och därför kan jag slänga en lönmördare eller något annat skoj på henne.
------------------------------------------------------------------------------------------
Frågor: Jag känner att det finns en del öppningar att jobba med här men jag har inte riktigt kommit på dem än. Ett par uppenbara är som följer... Motståndaren inom kyrkan, en representant av något slag som hon ofta går head-to-head med. Intressanta förslag som gör att det inte blir en generisk gråhårig gubbe med nasal röst som är dumdryg?
Den andra är rivalen inom legio colonan som egentligen borde vara på hennes sida men väljer att jobba emot henne av rivalitets-anledning. Vad är det för anledning?
Den tredje är någon yngling till riddare som tycker Melony är superball för att hon är så annorlunda och vill vara henne till lags. Kanske är det fejk? Kanske de är en spion för en motståndare?
Den fjärde är den allierade, någon hon kan luta sig mot för stöd och råd. Vem är det? En veteran från korståget? En student i Legio Colonan? En lärare?!
------------------------------------------------------------------------------------------

Där får det nog räcka för en introduktionspost.
Är tacksam för alla tankar som kan delas!
Also, stort tack till Nirbulas vars stoff jag hade mycket nytta av när vi gjorde Tokon-karaktären Fiona.
 
Top